• تیر ۱۵, ۱۴۰۳ ۲۰:۰۲

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

اعتماد مردم مهمترین سرمایه مدیریت شهری است/ تکمیل دو ایستگاه مترو تا پایان سال

Byrotit

دسامبر 30, 2018

روتیتر:همه می‌دانیم که امروزه قطار شهری بخش مهمی از بار جابه جایی مسافر در شهرهای توسعه یافته را به دوش می‌کشد و شهروندان با استفاده از مترو می‌توانند با پرداخت هزینه ای اندک، در کوتاه ترین زمان ممکن به مقصد برسند اما وقتی خطوط مترو در تمامی نقاط شهر وجود نداشته باشد، قدرت انتخاب شهروندان کم می‌شود.

به گزارش روتیتر : سال‌هاست مسئولین و رسانه‌ها شهروندان را به استفاده از وسایل نقلیه عمومی ترغیب و معایب تردد خودروهای تک سرنشین را گوشزد می‌کنند. آن ها با تاکید بر اینکه خودروهای تک سرنشین به ترافیک، آلودگی هوا و سایر مشکلات زیست محیطی دامن می‌زند، از مردم می‌خواهند برای سفرهای درون شهری از تاکسی، اتوبوس و مترو استفاده کنند.

اما بررسی وضعیت سیستم حمل و نقل عمومی بسیاری از شهرها از جمله کرج نشان می‌دهد زیرساخت های لازم برای اینکه مردم ماشین‌های خود را از خانه خارج نکنند و برای جابه جایی از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند، وجود ندارد.

به عنوان مثال در کرج دو میلیون نفری، از ۱۴ سال پیش شش خط مترو تعریف شده که تا کنون تنها بخشی از یک خط آن به بهره برداری رسیده است.

همه می‌دانیم که امروزه قطار شهری بخش مهمی از بار جابه جایی مسافر در شهرهای توسعه یافته را به دوش می‌کشد و شهروندان با استفاده از مترو می‌توانند با پرداخت هزینه ای اندک، در کوتاه ترین زمان ممکن به مقصد برسند اما وقتی خطوط مترو در تمامی نقاط شهر وجود نداشته باشد، قدرت انتخاب شهروندان کم می‌شود و گزینه ها به استفاده از تاکسی و اتوبوس محدود می‌شود و از آنجایی‌ که بیشتر مردم تصور می‌کنند اتوبوس سواری و ایستادن در صف تاکسی وقت آن ها را تلف می‌کند، ترجیح می‌دهند باک بنزین ماشین خود را پُر و برای تردد از خودروی شخصی استفاده کنند.

بدون شک  اگر مسئولان به دنبال استفاده مردم از وسایل حمل و نقل عمومی هستند، باید اقدامات لازم برای توسعه این سیستم را صورت دهند و راه اندازی خطوط مختلف  قطاری شهری باید در اولویت این اقدامات قرار گیرد.

اقدام جهادی مدیریت شهری برای تکمیل متروی کرج
ناظر شورا در سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج با اشاره به وضعیت پروژه قطار شهری کرج، اظهار کرد: این پروژه طی ۱۴ سال گذشته متوقف شده بود و شهروندان عملا از تکمیل آن ناامید شده بودند.

محمد حسین خلیلی اردکانی، افزود: طی ۱۴ سال گذشته از مجموع شش خطی که برای کرج تعریف شده بود، یک خط و از یک خط نیم خط و از نیم خط هم ۳۰ درصد به بهره برداری رسیده است. 

وی ادامه داد: با روی کارآمدن شورای پنجم و تعامل خوب مدیریت شهری با مسئولان استان، شاهد جهشی  برای تکمیل این پروژه هستیم.

این عضو شورا گفت: در حال حاضر این پروژه با به کارگیری حدود ۷۰۰ نیروی انسانی ، در ۹ جبهه کاری در حال تکمیل است و اگر مشکلی پیش نیاید طبق زمانبدی اعلام شده، ایستگاه‌ها به بهره برداری می‌رسند.

وی با بیان اینکه تکمیل متروی کرج با برآوردهای صورت گرفته به بیش از سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اظهار کرد: اگر این اعتبار تزریق شود می‌توان امیدوار بود خطوط قطار شهری کرج  تا سه سال آینده به بهره برداری برسند.

چقدر از اعتبار تخصیص یافته به پروژه قطار شهری جذب شده است؟
خلیلی اردکانی با اشاره به اینکه روند تزریق اعتبار به این پروژه کند پیش می‌رود، گفت: قرار بود امسال هزار میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یابد ولی تا کنون زمینه تامین کمتر از  ۵۰ درصد این اعتبار فراهم شده است.

عضو شورای شهر کرج توضیح داد: برای راه اندازی ایستگاه‌های متروی کرج اولویت بندی صورت گرفته و تمرکز بر افتتاح ایستگاه‌هایی است که مسافرگیر بوده و در محدوده پر جمعیت شهر قرار دارند.

وی خاطر نشان کرد: بر این اساس در فاز اول برخی از ایستگاه‌هایی که در مسیر میدان شهید سلطانی تا میدان حصارک قرار دارند به بهره برداری می‌رسند.

وی افزود: بعد از راه اندازی ایستگاه‌های مهم، برنامه ریزی جهت تامین اعتبار برای افتتاح دیگر ایستگاه‌ها هم صورت می‌گیرد و به مرور زمان تمام خطوط تکمیل می‌شوند.

تامین بخشی از هزینه های قطار شهری با اوراق مشارکت
خلیلی اردکانی با بیان اینکه به دنبال جذب اعتبار برای تزریق به پروژه قطار شهری کرج هستیم، ابراز کرد: هر چند اعتبار هزار میلیارد تومانی امسال برای تکمیل متروی کرج به طور کامل جذب نشده ولی تزریق نیمی از آن هم جای امیدواری دارد چون کل هزینه ای که طی ۱۴ سال گذشته  از سوی شهرداری برای این پروژه انجام شده ، ۷۰ میلیارد تومان بوده است.

ناظر شورا در سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرج توضیح داد: به دنبال تامین بخشی از منابع مورد نیاز این پروژه از طریق اوراق مشارکت هستیم.
وی خاطر نشان کرد: امسال شورای شهر کرج ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت تصویب کرده بود ولی با ۲۵۰ میلیارد تومان آن موافقت شده است.
وی ادامه داد: در سفر سال ۹۵ رییس جمهور به البرز ۱۷۸ میلیارد تومان برای متروی کرج تخصیص داده شد ولی تا کنون حتی یک ریال آن هم اختصاص داده نشده است.

این مسئول افزود: پیگیر جذب این اعتبار از دفتر نهاد ریاست جمهوری هستیم و  قول‌هایی هم در این خصوص داده شده  و اگر عملی شوند، روند تکمیل متروی کرج سرعت می‌گیرد.

اولویت با بزرگراه شمالی است قطار شهری ؟
وی گفت: ای کاش به جای هزینه برای  برخی پروژه‌هایی که عموم مردم انتفاع چندانی از آنها نمی برند، اعتبار بیشتری برای  قطار شهری در نظرگرفته شود تا با راه اندازی خطوط مختلف آن مشکل حمل و نقل درون شهری عده زیادی برای همیشه حل شود.
عضو شورای اسلامی شهر کرج توضیح داد: تا کنون میلیاردها تومان برای بزرگراه شمالی کرج هزینه شده ولی واقعیت این است تکمیل آن بیشتر به نفع کسانی است که خودروی شخصی دارند یا به خارج از کرج سفر می‌کنند.

وی ادامه داد: باید دید بهره برداری از پروژه ای مثل بزرگراه شمالی چقدر به نفع اقشار متوسط و ضعیف جامعه است و راه اندازی خطوط قطار شهری چقدر از مشکل تردد مردم کم درآمد را حل می‌کند و در نهایت بر مبنای این خروجی بودجه بندی برای پروژه های این حوزه صورت بگیرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا امسال شاهد راه اندازی ایستگاه جدیدی در کرج خواهیم بود، گفت: امسال دو ایستگاه در خط دوی قطار شهری افتتاح می شود ولی این به آن معنا نیست قطار در آن ها تردد داشته باشد.

ضرورت مشارکت شهروندان را در تصمیم گیری‌های مدیران شهری
رییس کمیسیون نظارت و تحول اداری شورای شهر کرج در ادامه با اشاره به رویکرد این کمیسیون افزود: علی رغم اینکه تا کنون مسئولیتی در شورای شهر نپذیرفته بودم، ریاست این کمیسیون را به عهده گرفتم چون معتقدم اگر در بخش نظارت خوب عمل کنیم و در مسیر تحولات موثر اداری گام برداریم، مشکلات شهر و شهروندان یکی پس از دیگری حل خواهد شد.

وی با تاکید در نقش نظارتی مردم برعملکرد مسئولان، اظهار کرد: بدون شک اگر شهروندان خود را در اداره شهر و تصمیم گیری‌های مسئولان دخیل بدانند، برای پیشبرد اهداف مدیریت شهری مشارکت بیشتری خواهند داشت.

وی ادامه داد: شفاف سازی باید مبنای تمام امور شهرداری باشد تا اعتماد مردم به این نهاد جلب شود.

وی توضیح داد: اگر مسئولان روحیه نقد پذیری خود را بالا ببرند و به درد و دل های مردم گوش دهند، شهروندان را به این باور می رسانند کسانی در این شهر هستند که مشکلات آنها را پیگیری میکنند.

اعتماد مردم مهمترین سرمایه مسئولان است
به گفته خلیلی اردکانی در این شرایط  است که رضایت عمومی مردم بالا رفته و مسئولین نیز عملکرد بهتری خواهند داشت.

این عضو شورا ادامه داد: شهرداری  ثروت باد آورده ای ندارد که با آن شهر را اداره کنند و مهمترین سرمایه آنها اعتماد مردم است به همین دلیل نباید اجازه دهند این سرمایه به سادگی  از دست برود.

وی  درادامه به ظرفیت پایگاه مدیریت شهری کرج برای انتقال انتقادات و نقطه نظرهای شهروندان به مسئولین اشاره کرد و گفت: این درگاه اطلاع رسانی فرصت خوبی است که مردم بدون واسطه حرف های خود را به گوش مسئولین برسانند .

خلیلی اردکانی در پایان با اشاره به راه اندازی کانالی برای ارتباط مستقیم با مردم گفت: شخصا کانالی به نام شهروند ناظر تشکیل داده ام که شهروندان با عضویت در آن می توانند نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را ارائه دهند.

وی توضیح داد: موارد ارائه شده از سوی مردم به مسئولین انعکاس داده می‌شود و نتیجه آن به شهروندان اطلاع رسانی خواهد شد.

این مسئول افزود: البته شهروندان می توانند از طریق سامانه ۱۳۷ نیز انتقادات و پیشنهادات خود در خصوص کیفیت و کمیت خدمات رسانی مدیریت شهری را به گوش مسئولان برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *