• تیر ۲, ۱۴۰۳ ۰۱:۰۵

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

مرکز پژوهش های شورا امکان سنجی میکند؛ عضویت شهرداری کرج در اتحادیه بین المللی حمل و نقل عمومی (UITP)

Byrotit

مه 21, 2015

روتیتر: مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج با برگزاری نشستی تخصصی و دعوت از نماینده اتحادیه بین المللی حمل و نقل عمومی در ایران (UITP)، فرصت ها و شرایط پیوستن مدیریت شهری به این اتحادیه تخصصی را به بحث و تبادل نظر گذاشت.
به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی روتیتر ،در این نشست تخصصی که صبح امروز با حضور مجید کاویانی رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای شهر، محمد منتظری نماینده اتحادیه جهانی حمل و نقل عمومی (UITP) در ایران، کوزه کنانی معاون تجهیز و بهره برداری سازمان قطار شهری کرج و حومه، حسین شریف کاظمی مشاور عالی شهردار و احمد افضلی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری در محل سالن جلسات پارلمان شهری برگزار شد، ضمن معرفی اتحادیه مذکور از سوی نماینده اش، شرایط عضویت شهرداری مرکز البرز در آن به بحث و تبادل نظر کارشناسی گذاشته شد.

رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی پارلمان شهری کرج در این نشست با اشاره به مشکلات استان در حوزه حمل و نقل عمومی که سالهاست قادر به مدیریت و کاهش معضل ترافیک نیست، بیان داشت: با توجه به تهدیدات جدی زیست محیطی و بهداشتی که بواسطه پیشروی روز افزون بحران ترافیک و آلودگی هوا فرصت بروز و ظهور یافته اند، استفاده از تجربیات کشورهای موفق جهان در زمینه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی قطعا در بهبود شرایط موثر خواهد بود و از این رو، عضویت در اتحادیه مذکور را فرصتی ایده آل برای کلانشهر کرج می دانم.

مجید کاویانی از اتحادیه بین المللی حمل و نقل عمومی (UITP) به عنوان پلی برای عبور از چالش های ترافیکی یاد کرد و گفت: قرار گرفتن در جایگاه کنونی که با گذشت سالها هنوز موفق به تکمیل و راه اندازی پروژه مترو نشده ایم و بسیاری از زیر ساخت های حوزه های تاکسیرانی و اتوبوسرانی نیز فرسوده و ناکارآمد هستند، نیاز به بهره گیری از دانش های نوین و فن آوری های پیشرفته را یادآوری می کند و امید است با تصمیم گیری معقول و منطقی بتوانیم با جهان پیرامون ارتباط سازنده برقرار کرده و بسیاری از تجربیات گران و ارزشمند آنها برای پشت سر گذاشتن بحران های ترافیک و آلودگی هوا را به ارزانی خریداری کنیم.

اتحادیه بین المللی حمل و نقل عمومی ۳۵ عضو فعال در ایران دارد

نماینده اتحادیه بین المللی حمل و نقل عمومی (UITP) در ایران دیگر سخنران این نشست تخصصی بود و طی سخنانی به معرفی اتحادیه متنبوع خویش پرداخت. دکتر محمد منتظری با بیان اینکه اتحادیه مذکور ۳۵ عضو فعال در کشور دارد و کلانشهرهایی همچون مشهد و تهران نیز در این لیست به چشم می خورند، گفت: اتحادیه با برگزاری همایش ها، سمینارها و نمایشگاه های تخصصی نسبت به معرفی راهکارها، امکانات و فن آوری های پیشرفته کشورهای عضو در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی اقدام می کند و از طریق ایجاد هم افزایی و فضای تعامل و همکاری، سعی در مدیریت و ریشه کنی بحران ترافیک در سراسر جهان دارد.

وی افزود: شهرداری کرج با عضویت در گروه قطار سبک شهری UITP که دارای بیش از ۱۳۰ عضو از مراکز جهانی است، می تواند از تجربیات موفق جهانی برای تسریع در پروژه نیمه تمام قطار شهری بهره مند شود و با انجام تحقیق و مطالعات لازم در پروژه های مشابه اجرا شده در سایر کشورها، نسبت به تبدیل تهدیدها به فرصت ها اقدام کند و تجربه ای موفق از عضویت در یک نهاد تخصصی بین المللی را در کارنامه کاری رقم زند.

به گفته این کارشناس خطوط ریلی، اتحادیه مذکور از طریق برگزاری برنامه ها و همایش های آموزشی که اداره و تدریس آنها بر عهده بهترین اساتید و کارشناسان حوزه حمل و نقل عمومی و درون شهری است، افکار و باورهای غلط درباره بحران ترافیک را شخم می زند و فکر و ذهن مدیران را برای بکارگیری خلاقیت و نوآوری جهت تسهیل در سفرهای درون شهری و تشویق مردم به کاهش استفاده از خودروهای شخصی و تک سرنشین مهیا می سازد.

منتظری در جمع بندی صحبت هایش، سابقه اتحادیه متبوع خویش را بیش از ۱۳۰ سال ذکر کرد و اذعان داشت: تکیه بر روش های سنتی برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و بی اطلاعی از روش ها، مطالعات و امکانات دیگر کشورهای جهان در این حوزه چیزی نیست که قابل توصیه به مسئولان شهری باشد و امروزه همگان به این باور عمیق رسیده اند که ترافیک به عنوان معضل جهانی و مشکلی برای تمام فصول به اجماع و تفکری بین المللی نیاز دارد و قطعا تنها از طریق همفکری کارشناسان ترافیکی از سراسر جهان می توان به جلوگیری از گسترده تر شدن ابعاد و پیامدهای آن امیدوار بود.

ترافیک در کرج به نسبت سایر کلانشهرها جولان بیشتری می دهد!

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج نیز باور دارد؛ معضل ترافیک و آلودگی هوا در این کلانشهر به نسبت دیگر ابرشهرهای کشور از وضعیت وخیم تری رنج می برد و باید برای اصلاح آن به دنبال روش های علمی و کارآمد بود که استفاده از تجربیات جهانی راهکار معقولی به نظر می رسد.

احمد افضلی افزود: البته قبل از اقدام به عضویت در اتحادیه مذکور باید ارزیابی کرد که حوزه های حمل و نقلی شهرداری کرج قادر به استفاده از امکانات و خدمات آن می باشند یا خیر؟ و اینکه ما قادر به ایفای چه نقشی به عنوان یکی از زیر مجموعه های اتحادیه مذکور خواهیم بود؟

این معاون با بیان اینکه باید از هرگونه موازی کاری در حوزه حمل و نقل و ترافیک پرهیز کرد و همچنین همخوانی برنامه های جدید با اسناد فرادستی بویژه طرح تفصیلی و طرح جامع ترافیک ضرورت دارد، بیان کرد: کرج به لحاظ حمل و نقل عمومی کلانشهری ضعیف و فقیر به شمار می رود و در جمع دیگر ابرشهرهای کشور نیز نمره قابل قبولی دریافت نمی کند که تاخیر در بهره برداری از پروژه مترو نیز به چالشی جدی برای مردم و مسئولان تبدیل شده است.

حسین شریف کاظمی مشاور عالی شهردار کرج نیز با صحه گذاشتن بر اظهارات معاون حمل و نقل و ترافیک، تاکید کرد که دیگر زمانی برای فرصت سوزی باقی نمانده است و هر ساعت که از چرخه توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی عقب می مانیم، برابر با تهدید سلامت عمومی جامعه و افزایش خطرات ناشی از تصادفات رانندگی می باشد.

کوزه کنانی معاون تجهیز و بهره برداری سازمان قطار شهری کرج و حومه نیز از آمادگی سازمان به منظور استفاده از تجربیات موفق جهانی به منظور تسریع در تکمیل متروی این کلانشهر خبر داد و اظهار امیدواری کرد که پیشنهاد عضویت شهرداری در اتحادیه مذکور در صحن علنی شورا رای مثبت بیاورد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *