• تیر ۱۴, ۱۴۰۳ ۱۲:۴۱

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

۱۳ دانشگاه ایران در فهرست ۷۵۰ دانشگاه برتر دنیا

Byrotit

مه 23, 2015

روتیتر: گروه رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اعلام کرد: براساس رتبه بندی سال ۲۰۱۵ نظام رتبه بندی «لایدن» ۱۳ دانشگاه از ایران در فهرست ۷۵۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته اند.
به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی روتیتر ،
نظام رتبه بندی لایدن یک از معتبرترین نظام های رتبه بندی بین المللی و وابسته به مرکز مطالعات علم و فناوری دانشگاه لایدن در هلند است. لایدن برای چهارمین دوره متوالی به معرفی برترین دانشگاه‌های بین المللی پرداخته است. در رتبه بندی سال ۲۰۱۵لایدن ۷۵۰ دانشگاه برتر جهان را شناسایی، ارزیابی و مورد رتبه بندی قرار داده است. مرجعیت و دیپلماسی علمی دو رکن اساسی این رتبه بندی هستند. مقایسه عملکرد دانشگاه های ایران در رتبه بندی سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ لایدن نشان می دهد که عملکرد پژوهشی دانشگاه های کشور نسبت به سال های گذشته بهتر شده است.

بنابر اعلام گروه رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، رتبه بندی لایدن برای هر یک از سال های ۲۰۱۲، ۲۰۱۳، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ ارائه شده است. برای انجام رتبه بندی در هر سال اطلاعات مرتبط با مرجعیت و دیپلماسی علمی هر دانشگاه در یک دوره چهار ساله تحلیل شده اند که این دوره چهار ساله به دو سال قبل از تاریخ رتبه بندی باز می گردد. به عنوان نمونه، برای رتبه بندی سال ۲۰۱۵ اطلاعات مدارک منتشر شده در برترین مجلات بین المللی برای سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ مورد بررسی قرار گرفته اند.

در سال ۲۰۱۲ هیچ دانشگاهی از کشور در رتبه بندی لایدن حضور نداشت. در سال ۲۰۱۳ در مجموع پنج دانشگاه از دانشگاه های کشور در این نظام رتبه بندی شدند. در سال ۲۰۱۴ تعداد دانشگاه های کشور به ۱۲ مورد رسید. در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱۳ دانشگاه از ایران در جمع ۷۵۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند.

بنابر اعلام گروه رتبه بندی ISC دانشگاه‌های ایرانی حاضر در این رتبه بندی، دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت ایران، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، شیراز، فردوسی مشهد، شهید بهشتی، علوم پزشکی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه تبریز هستند.

براساس این ارزیابی عملکرد علمی و پژوهشی دانشگاه های کشور نسبت به سال های گذشته رشد قابل ملاحظه ای را نشان می دهد به طوری که دانشگاه های کشور در بیشتر این شاخص ها رشد مثبتی داشته اند. ایران دارای بیشترین تعداد دانشگاه در رتبه بندی سال ۲۰۱۵ لایدن در بین کشورهای منطقه خاورمیانه است. در این رتبه بندی ۱۱ دانشگاه از ترکیه، هفت دانشگاه از رژیم اشغالگر قدس، هفت دانشگاه از عربستان سعودی و تنها سه دانشگاه از مصر در مجموع ۷۵۰ دانشگاه برتر جهان قرار گرفته اند.

گروه رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: بررسی دانشگاه های ایران و ترکیه در سال ۲۰۱۵ حاکی از آن است که دانشگاه های ایران از وضعیت نسبی بهتری به خصوص در شاخص مرجعیت علمی در مقایسه با دانشگاه های ترکیه برخوردارند. عربستان سعودی در شاخص های دیپلماسی علمی بهتر از دانشگاه های ایران عمل کرده است، اما در بخش مرجعیت علمی (در رتبه بندی وابسته به حجم تولیدات علمی) دانشگاه های ایران برتری دارند. به عنوان نمونه، دانشگاه تهران در شاخص ۵۰ درصد پراستنادترین تولیدات علمی (وابسته به حجم تولیدات علمی) رتبه ۲۷۵ دنیا را کسب کرده است.

گروه رتبه بندی ISC به این نکته اشاره کرده که نظام رتبه بندی لایدن از شاخص های متنوعی برای رتبه بندی دانشگاه ها بهره می جوید. از همین رو ۷۵۰ دانشگاه برتر در شاخص های مختلفی مورد رتبه بندی قرار می گیرند که رتبه دانشگاه های کشور در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ بهبود یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *