روتیتر، سید محمد میرحبیبی :مدیریت شهری عرصه تثبیت است نه تغییر، چه تغییر مدیریت برگرفته از تغییر فکری و اندیشه ای و تابعی مستقیم و لاینفک از تغییر عملکرد است. مدیریت شهری تابعی از برنامه هایی برای آبادانی و آبادانی توسعه شهری در روند رو به رشد خود بی نیاز از تغییر آنچنانچه مدیریت شهری را باید از  تغییرات بی علت به دور نگاه داشت.

مدیریت شهری چون هدفش آبادانی شهر از طرقی فارغ از سیاسی است هیچگاه مسیرش نیاز به تغییر ندارد و از هر راهی می بایست به یک نتیجه واحد دست یافت . عرصه مدیریت سیاسی نه در کشور ما که در هر کشوری تابع و مشتقی از تفکرات سیاسی در حوزه های مختلف است .

هدف از جداسازی مدیریت شهری از مدیریت سیاسی کلان کشور نیز دور نگاه داشتن مدیریت شهری از سیاست به منظور مصون نگه داشتن آن از تغییرات اجتناب نا پذیر سیاسی است. چه تغییر برای سیاست اجتناب ناپذیر و برای مدیریت شهری باید اجتاب پذیر باشد .

انتخاب شهرداران به عنوان برآیند تصمیم   مدیریت شهری(شورای شهر ) همواره از اهمیت اولی برخوردار است و مدیریت های شهری علاوه بر توان شوراها برای تدوین برنامه های هجرایی -اجتماعی با شهدرداران شناخته می شوند . شاخصه تداوم و تثبیت مدیریت های شهری تثبیت شهرداران به عنوان پیشانی و برند مدیریت های شهری و شوراها است.

شوراهای اسلامی به عنوان تصمیم گیران اصلی مدیریت های شهری برای تثبیت به عنوان شرط اساسی و لازم تداوم آبادانی در صورت بهره مندی شهرداران  از توانایی مورد نیاز توسعه شهر ها به عنوان شرط کافی ، می بایست تر وهله اول تثبیت شهرداران را در دستور کار قرار دهند .

شهردارانی که از توان اجرای برنامه های خرد و کلان شوراهای سالامی برخوردار هستند و در شهرها با اجرای عملکرد و برنامه های خود و میدریت های شهری تثبیت شده اند می بایست ناظر بر شرط اصلی  و لازم تداوم توسعه شهرها تثبیت شوند تا مدیریت شهری نیز به تثبیت آبادانی و توسعه پایدار دست یابد . در شهرهای توسعه یافته و یا در حال توسعه شتابان مانند تهران ، اصفهان ف تبریز ، مشهد و … عمر شهرداران به همین دلیل بیش از ۵ سال است و در این میان اجرا و اتمام پروژههایی با این طول عمر که در غالب پروژه های عمرانی و اجتماعی بلند مدت و کلان قابل تفسیر است شاهد این استدلال به شمار می رود. چه پروژه های کلان ، حاصل مدیریت هاس کلان و مدیریت های کلان محصول و تابع طول عمر کلان شهردارانی است که توان اجرایی کردن پروژه های کلان و ریسک پذیر را دارند.

در کرج متاسفانه تا کنون ما شاهد کلان شدن نگاه شوراها برای تداوم شهرداران به دلیل ناتوانی آنها در اجرای پروزه های کلان و دراز مدت و زیر ساختی نبوده ایم و میانگین طول مدیران شهری به کمتر از ۲ سال می رسد و همین امر سبب شده که زمینه لازم برای اجرای پروژه های زیر ساختی که نیاز به زمانی طولانی مدت دارد فراهم نشود .

در دوره سوم شورا ی شهر کرج فارغ از انتخاب بحث برانگیز مقدسی مدیری فاقد مولفه های یک شهردار توانمند انتخاب آقازاده تحولی از منظر اجرا و به اتمام رساندن پروژه های زیر ساختی و زمانبر و ریسک پذیر با درجه بسیار بالا در کلانشهر کرج ایجاد کرد و چهره شهر را از مجموعه ای ناتوان از اجرای برنامه های زیر ساختی به مدیریت شهری توانمند و کلان نگر بدل ساخت . شورا همان شورای سوم بود که مقدسی شهردارش بود اما انتخاب و شهردار شدن آقازاده برنامه ها و پروژه های کلان شهری و حتی زیر ساختی و خرد آنرا متحول ساخت و کرج را به کارگاه عمرانی هدفمند و شهروندمدار بدل ساخت .

توان آقازاده در اجرای پروژه های طولانی مدت و البته ریسک زا و زیرساختی نظیر تقاطع های غیر همسطح ، شهروندان را راضی و خشنود و دستان شورای سوم را برای ارایه عملکرد پر ساخت آنچنان که شهروندان از مجموعه مدیریت شهری راضی شدند که به هیچ عنوان شورا پ سوم در زمان مقدسی قابل قیاس با شورای زمان آقازاده از نظر رضایتمندی شهروندان نبود.

آقازاده به عنوان پیشانی و مجری و حتی طراح بسیاری از پروژه ها توانست جایگاه توان اجرایی مدیریت شهری را که شورا بخشی از آن به شمار می رود ارتقائی و صف نشدن بخشد . این مهم محصول توان آقازاده از یک سو و تثبیت مدیریت شهری از سوی دیگر به مدت ۴ سال بود .

در این شرایط رضایت شهروندان به واسطه عملکرد وی ایجاد و شورا از منظر انتخاب این شهردار که توانست رضایت شهروندان را برانگیزد بیشتر مورد توجه قرار گرفت . شورای چهارم اما آغازی بی ثبات کننده داشت از یک سو. با عقده گشایی های برخ یاز اعضا مواجه بود و از سویی دیگر با عملکرد آقازادده که کمتر می توان از آن انتقاد های اساسی داشت روبرو شد .

تلاش برای برکناری آقازاده در همان ابتدا بدون در نظر گرفتن مولفه های لازم موجب نارضیتی مردم از شورای شهر کرج در همان ابتدای راه شد . دلسوزان در این میان از بخش ها و اقشار مختلف جامعه به انحاء مختلف شروع به تبیین توانمندی آقازاده و تقبیح تعجیل و مخالفت های غیر کارشناسی شورای شهر کرج در برکناری بی دلیل وی شدند . چه آقازاده نه تنها سطح اجرایی و توان شهرداری کرج را در حد یک کلانشهر ارتقاء بخشیده بود بلکه علاوه بر جلب با ظرط رضایت مردم توانست جایگاه شورای شهر را به دلیل انتخابی شهرداری همچون او ارتقاء و میزان رضایتمندی مردم را در این حوزه افزایش دهد .

آقازاده هم توان اجرای پروژه ها و برنامه های کلان و زیرساختی را داشت و هم حاشیههای کمی را برای خود ایجاد کرد بیش از آنکه به دنبال لابی های سیاسی باشد به فکر تلاش برای توسعه پایدار کرج و سربلندی شورای شهر از انتخاب او به عنوان شهردار بود و به همین دلیل در آغاز شورای چهارم از لابی هخای معمول شهرداران برای بقاء پرهیز کرد چون معتقد به خدمت بود نه کسب قدرت . واقعیتی که در عملکرد خود به همگان ثابت کرده بود . او گرچه گمان می کرد شهر کرج و شورای آن به واسطه توان بالا و منحصر به فردش در شهردار بودن او را تثبیت می کند اما برخ یدر شورا از پرهیز ائ برای لابی با آنها و امتاز دهی به آنها ناراحت شدند .

دوری آقازاده از لابی های سیاسی  امتیاز دهی برای بقاء دلسوزان و نخبگان و مردم و بزرگان شهر را که عمق عواقب ناگوار بی ثباتی شهر را که با رفتن آقازاده مهیا و محقق و به شهر کرج تحمیل می شد وارد عمل شدند و تلاش کردند تا شورای چهارم را از واقعیت اجتناب ناپذیر تثبیت مدیریت شهری برای تداوم آبادانی آگاه سازند اما آنچه خروجی این تلاش ها شد تعمیق لج بازی های برخی از شورا نشینان برای افزایش مخالفت های بی پایه و غیر کارشناسی با آقازاده و تلاش برای انتخاب شهرداری غیر از او به هر قیمت ممکن بود.

برخی از اعضای شورا آنچنان از شهردار شدن مجدد وی مطمئن هستند که حتی حاضر و راضی از ورود او به لیست کاندیداهای شهرداری کرج نشدند . چه عملکرد اواز تمامی گزینه های مطرح بارها برتر و عمیق تر و قابل دفاع تر است و نقاط ضعف او کمتر و سطحی تر .

هرچه مخالفت شورا با تداوم حضور آقازاده برای تثبیت مدیریت شهری که او خوشبختانه و متاسفانه شاخص و عامل آن شده بود ، افزایش بیشتری می یابد تلاش دلسوزان برای متقاعد کردن شورا به جهت پرهیط از بی ثبات کردن مدیریت شهری توسط شورا با تغییر شهردار بر خلاف عرف معمل و علوم ثابت شده مدیریت های شهری نیز فزونی می یابد .

تلاش دلسوزان شهر برای تثبیت مدیریت شهری و نه تثبیت و بقاء آقازاده  از سوی برخی از مخالفان قسم خورده آقازاده درشورای شهر کرج که فقط به دنبال تصویه حساب های شخصی و اخذ امتیاز هستند ، به قصد و اشتباه به تلاش برای بقاء شهردار کرج تعبیر و تحویل سایر اعضاء کم تجربه تر می شود . اما واقعیت چیز دیگری است؛

تلاش دلسوزان ، شهروندان ، نخبگان و حتی مسوولان ارشد استان برای تداوم مدیریت شهری فقط به دلیل برتری قطعی آقازاده نسبت به سایر گزینه ها ، توانمندی بیشتر وی در اجرای پروژههای عمرانی و اجتماعی مربوط به شهرداری در تمامی حوزه ها و از همه مهمتر عمل به اصل اجتناب ناپذیر مدیریت شهری یعنی تثبیت شهردار برای تثبیت مدیریت شهری کرج است .

تلاش برای تثبیت آقازاده به دلیل تحقق هدف والاتر تثبیت مدیریت شهری است . آقازاده به دلیل توانمندی و تجربه و آشنایی کامل با مسایل ریز و درشت کرج و تخصص در اجرای برنامه های زیر ساختی و کلان شهری مورد خواست مردم است و تلاش برای بقاء وی به دلیل تحقق تثبیت مدیریت شهری است نه بقاء وی .

تثبیت مدیریت شهری از راه تثبیت شهردار کرج آقازاده محقق می شود و چون آقازاده توانسته تا این مرحله نیاز های خرد و کلان شهر کرج را تدوین و اجرایی کند به شاخصه کم بدیل تثبیت مدیریت شهری کرج بدل شده و دلسوزان در تلاش برای تثبیت او هستند.

هدف تثبیت مدیریت شهری از طریق حفظ آقازاده و تثبیت او است نه بقاء آقازاده .تثبیت مدیریت شهری نیاز کرج و تغییر نیاز آقازاده است چه او در کرج به هر رکوردی که خواست رسید و رفتن او نه تنها از او چیزی نمی کاهد بلکه از کرج کاسته و فرصت برای رشد بیشتر را به او می بخشد .

هدف تداوم توسعه کرج از طریق تثبیت مدیریت شهری در شرایط کنونی است و تنها راه تثبیت مدیریت شهری برای تداو آبادانی و موفقیت های بیشتر تثبیت آقازاده است . هر شهردار دیگر جای او با این کارنامه بود نیز می بایست تثبیت می شد.

مردم و دلسوزان  به دنبال تداوم توسعه کرج هستند نه بقاء آقازاده . آقازاده تنها گزینه کرج برای موفقیت شورا و توسعه است.

 

By rotitr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *