• تیر ۱۹, ۱۴۰۳ ۰۳:۰۹

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

قاسمپور:احداث کمربندی از توجیه اقتصادی بیشتری نسبت به قطار شهری برخوردار است

روتیتر: نماینده شورای شهر در هیئت عالی سرمایه گذاری شهرداری کرج تصریح کرد: با توجه به عدم تامین منابع مالی برای قطار شهری، شایسته است اعتبارات موجود را به سمت احداث کمربندی های شمالی و جنوبی هدایت کنیم.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی روتیتر،غفور قاسمپو در پی انتقادات طرح شده در خصوص وضعیت قطار شهری، احداث سه طرح بزرگ کمربندی های شمالی، جنوبی و قطار شهری را از اولویت های شهر ارزیابی کرد که راه اندازی هر چه سریعتر هر یک از آنها در حکم ایجاد شریانی حیاتی برای ترافیک است.

وی با بیان اینکه زمان احداث و بهره برداری از این طرح ها اولین معیاری است که می توان برای تعیین اولویت اجرای آن در نظر گرفت، اضافه کرد: سابقه و کیفیت تزریق اعتبارات به پروژه قطار شهری با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی دولت و کمبود منابع شهرداری برای احداث این پروژه پرهزینه، نشان می دهد بهره برداری از قطار شهری منوط به صرف زمانی طولانی و رایزنی های بسیار است.

نماینده شورای شهر در هیئت عالی سرمایه گذاری شهرداری کرج، تعداد خطوط مصوب متروی این کلانشهر را ۶ خط ذکر کرد که به رغم هزینه کرد اعتباری نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان هنوز به پیشرفت های لازم دست به پیدا نکرده و برای تکمیل تمامی خطوط به زمان قابل توجهی نیاز داریم.

قاسمپور این شرایط را به رغم سهم مساوی دولت و شهرداری در قبال احداث خط ۲ قطار شهری کرج عنوان کرد که متاسفانه دولت نتوانسته است به بخش زیادی از تعهدات خود عمل کرده و بیشترین بار و فشار پروژه به دوش شهرداری کرج گذاشته شده است.

عضو شورای اسلامی شهر کرج ادامه داد: این دستگاه تا حد توان از اعتبارات و توان فنی و انسانی برای تکمیل طرح مایه گذاشته اما به نظر می رسد در شرایط موجود امکان تکمیل طرح تا مدت کوتاهی وجود ندارد که از این بابت بهتر است سراغ طرح های زودبازده تری همچون احداث کمربندی های شمالی و جنوبی برویم.

وی با اشاره به اینکه احداث کمربندی های شمالی و جنوبی کمک بسیار زیادی به روانسازی تردد خودروها در شهر خواهد کرد، از وضعیت مساعد و مناسب مسیر احداث کمربندی جنوبی خبر داد و اضافه کرد: برای تملکات کمربندی جنوبی و احداث آن اعتباری نزدیک به یک هزار میلیارد تومان مورد نیاز است که اگر اعتبارات در نظر گرفته شده برای احداث شش کیلومتر از مترو را به پروژه کمربندی جنوبی اختصاص دهیم، امکان تکمیل آن در فرصتی کوتاه فراهم خواهد بود.

قاسمپور، مجموع اعتبارات مورد نیاز برای ساخت این جاده های درون شهری را دو هزار میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: این مبلغ با احتساب تملکات و هزینه های ساخت تعیین شده است. حال آنکه رقم مذکور برای راه اندازی و تکمیل قطار شهری مبلغی چشمگیر نبوده و نمی تواند این طرح را به سرانجام برساند.

این عضو پارلمان شهری کرج تاکید کرد: بنابراین راه اندازی کمربندی ها از لحاظ فنی، عمرانی، اقتصادی و زمانی در حوزه ترافیک نسبت به تکمیل قطار شهری قابل توجیه تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *