• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۱۱:۱۵

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

قفل جهان به روی ایران باز شد؛ بازتاب سخنرانی روحانی در برخی رسانه‌های غربی

Byrotitr

سپتامبر 25, 2013

روتیتر، سید محمد میرحبیبی:در حالی که طی چند سال گذشته و به واسطه مواضع غیر ضروری و خارج از منافع ملی و فرا ملی ایران از سوی دکتر احمدی نژاد جامعه جهانه مواضعی سخت گیرانه و غیر منطقی و حتی غیر قانونی و بر خلاف قوانین بین الملل را در برابر ایران به کار بسته بود و هر روز بواسطه سخنان و نوع مواضع احمدی نژاد بر حجم کیفی و کمی تحریم ها می افزود ، دکتر حسن روحانی از زمان روی کار آمدن و بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر نرمش های قهرمانانه ، با اتخاذ سیاست ها و مواضه دوستانه اما قاطع و با شفاف سازی فعالیت های هسته ای ایران نگاه جامعه بین الملل را نسبت ب ایران تغییر اساسی داد به نحوی که صحبت های شب گذشته وی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ، مهر تایید دیگر و اساسی بر مواضع غیر خسمانه و غیر تهدید آمیز ایران در مقابل با جامعه جهانی بود .

چه دکتر احمدی نژاد تنها با نوع ادبیات مختص به خود سب شده بود تا جانعه جهانی ایران را تهدیدی برای خود بشمارد ، اما دولت یازدهم در سایه توجهات و سفارش ویژه مقام معظم رهبری ( اشاره به منویات رهبری مبنی بر نرمش قهرمانانه) توانست با اتخاذ دیپلماسی منطبق بر همین نرمش قهرمانانه و رفع سوء ضن جامعه بین الملل نسبت به فعالیت های هسته ای و سیاست های خارجی ایران نگاه جهان را نسبت به ایرن تغییر و مبتنی بر واقعیت ها سازد .

دکتر حسن روحانی شب گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شمن پا فشاری بر حقوق قانونی و بین الملل ایران و همچنین انتقاد از تحریم های بی دلیل و غیر لازم ، تا کید کرد که ایران هیچ تهدیدی برای جهان و هیچ یک از کشور های جهان نیست و این تفکر باید در دنیا از بین برود . وی هنچنین تا کید کرد که فعالیت های هسته ای ایران کاملا صلح آمیز و در چارچوب قوانین بین الملل است و این فعالیت ها به هیچ عنوان تهدیدی برای جهان شناخته نمی شود .

وی تاکید کرد: ایران مطلقاً تهدیدی برای صلح و امنیت جهان نیست بلکه وی اصرار دارد که کشورش منادی صلح و امنیت است.

دکتر حسن روحانی در این مجمع تصریح کرد که می بایست حقوق قانونی ایران محترم و عملا مورد توجه قرار گیرد .همچنین رییس‌جمهور جدید ایران خواستار شنیدن صدای واحد از طرف واشنگتن شد.

دکتر روحانی در این مجمع ادامه داد :من سخنان امروز پرزیدنت اوباما را با دقت دنبال کردم؛ در صورت عزم سیاسی رهبران آمریکا و خودداری از دنبال کردن منافع گروه‌های فشار جنگ‌طلب، می‌توان به چارچوبی برای مدیریت اختلافات رسید.

رییس جمهور ایران سه شرط اساسی را برای رسیدن به نقطه مشترکی در اختلافات با واشنگتن مطرح و تاکید کرد:به سه شرط  یعنی “موضع برابر”، “احترام متقابل” و “اصول مسلم شناخته‌شده بین‌المللی”  می توان برای رسیدن به چارچوبی مناسب در جهت مدیریت اختلافات ایران و آمریکا  دست یافت .

این سخنان دکتر روحانی نه تنها ذهن جامعه بین الملل را در باره سیاست خارجی و فعالیت های هسته ای ایران شفاف ساخت بلکه نگرانی ایجاد شده اما کاذب جامه جهانی را رفع کرد و صراحتا اعلام کرد که ایران نه تنها هیچ تهدیدی برای جامعه بین الملل نیست بلکه ایران منادی صلح و امنیت در جهان است .

این سخنان بازتاب های گسترده ای در بین رسانه های تراز اول جهان داشت به نحوی که انتظار می رود طی روز های آیندهاین سخنان به تیتر نخست تمامی رسانه های داخلی و خارجی تبدیل شود.

بازتاب سخنرانی روحانی در برخی رسانه‌های غربی

سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورمان، در رسانه‌های خارجی مختلف بویژه رسانه‌های غربی بازتاب گسترده‌ای داشت.

برخی خبرگزاری‌های غربی با انتشار همه یا بخشی از صحبت‌های روحانی در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سخنان وی درباره رابطه ایران و آمریکا، پرونده هسته‌یی ایران و تاکید بر صلح‌طلب بودن کشورمان را برجسته کردند.

خبرگزاری دویچه‌وله آلمان نیز با اشاره به بخش‌هایی از سخنان رییس‌جمهور کشورمان، تصریح کرد: رییس‌جمهور ایران، حسن روحانی، در سخنرانی خود مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که کشورش آماده شرکت در مذاکرات در مورد برنامه هسته‌ای خود خواهد بود.

خبرگزاری فرانسه در سایت خود عنوان کرد که “حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران روز سه‌شنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که کشورش هیچ تهدیدی برای جهان محسوب نمی‌شود”.

این خبرگزاری همچنین با اشاره به سخنان روحانی درباره رابطه دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا، افزود که “روحانی حملات هواپیماهای بدون سرنشین به مردم بی‌گناه و استفاده از تحریم‌ها علیه کشورش را محکوم کرد”.

این خبرگزاری، سخنان رییس‌جمهور ایران مبنی بر اینکه “ایران هیچ تهدیدی برای جهان نیست” را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: روحانی در سخنرانی خود گفت که ایران مطلقاً تهدیدی برای صلح و امنیت جهان نیست بلکه وی اصرار دارد که کشورش منادی صلح و امنیت است.

دویچه‌وله، انتقاد روحانی از دو مقوله تحریم‌ها علیه ایران و اعمال خشونت در جهان را از دیگر نکات قابل توجه سخنرانی وی در سازمان ملل متحد دانست.

همچنین، خبرگزاری رویترز بخش‌هایی از سخنرانی روحانی در رابطه با آمریکا را برجسته کرد و گفت که “رییس‌جمهور جدید ایران خواستار شنیدن صدای واحد از طرف واشنگتن شد”.

این خبرگزاری سخن رییس‌جمهور کشورمان مبنی بر اینکه “من سخنان امروز پرزیدنت اوباما را با دقت دنبال کردم؛ در صورت عزم سیاسی رهبران آمریکا و خودداری از دنبال کردن منافع گروه‌های فشار جنگ‌طلب، می‌توان به چارچوبی برای مدیریت اختلافات رسید” را مورد توجه قرار داد.

رویترز در ادامه، به سه شرط رییس‌جمهور ایران یعنی “موضع برابر”، “احترام متقابل” و “اصول مسلم شناخته‌شده بین‌المللی” برای رسیدن به چارچوبی مناسب در جهت مدیریت اختلافات ایران و آمریکا اشاره کرد.

همچنین بی‌بی‌سی خبر داد که پس از سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با انتقاد شدید از سخنان روحانی درباره برنامه هسته‌یی ایران مدعی شده است که “ایران سعی دارد با وقت‌کشی، برنامه اتمی خود را توسعه دهد”.

بی‌بی‌سی نیز انتظار رییس‌جمهور کشورمان برای شنیدن صدای واحد از سوی مقامات واشنگتن و نیز تاکید وی بر تهدید نبودن ایران برای جهان را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد که رئیس‌جمهور ایران می‌گوید برای مذاکرات بدون تأخیر و نتیجه‌گرا برای اعتمادسازی متقابل از طریق «شفافیت کامل» در مورد برنامه هسته‌یی کشورش آماده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *