روتیتر:«دکل دیگری هم وجود دارد که برای چند سال قبل از این جریان است. یکی از این دکل‌ها متعلق به شرکت گلوبال است که زیرمجموعه تاسیسات دریایی بوده است. آن هم تقریبا چنین جریانی داشته است.»

به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی روتیتر ،روزنامه فرهیختگان با انتشار مصاحبه‌ای یک عضو کمیسیون انرژی مجلس که بخشی از آن را در بالا خواندید، آورده است: یک دکل، دو دکل و … تعداد هر روز بیشتر می‌شود. دکل‌هایی که گم می‌شوند، یا بهتر بگوییم پول کشور و ملت که برای خرید آنها هزینه شده، اما به کشور وارد نشده است؛ آن هم در وضعیتی که تحریم‌ها، نامحسوس کمر مردم را خم کرده است. کم‌کاری‌های هر روزه در دولت قبل، در شرکت نفت و زیرمجموعه آن به اوج می‌رسد. میزان تخلفات باورنکردنی است، اما آنقدر تکرار شده که دیگر هزار میلیاردها هم تعجب کسی را برنمی‌انگیزد. حالا دیگر تخلفات سوژه طنز می‌شود. دکل‌هایی به وسعت یک باند فرودگاه که افراد به جیب می‌گذارند و فرار می‌کنند.

حسین دهدشتی، عضو کمیسیون انرژی اما اخبار جدیدی درباره هیاهو و پرواز دکل‌ها دارد؛ از شرکت‌های کاغذی می‌گوید و دکل‌های فرسوده.

گفته می‌شود علاوه‌بر دکلی که از شرکت «دین»ترکیه‌ای خریداری شده و به کشور نیامده، دکل‌های دیگری هم وجود دارند؟

داستان این دکل به دو تا سه سال پیش یعنی سال ۹۱، ۹۲ برمی‌گردد. واسطه خرید این دکل‌ها شرکت تاسیسات دریایی بود. در آن زمان رئیس سابق تاسیسات دریایی آقای طاهری‌مطلق را به کمیسیون احضار کردیم. ایشان هم گفتند که خریداری شده‌اند، اما هنوز به کشور وارد نشده‌اند و واسطه‌ها بدقولی کرده‌اند، و قول پیگیری دادند. اما در کل این شرکت تاسیسات دریایی، از ابتدای تاسیس ابهامات زیادی در عملکرد دارد. پارسال هم قرار شد تحقیق و تفحصی از این شرکت درباره شرکت‌های زیرمجموعه، دکل‌ها و عملکرد کل تاسیسات دریایی انجام شود. در همین جریان‌ها بود که سازمان بازرسی کل کشور هم به قضیه وارد شد. موضوع را پیگیری کردند، یکی از آنها هم همین قضیه شرکت ترکیه‌ای «دین» است که قرار بوده واسطه خرید دکل باشد. شرکت تاسیسات دریایی قرار بود پول را در چهار قسط به تدریج پرداخت کند و بعد از پرداخت نیمی از آن دکل تحویل داده شود که متاسفانه گویا همه پول را پرداخت کرده و خبری هم از دکل نشده بود. در واقع شرکت واسطه ترکیه‌ای (دین) یک شرکت صوری و کاغذی بوده و قضیه مانده تا الان.

یعنی این شرکت هویت حقیقی و حقوقی نداشته است؟

بله، این شرکتی بوده که ظاهرا در ترکیه به ثبت شده است و به بهانه دور زدن تحریم‌ها می‌خواستند مخفیانه کار را انجام دهند.

پس افراد ایرانی این شرکت را در ترکیه به ثبت رسانده‌اند؟

بله، گویا برخی افراد ایرانی هم بوده‌اند و شرکت را به ثبت رسانده‌اند. البته حرف‌های زیادی درباره اینکه دقیقا چه کسانی بوده‌اند مطرح است، اما چون هنوز چیزی مشخص نیست، نمی‌توان با قاطعیت گفت.

آیا دکل‌های دیگری هم وجود دارند؟

بله، دکل دیگری هم وجود دارد که برای چند سال قبل از این جریان است. این دکل متعلق به شرکت گلوبال است که زیرمجموعه تاسیسات دریایی بوده است. آن هم تقریبا چنین جریانی داشته است.

چند سال قبل یعنی در دولت‌های نهم و دهم؟

بله، اما قبل از آن هم جریاناتی وجود دارد. ابهامات در این شرکت همان‌طور که قبلا هم گفتم، زیاد است. به همین دلیل هم تحقیق‌ و تفحص استارت خورده است. این شرکت از سال ۷۲ تاسیس شده و عملکردش مبهم است. شرکت‌های صوری که وجود دارد، سهام‌هایی که برای آن مشخص شده یا حجم زیادی از قراردادهای نفتی که به آنها سپرده شده و پول آن هم پرداخت شده، اما پیشرفت کار مناسب نبوده است.

آیا صحت دارد که چهار دکل دارای چنین وضعیتی هستند؟

ببینید اطلاعات ضدونقیضی به ما می‌رسد. برای همین مبهم است و نمی‌توان به آنها استناد کرد. فکر می‌کنم سازمان بازرسی با توجه به اینکه یک سال در آن شرکت مستقر بوده است اطلاعات بیشتری دارد.

پس اطلاعی از چهار دکل ندارید؟

نه، اطلاعات دقیقی نیست و نمی‌توان به آن استناد کرد.

موضوع دیگری که مطرح می‌کنند این است که پای برخی مدیران ارشد دولت قبل هم در موضوع گیر است؟

چنین صحبتی را من نیز شنیده‌ام و به نظر می‌رسد که صحت داشته باشد اما نمی‌توانم با قاطعیت بگویم. اینکه به یک شرکت صوری اعتماد کنند و ۹۰ میلیون دلار به آن بدهند، حتما عواملی دست داشته‌ است.

تعداد مدیرانی که دخیل هستند، مشخص نیست؟

نه، نمی‌توانم از تعداد بگویم. اما شنیده‌ام که پارسال با ورود سازمان بازرسی کل کشور به قضیه، چند نفر دستگیر شده‌اند.

دستگیری‌های جدید نبوده است؟

نه.

پس وجود دو دکل محرز است؟

بله، یکی به واسطه شرکت دین و دیگری شرکت گلوبال.

قضیه دکل شرکت گلوبال هم مانند همین دکل شرکت دین است؟

نه، شیوه آن متفاوت است. گویا شرکت تاسیسات دریایی آن را خریداری کرده و به دبی آورده‌ است اما مسائلی پیش آمده که نتوانسته‌اند آن را وارد کشور کنند. عملا دکل فرسوده و قدیمی بوده است.

تحویل نداده‌اند یا نتوانسته‌اند آن را وارد کنند؟

ظاهرا اختلافاتی وجود داشته است. فکر می‌کنم در شارجه این دکل مدتی طولانی مانده و به کشور وارد نشده است.

درباره شرکت دین و شرکت رومانیایی گفته می‌شود که ضمانتی وجود نداشته است، به همین دلیل هم نمی‌توان پیگیر این مبلغ بود؟

حتما ضمانتی نبوده که نتوانسته‌اند آن را پس بگیرند، اما واسطه‌ها پول را گرفته‌اند و مشخص نیست که اصلا به شرکت رومانیایی پرداخت شده است یا نه. اگر ضمانتی بود باید پول برمی‌گشت یا کاری انجام می‌شد. اما به نظر می‌رسد که چیزی وجود نداشته است.

فکر می‌کنید شکایت شرکت تاسیسات دریایی چه سرانجامی پیدا می‌کند؟

چند سال است این اتفاق افتاده و شکایت شده است اگر می‌شد کاری انجام داد تا به حال انجام شده بود. اما من مطمئن نیستم چون از جزئیات آن اطلاعی ندارم.

By rotit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *