• تیر ۱۳, ۱۴۰۳ ۱۵:۴۸

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

دکتر ترکاشوند: احداث ۵۲ تقاطع غیرهمسطح با اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی

روتیتر: شهردار کلانشهر کرج از برنامه ریزی جهت احداث بیش از ۵۰ تقاطع غیرهمسطح همسو با طرح جامع حمل و نقل و ترافیک طی بازه زمانی ده ساله خبر داد و گفت: پیش بینی می شود افزون بر ۵ هزار میلیارد تومان مازاد بر هزار و اندی میلیارد تومان کنونی جهت عملیاتی شدن این طرح های کلان تخصیص یابد.

به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی روتیتر ، علی ترکاشوند صبح روز گذشته با همراهی مدیرکل بازرسی استان البرز، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر، مدیر منطقه ۶ شهرداری کرج، معاون فنی عمرانی و مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری این کلانشهر روانه سطح شهر شدند و ضمن بازدید از روند اجرای پروژه های کلان عمرانی، میزان پیشرفت فیزیکی طرح ها را به تماشا نشستند.

محل احداث تقاطع غیرهمسطح حصارک نخستین توقفگاه بازدیدکنندگان بود. شهردار کرج در جریان دیدن از این طرح عمرانی به مدیرکل بازرسی استان البرز توضیح داد که طبق قانون احداث این پل بر عهده وزارت راه و شهرسازی بود اما با توجه به شرایط نامناسب اقتصادی دولت، شورای اسلامی شهر با لایحه شهرداری مبنی بر احداث این تقاطع موافقت کرد و به دنبال آن افزون بر هزار میلیارد ریال جهت روان سازی ترافیک در یکی از محورهای مهم مواصلاتی استان تخصیص یافت.

وی با بیان اینکه در راستای ساماندهی ترافیک این بخش احداث پل حصارک واقع در تقاطع بلوار بهشتی و آزاد راه تهران – کرج – قزوین بسیار ضروری به نظر می‌رسید، گفت: این تقاطع در ۳ سطح جمعاً به طول بیش از ۲ هزار متر ساخته می شود که مساحت عرشه آن بیش از ۲۶ هزار مترمربع از نوع بتن آرمه درجه یک است و در بعضی از دهانه ها دارای کابل های کششی می‌باشد.

شهردار مرکز البرز تصریح کرد: پایه های پل و فونداسیون بر روی شمع های بتنی به قطر ۱٫۲ متر و عمق ۲۰ متر قرار دارد، همچنین عرشه پل بر روی پایه هایی از جنس نئوپرن با قابلیت انعطاف پذیری استوار می باشد و در طرفین هر قطعه پل، رمپ های دسترسی تا ارتفاع مشخص خاکریزی و کوبیده می‌شوند و از طریق دیوار بتن آرمه به عرشه متصل می شوند.

همکاری دولت جهت تملک معارضین پروژه های کلان ضروری است

وی در بیان دغدغه های خویش در حضور مدیرکل بازرسی استان البرز، خواستار همکاری بیشتر نهادهای دولتی به منظور تملک معارضین و جابه جایی تاسیسات زیربنایی در جریان احداث پروژه های کلان عمرانی شد و افزود: برای نمونه، بخش قابل توجهی از اراضی واقع در محدوده اجرای کمربندی جنوبی و بزرگراه شمالی این کلانشهر در تملک نهادهای دولتی است و بدون همراهی مسئولان ذیربط قادر به تحقق اهداف و سیاست های از پیش تعیین شده نخواهیم بود.

ترکاشوند خواستار ابلاغ بخشنامه ای از سوی استانداری البرز مبنی بر همکاری ویژه ادارات و سازمان های دولتی به منظور اجرای پروژه های کلان عمرانی و خدماتی شد تا نگرش سلیقه ای و تصمیمات فردی مانع از توسعه مضاعف این کلانشهر دو میلیون نفری نشود.

این مسئول ارشد شهری در ادامه به احداث ادامه بلوار سرباز گمنام و برنامه ریزی جهت اتصال آن به معابر منطقه ۶ شهرداری کرج اشاره کرد و اذعان داشت: به منظور احداث این بلوار حدود ۱۰ هکتار از اراضی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور آزادسازی شد تا این طرح عمرانی پس از ۳ دهه انتظار عملیاتی شود.

شهردار مرکز البرز همچنین از افتتاح تقاطع غیرهمسطح پل فردیس در اوایل آبان ماه جاری خبر داد و افزود: ترافیک نفسگیر محدوده پل فردیس طی چند دهه اخیر به یکی از دغدغه های جدی مردم و مسئولان تبدیل شده بود که با پیگیری های صورت گرفته از سوی مدیریت شهری کرج، کلنگ پل مکمل فردیس به زمین زده شد و با اعتباری افزون بر ۱۳۰ میلیارد ریال در نیمه دوم سال جاری به بهره برداری می رسد.

زیرگذر یادگار امام (ره)، تقاطع غیرهمسطح میدان امام خمینی (ره)، تقاطع غیرهمسطح مهرویلا و مراحل حفاری تونل های پروژه ملی قطار شهری از جمله طرح هایی بودند که در حضور شهردار کرج و مدیرکل بازرسی استان البرز مورد واکاوی و رصد قرار گرفتند.

ترکاشوند در خصوص جزئیات پروژه تقاطع غیرهمسطح مهرویلا، طول این زیرگذر را هزار و ۸۰۰ متر ذکر و عنوان کرد: احداث تونل مترو به طول ۶۰۰ متر، ساخت عرشه پلها به مساحت پنج هزار و ۵۰۰ مترمربع و بیش از ۶۰۰ هزار مترمکعب خاکبرداری در حال انجام است. همچنین برای احداث این پل دو قرارداد جداگانه به مبالغ ۴۲ و ۹۴ میلیارد تومان با پیمانکار واجد شرایط منعقد گردیده که مجموعا برای اجرای آن ۱۹۳۳ روز سقف زمانی در نظر گرفته شده است.

کلیددار شهر کرج در ادامه سطح کل عرشه پل میدان امام خمینی (ره) را ۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع، طول کل عرشه را ۱۵۰ متر و عرض عرشه را ۳۰ متر اعلام کرد و با اشاره به اینکه نوع سازه و زیر سازه این پل به ترتیب “عرشه با تیرهای فلزی و دال بتنی” و “شمع و ستون و تابلیه” است، گفت: این پل با ۲۰ عدد ستون، پنج متر ارتفاع و ۶۵ عدد شمع با قطر یک و نیم متر و عمق ۱۵ تا ۲۲ متر در حال ساخت می باشد.

شهردار کلانشهر کرج در بازدید از تقاطع یادگار امام (ره) به تردد زیاد خودروها در این محدوده اشاره کرد و افزود: فاز اول پل مکمل این تقاطع تا پایان مهر ماه سال جاری به اتمام رسیده و فاز دوم که شامل کارهای جانبی است آغاز خواهد شد.

در ادامه این بازدید تونل های قطار شهری مورد بررسی مسئولان قرار گرفت و ترکاشوند در تشریح جزئیات پروژه عنوان کرد: تونل رجایی شهر که از سرم سازی راضی نیز عبور می کند با عرض ۲۰ متر و طول ۱۶۰ متر آماده ریل گذاری است. این تونل با ۲۰ متر ارتفاع در هر ایستگاه ۱۲ هزار متر زیربنا را به خود اختصاص داده است و با توجه به اینکه هر قطار ۲۰ متر طول دارد حدود هشت رام قطار در این مسیر می تواند فعالیت داشته باشد.

این مسئول شهری در پایان سخنان خود از حمایت های ویژه اعضای شورای اسلامی شهر به ویژه دریافت تسهیلات بانکی به منظور اجرای پروژه های عمرانی تشکر کرد و گفت: امید است با تعامل همه دستگاه های اجرایی شاهد ایجاد توسعه نوین شهری و رضایت کامل شهروندان از مسئولان باشیم.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *