• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۰۸:۳۰

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

گمشده شورای چهارم کرج چیست ؟ خدمت به مردم یا ایجاد بی ثباتی در مدیریت شهری

Byrotitr

آگوست 10, 2013

روتیتر ، سید محمد میرحبیبی : تغییر شهرداران در هر دوره از شورای شهرها عملی مرسوم و آرزویی معمول برای تازه راهیافتگان به پارلمان های شهر ها  شده است . اما در برخی از شوراها  تازه وارد ها سودای چشیدن طعم عزل و نصب را دارند تا رای خود را در این زمینه به اثبات برسانند تا در تهیه طرح ها و تصویب برنامه های زیر ساختی و گره گشا و قدیمی تر ها که یک ، دو یا چند دوره سابقه حضور و عضویت را دارند به دلیلی که هر چیزی را می توان بر آن نام نهاد جز خیر اندیشی در صدد تغییر مزاق و مزاج خود هستند تا تغییر حال و هوای شهر وشهروندان چه حال مردم در ثبات خلاصه می شود.

 برنامه ها از دل درایت بیرون می آید نه آزمودن قدرت آرای تخریبی و این همان نکته ایست که می بایست بیشتر به آن توجه شود.

در کرج چند دوره ای هست که  این کلانشهر روستا صفت سال هاست طعم خدمت واقعی را به دلیل عدم ثبات برنامه و مدیریت شهری بر خود نچشیده و همواره در آغاز هر دوره از شورای اسلامی در ابتدا شاهد تغییر شهرداران بوده ایم بی آنکه شوراییان پاسخی به موکلان خود در ازای این آرای بی ثبات کننده خود بدهند.

در شورای سوم برخی شورا نشینان بی آنکه معیار و سنگ میزان کارشناسی و ومبتنی بر واقعیات را برای عدم ابقای ترکاشوند را داشته باشند چشم بسته رای بر جابجایی وی دادند و مقدسی را بواسطه و به لطف حرف شنوی ها از عضوی که به دنبال کسب قدرت بود تا فکر خدمت، در پشت درهای بسته به شهرداری رسیدند که غایت تصمیماتش انتصاب کیانی بی تجربه به عنوان مدیرعامل اتوبوسرانی کرج و حومه بود کیانی که اوج عملکردش ریاست ستاد انتخاباتی امیر یزدی در آن زمان و ریاست ستاد قالیباف در استان البرز در این دوره بود و بس . البته پیاده روسازی های چند میلیاردی غیر استاندار و خرید کارخانه آسفالت به دو برابر قیمت و سفرهای خارجی گزاف و میلویونی بدون خروجی برای اعضایی که مهر دیپلمشان خشک نشده بود بخشی دیگری از خروجی مدیریت شهری درآن زمان بود .

تجربه شورای سوم در انتخاب شهردار- مبنی بر لزوم پرهیز اعضای شورا از دستپاچگی و تعجیل در عزل شهردار دوره قبل به هر قیمت و با هر جایگزینی – برای هر کسی درس عبرت شد  هرچند بخواهیم آنرا ادیده و خود را برحواب بسپاریم و چشم بر واقعیت ببندیم.

عزل شهردار در اولین جلسه شوراها در دوره چهارم بی آنکه تخلف یا تخطی اثبات شده داشته باشد در درجه اول بیانگر عقده گشایی و سوء استفاده از قدرت و اختیاری دارد که مردم و قانون به واسطه آرای مردم به آنها تفویض کرده اند . چه برکناری شهردار یک کلانشهر کرج باید به دور از عقده گشایی ها و تصویه حساب های شخصی برخی از اعضا صورت گیرد چه در غیر اینصورت نمی توان همچون در آغاز شورای سوم به نتیجه دلخواه مردم  رسید .

انفصال از آرا و نظر مردم برای هیچ یک از مسوولان انتخابی که به واسطه آرای مردم به پارلمان ها و جایگاه ها رسیده اند اصلی است فی نفسه باطل و ابتر که تنها منجر به انزجار و تنفر مردم نسبت به آن مسوولان می شود.چه در خال خاضر ختی مسوولان انتصابی نیز سعی می کنند تصمیمات خود را با تمام پیچیدگی های تخصصی به کسب و جلب رضایت و اعتماد مردم نزدیک کرده و به روز برسانند

شورای چهارمی ها بی تردید بر اساس توقع مردم می بایست در ابتدا با درایت و دوراندیشی به دور از عقده گشایی های حاصل از راهیابی به پارلمان چهارمین کلانشهر کشور اولویت اول خود را ثبات مدیریت شهری قرار دهند و تغییر مدیریت شهری را به شرط انتصاب افرادی بی حاشیه ، توانمند ، متخصص و متعهد با سابقه ای در خور کلانشهر کرج انجام دهند .

اینکه در ابتدای راه ودر نخستین جلسات شورایی بدون دلایلی که در فوق به آن اشاره شد وبدون در نظر گرفتن  نظر و آرای مردم نسبت به شهرداران اقدام به عزل شهرداران و انتصاب افرادی بی تجربه حتی به عنوان سرپرست کنند معنایی جز عقده گشایی و پشت کردن به آرای مردم از یک سو و ایجاد زمینه رانتخواری و امتیازگیری را از سوی دیگر نمی دهد. که این عمل بی تردید بی پاسخ از جانب مردم  و موکلان اعضای شورا نخواهد بود که این پاسخ در ادوار و مناصب دیگر شکوفه هایی از جنس بی اعتمادی خواهد داد.

شرط اول توسعه شهرها ثبات مدیریت که محصول ثبات در سوگند و عهد اعضای شورا با مردم است ، به شمار می رود . در کرج نه برنامه ثبات دارد نه مدیریت شهری و نه رویه شورای شهر . چه اگر چنین بود کرج نه امیر یزدی را در شورای شهر تجربه می کرد و نه مقدسی را در شهرداری ونه برخی مسوولان دیگر را در پست های مدیر کلی .

عواملی که آرای اعضای شورا را هدایت می کند بی تردید باید نظر مردم ، رعایت اصول مدیریت شهری مبنی بر ثبات مدیریت های ارشد ، شایسته سالاری و جایگزینی شایسته ها با شایسته تر ها ، تدوین برنامه های بلند مدت ، کلان و میان مدت باشد نه تصویه حساب های شخصی ، عقده گشایی ها و خود گم کردگی برخی از اعضای شورای شهر بواسطه راهیابی امدادی به پارلمان شهری.

مردم  و قانون اگر اختیاری را به اعضای شورا و سایر مسوولان تفویض کرده اند بواسطه و به شرط استفاده در راستای منافع و آرای مردم و صلاح و مصلحت شهر بوده است و تصور جدایی اعضای شورا به محض راهیابی به شورای شهر کرج از نظر مردم خودبزرگ بینی و پشت کردن به اعتماد موکلان خود بیشتر نیست . چه در نظر گرفتن و ارتباط همیشگی شوراییان با مردم در تمام ایام حضور در شورا اصلی ماهوی در مشروعیت بخشی و مقبولیت دهی به اعضای شورای شهر ها می باشد . که شورای کرج نیز ار این قاعده مستثنی نیست.

در کرج نیز تغییر مدیران شهری در آغاز شروع شورای چهارم از این قاعده مستثنی نیست وشوراییان می بایست با بررسی دقیق به این موضوع بپردازند وبا رعایت اولویت حفظ و ثبات بخشی به مدیریت شهری به فکر بهتر شدن و شایسته تر شدن توان آن باشند .آنهم به شرط انتخاب افرادی قوی تر و با تجربه تر نه رفیق تر ، همراه تر و حرف گوش کن تر در انتصاب مدیران .

شهرداران بی تردید اجرا کننده تصمیمات شوراهای تابعه خود می باشند ونقص در اجرا ومدیریت آنها بی تردید در درجه اول ناتوانی و نقص شورا را نشان می دهد تا شهرداران و مدیران را . چه شهرداران بدون مجوز شوراییان تقریبا قادر به انجام کمتر فعالیتی نیستند .

 شورای شهر کرج برای بهبود توان مدیریت شهری می بایست با تصویب و تدوین برنامه ها و پروژه های مهم ، بلند مدت و تخصصی- البته اگر این توان تخصصی در برخی از اعضای شورای شهر باشد – به صورت غیر مستقیم مدیران نا توان را از گردونه مدیریت شهری خارج و ناتوانی شهردار را عیان و برملا سازند. چه در غیر اینصورت دخالت اعضای شورای شهر در عزل و نصب مدیران نه تنها منتهی به صلب عضویت که منجر به بی اعتمادی مردم نسبت به آنها می شود . تغییر شهرداران نیز می بایست بر این اساس صورت گیرد اگر شورایی به توان مدیریت یا هر مولفه و شاخصه دیگر شهردار متبوع خود منتقد است می بایست با ارایه برنامه های کارشناسی توان و یا نا توانی شهرداران را سنجش و توجیهی عاقلانه و مردم پسند برای تغییر مدیران خود  ارایه دهند.

شوراهایی که بدون آزمودن شهرداران اقدام به تغییرشهرداران می کنند بی تردید مهر تاییدی بر ناتوانی خود بر تدوین و تصویب برنامه های بلند مدت و زیر ساختی ، اقدامات عجولانه و بی اعتما کننده در پهنه ارزیابی موکلان خود می زنند .

بر این اساس به نظر می رسد در کرج نیز در شرایط حاضر اولویت شورای چهارم می بایست ثبات مدیریت شهری با شد تا تغییر نا آگاهانه شهردار و مدیران بدون انتخاب جایگزینی شایسته تر، توانمند تر و باتجربه تر.

 هرچند برخی تنها به دنبال اثبات خود وتوان آرای خود که به امانت از جانب مردم و قانون در اختیار آنها گذاشته شده است ، هستند  اما باید در نظر داشت که شورای شهر جولانگاه خود رایی ها ، تصویه حساب ها و امتیاز گیری هایی از این جنس و دست نیست و مردم آگاه کرج به دقت این وقایع را رصد و در تداوم اعتماد خوددر نظر می گیرند.

تغییر نا آگانه مدیران شهرداری کرج بدون بررسی دقیق با حضور کارشناسان و دلسوزان شهر در شورای شهر که برخی از اعضای آن فاقد تخصص ، توان و تجربه بررسی عملکرد مدیرانی هستند که علاوه بر تخصص های مرتبط بیش از چند دهه سابقه فعالیت و خدمت در شهرداری در مناصب مختلف رادارند، حرکت بر مداری غیر از خدمت به کرج ، مردم و سوگند خدمتگزاری است.

تغییر نا آگاهانه در مدیریت شهری در هر سطح و با هر توجیه غی منطقی و غیر مردمی که باشد ، نوشدارویی است که تنها مرگ سهراب را تسریع و اعتماد شهروندان را مخدوش می سازد. شورای چهارم تا پیش از آغاز دوره خود باید در جلساتی علنی و با خضور معتمدان و رسانه گم شده خود را مشخص کند تا بهتر بتواند زمان و توان و انرژی خود را صرف کند.

گمشده شورا ثبات مدیریت شهری است نه تغییر برای اثبات توان خود به منظور کسب امتیاز های بیشتر وانتصاب وابستگان در مناصب حساس و رانت زا.

 عدم جلوگیری و دامن زدن به شایعاتی مبنی بر انتصاب افرادی نا لایق در شهرداری کرج  مانند فرماندار معزول و عضو مستعفی شورای شهر که برای کسب قدرت بیشتر پس از به بن بست رساندن شهرداری وشورا ، از نمایندگی مردم در شورا استعفا کرد نوشدارویی برای مرگ سهراب ، رانتخواری و انتصاب های منفعت زا است که امید است شورای چهارم با دقت و حساسیت ودرایت مانع از این اتفاقات شود . انشاءالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *