روتیتر ، سید محمد میرحبیبی :بانک مرکزی در آخرین اعلام رسمی خود نرخ تورم نقطه به نقطه در تیرماه سال جاری را ۴۴ درصد عنوان کرد .اگر تورم را تابعی از سیاست های کوتاهمدت و بلند مدت دولت و عدم درک صحیح شرایط اقتصادی جامعه خاص ایران از یک سو و تلاش ۸ ساله دولت احمدی نژاد برای افزایش نقدینگی و افزایش نرخ سود بانکی ، پرداخت نقدی یارانه ها، افزایش نرخ سوخت بدون برنامه ریزی ، افزایش قیمت دلار، افزایش بهای طلا و … از سوی دیگر بدانیم -که همگی تاثیرات مستقیم و موثری بر افزایش تورم دارند- به سادگی می توان دریافت که این تورم بی سابقه در کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی فقط و فقط تابع مستقیمی از سیاست های اقتصادی دولت های نهم و دهم است که بی تردید دولت یازدهم را با چالشی جدی مواجه خواهد کرد . گرچه در بیان توانایی های بلقوه و بلفعل دولت دکتر روحانی بویژه در حوزه اقتصادی همین بس که پیروزی وی درانتخابات ریاست جمهوری تاثیری ۲۰ تا ۳۰ درصدی در کاهش قیمت دلار و طلا و بسیاری از اجناس دیگر را به دنبال داشت.
بانک مرکزی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در تیر ماه را منتشر کرد.
طبق این گزارش، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران (شاخص تورم) در تیرماه ١٣٩٢ به ۱۷۱٫۷ رسید که نسبت به ماه قبل ۱٫۴ درصد افزایش داشت. این تغییر از ۳٫۴ درصد افزایش مربوط به خردادماه کمتر بوده است. شاخص مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴۴ درصد افزایش یافت.
در چهارماه اول سال جاری شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۳٫۳ درصد افزایش داشته است.
میزان تورم در ۱۲ ماه منتهی به تیرماه ۱۳۹۲ نسبت به ۱۲ ماه منتهی به تیرماه ۱۳۹۱ معادل ۳۷٫۵ درصد است.
شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در تیرماه ۱۳۹۲ پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل ۲٫۰ درصد افزایش یافت.
شاخص کل بهای کالاها و خدمات مصرفی در تیرماه ۱۳۹۲ در تمام استانهای کشور با افزایش همراه بود. بیشترین میزان افزایش متعلق به استان البرز معادل ۲٫۹ درصد و کمترین آن مربوط به استانهای اصفهان و قزوین هر یک معادل ۰٫۴ درصد بود. شاخص مذکور در استان تهران معادل ۲٫۱ درصد افزایش داشته است.
گروههای اصلی
*خوراکیها و آشامیدنیها
در تیرماه ۱۳۹۲ شاخص بهای گروه خوراکیها و آشامیدنیها در مقایسه با ماه قبل معادل ۰٫۳ درصد کاهش یافت. این کاهش بیشتر ناشی از پایین آمدن شاخص بهای تعدادی از اقلام و گروهها مانند میوههای جالیزی معادل ۱۴٫۵ درصد، گوجهفرنگی ۱۲٫۰ درصد، انگور ۲۳٫۳ درصد، سبزیهای ریشهای ۹٫۸ درصد، هلو ۱۸٫۷ درصد، بادنجان ۱۶٫۷ درصد، موز ۵٫۶ درصد، آلبالو و گیلاس ۲۱٫۲ درصد، خیار ۵٫۱ درصد، گوشت دام ۰٫۵ درصد، سیب درختی ۲٫۶ درصد، تخممرغ ۳٫۳ درصد، لیموترش ۷٫۴ درصد، روغن نباتی مایع ۰٫۸ درصد و برنج خارجی ۰٫۱ درصد بوده است.
در این ماه شاخص بهای برخی از اقلام و گروهها مانند گوشت مرغ معادل ۷٫۲ درصد، برنج ایرانی درجه یک ۴٫۵ درصد، نوشابه، آبمیوه و شربت ۵٫۳ درصد، سبزیهای برگی ۴٫۲ درصد، قند، شکر، مربا، عسل، شکلات و محصولات قنادی ۲٫۱ درصد، بیسکویت، کیک و شیرینی خشک ۳٫۶ درصد، مغز گردو ۵٫۹ درصد، فرآوردههای سبزی ۳٫۹ درصد، انواع ماهی آبهای جنوب ۴٫۸ درصد، انواع ماست ۲٫۰ درصد، انواع کره ۵٫۹ درصد، برنج ایرانی درجه دو ۳٫۳ درصد، انواع شیر ۱٫۲ درصد، نمک و ادویه، سسها و چاشنیها و ترکیبات خوراکی ۳٫۵ درصد، انواع خرما ۷٫۷ درصد، انواع پنیر ۱٫۰ درصد، ماکارونی ۴٫۷ درصد، لوبیاچیتی ۴٫۵ درصد، کنسرو ماهی ۲٫۷ درصد، لوبیا قرمز ۷٫۹ درصد، انواع ماهی آبهای شمال ۵٫۰ درصد و انواع کالباس ۱٫۸ درصد افزایش داشت.
در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه خوراکیها و آشامیدنیها معادل ۵۲٫۱ درصد افزایش نشان میدهد. در گروه مذکور شاخص بهای خوراکیها ۵۱٫۳ درصد و آشامیدنیها ۷۱٫۴ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش داشته است. شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل ۲٫۱ درصد افزایش داشت.
*دخانیات
در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه دخانیات نسبت به ماه قبل معادل ۰٫۳ درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر در اثر بالا رفتن شاخص بهای انواع سیگار خارجی معادل ۰٫۳ درصد بود. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه دخانیات معادل ۹۵٫۴ درصد افزایش داشته است.
*پوشاک و کفش
در تیرماه ۱۳۹۲، شاخص بهای گروه پوشاک و کفش نسبت به ماه قبل معادل ۲٫۱ درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه پوشاک آماده معادل ۱٫۸ درصد بود. همچنین در این ماه شاخص بهای گروههای انواع کفش معادل ۲٫۸ درصد، پارچه برای تهیه پوشاک ۲٫۱ درصد و اجرت دوخت و شستشوی لباس ۳٫۰ درصد افزایش داشت. شاخص بهای گروه مذکور نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۶۳٫۵ درصد افزایش داشته است.
*مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوختها
در تیرماه ۱۳۹۲، شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوختها نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل ۲٫۷ درصد همراه بود. افزایش فوق در اثر بالا رفتن شاخص بهای ارزش اجاری مسکن شخصی و اجراه بهای مسکن غیرشخصی هریک معادل ۳٫۰ درصد و تعمیرات و خدمات ساختمانی ۲٫۱ درصد بوده است. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوختها ۲۱٫۸ درصد افزایش داشته است.
*اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه
در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه نسبت به ماه قبل معادل ۳٫۳ درصد افزایش داشت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروههای مبلمان، اثاث، فرش و انواع کفپوش معادل ۷٫۱ درصد، وسایل خانگی ۱٫۹ درصد، ظروف و لوازم آشپزخانه ۲٫۲ درصد، کالاها و خدمات مورد استفاده در خانه و خدمات خانگی ۲٫۱ درصد، منسوجات مورد استفاده در خانه ۱٫۷ درصد و ابزار و وسایل برای خانه ۱٫۶ درصد بوده است.
در ماه مورد گزارش نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه اثاث، گروه و خدمات مورد استفاده در خانه معادل ۸۲٫۱ درصد افزایش داشته است (جداول شماره ۱، ۴ و ۵).
*بهداشت و درمان
در تیرماه ۱۳۹۲، شاخص بهای گروه بهداشت و درمان نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل ۵٫۲ درصد مواجه شد. افزایش فوق بیشتر در اثر بالا رفتن شاخص بهای گروههای محصولات دارویی معادل ۱۰٫۴ درصد، خدمات پزشکی، دندانپزشکی و پیراپزشکی ۳٫۸ درصد و هزینههای بیمارستانی ۴٫۵ درصد بوده است.
در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه بهداشت و درمان معادل ۴۵٫۸ درصد افزایش داشته است. شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل ۴٫۹ درصد افزایش نشان میدهد.
*حمل و نقل
در ماه مورد گزارش، شاخص بهای گروه حمل و نقل نسبت به ماه قبل معادل ۱٫۷ درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروههای کرایه مسافرت زمینی معادل ۳٫۳ درصد، اتومبیل سواری ۱٫۴ درصد، تعمیرات و سوخت وسایل نقلیه شخصی ۰٫۸ درصد و کرایه مسافرت ریلی داخل شهر (کرایه مترو) ۲۲٫۱ درصد بوده است.
در تیرماه ۱۳۹۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه حمل و نقل معادل ۵۱٫۷ درصد افزایش داشته است. شاخص بهای گروه مذکور پس از حذف نوسانات فصلی نسبت به ماه قبل معادل ۱٫۷ درصد افزایش داشته است
*ارتباطات
در تیرماه ۱۳۹۲، شاخص بهای گروه ارتباطات نسبت به ماه قبل معادل ۱٫۵ درصد کاهش داشت. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه ارتباطات ۱۰٫۷ درصد افزایش داشته است
*تفریح و امور فرهنگی
در ماه مورد بررسی، شاخص بهای گروه تفریح و امور فرهنگی نسبت به ماه قبل معادل ۰٫۳ درصد کاهش داشت. این کاهش بیشتر ناشی از پایین آمدن شاخص بهای گروههای وسایل صوتی، تصویری، عکاسی و فیلمبرداری و کامپیوتر معادل ۲٫۵ درصد و هزینه مسافرت با تور ۰٫۶ درصد بوده است. در ضمن در این ماه شاخص بهای گروههای لوازم تفریح، بازی و ورزشی معادل ۲٫۲ درصد، خدمات تفریحی و فرهنگی ۲٫۱ درصد و نوشتافزار ۲٫۷ درصد افزایش داشت.
در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه تفریح و امور فرهنگی معادل ۵۲٫۰ درصد افزایش داشته است.
* تحصیل
در تیرماه ۱۳۹۲، شاخص بهای گروه تحصیل نسبت به ماه قبل معادل ۰٫۳ درصد افزایش یافت. این افزایش در اثر بالا رفتن شاخص بهای کلاسهای تقویتی معادل ۲٫۵ درصد بوده است.
در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه تحصیل ۱۱٫۷ درصد افزایش داشته است (جداول شماره ۱، ۴ و ۵).
*رستوران و هتل
در ماه مورد گزارش، شاخص بهای گروه رستوران و هتل نسبت به ماه قبل معادل ۱٫۵ درصد افزایش یافت. این افزایش بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای گروه هزینه غذای آماده در خارج از خانه معادل ۱٫۶ درصد بود. همچنین در این گروه شاخص بهای غذا آماده جهت مجالس و مراسم معادل ۰٫۹ درصد و هزینه هتل و مهمانپذیر ۳٫۱ درصد افزایش داشت.
در مقایسه با ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه رستوران و هتل ۷۴٫۳ درصد افزایش داشته است. (جداول شماره ۱، ۴ و ۵)
*کالاها و خدمات متفرقه
در تیرماه ۱۳۹۲، شاخص بهای گروه کالاها و خدمات متفرقه نسبت به ماه قبل با افزایشی معادل ۱٫۵ درصد مواجه شد. افزایش فوق بیشتر تحت تأثیر بالا رفتن شاخص بهای گروههای لوازم بهداشتی و آرایشی و خدمات شخصی معادل ۲٫۰ درصد و لوازم شخصی ۲٫۲ درصد بوده است. در ضمن در ماه مذکور شاخص بهای اجرت ساخت طلای ۱۸ عیار معادل ۰٫۹ درصد کاهش یافت. شاخص بهای گروه فوق در مقایسه با ماه مشابه سال قبل معادل ۶۹٫۱ درصد افزایش داشته است.
ارقام به درصد
گروه | تیر ماه ۹۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل | چهار ماه اول سال ۹۲ نسبت به دوره مشابه سال قبل | دوازده ماه منتهی به تیر ماه نسبت به دوازده ماه منتهی به تیر ۹۱ | تغییر نسبت به ماه قبل |
شاخص کل | ۴۴ | ۴۳٫۳ | ۳۷٫۵ | ۱٫۴ |
خوراکیها و آشامیدنیها | ۵۲٫۱ | ۵۴٫۴ | ۵۰٫۴ | ۰٫۳ |
دخانیات | ۹۵٫۴ | ۹۲٫۷ | ۹۵٫۹ | ۰٫۳ |
پوشاک و کفش | ۶۳٫۵ | ۶۳٫۵ | ۵۷٫۴ | ۲٫۱ |
مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوختها | ۲۱٫۸ | ۱۸٫۹ | ۱۵٫۷ | ۲٫۷ |
اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه | ۸۲٫۱ | ۸۰٫۸ | ۶۸٫۶ | ۳٫۳ |
بهداشت و درمان | ۴۵٫۸ | ۳۸٫۷ | ۳۱٫۶ | ۵٫۲ |
حمل و نقل | ۵۱٫۷ | ۵۰ | ۴۱٫۳ | ۱٫۷ |
ارتباطات | ۱۰٫۷ | ۱۲٫۵ | ۱۰٫۳ | ۱٫۵ |
تفریح و امور فرهنگی | ۵۲ | ۵۴٫۹ | ۵۰٫۷ | ۰٫۳ |
تحصیل | ۱۱٫۷ | ۱۱٫۶ | ۱۲٫۶ | ۰٫۳ |
رستوران و هتل | ۴۷٫۳ | ۴۹٫۹ | ۴۶ | ۱٫۵ |
کالاها و خدمات متفرقه | ۶۹٫۱ | ۶۹٫۷ | ۵۹٫۳ | ۱٫۵ |
گروههای اختصاصی: | ||||
کالا | ۵۶٫۳ | ۵۷ | ۵۰٫۸ | ۰٫۷ |
خدمت | ۲۸٫۴ | ۵۲٫۷ | ۲۱٫۶ | ۲٫۷ |
مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوختها | ۲۱٫۸ | ۱۸٫۹ | ۱۵٫۷ | ۲٫۷ |
بیشترین افزایش قیمت مربوط به گروههایی کالایی دخانیات و اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه به ترتیب با ۹۵٫۴ درصد و ۸۲٫۱ درصد است. کمترین رشد هم در بخشهای ارتباطات با ۱۰٫۷، تحصیل با ۱۱٫۷ و مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوختها با ۲۱٫۸ درصد است.