• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۱۰:۵۵

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

فاطمه اسکندری: اسلام قرن ها پیش از دانشمندان غرب، طبیعت را تکریم کرده است

Byrotitr

مارس 9, 2014

روتیتر:رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر کرج گفت: دین مبین اسلام، قرن ها پیش از دانشمندان غربی به رابطه انسان و موجودات زنده با درخت توجه کرده و آن را پاس داشته و تکریم کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی روتیتر،فاطمه اسکندری  گفت: قرن ها پیش از ارائه نظریات زیست محیطی از سوی دانشمندان غربی، دین مبین و کامل اسلام به محیط زیست و رابطه انسان و موجودات زنده پرداخته و به آن توجه داشته است.
اسکندری با یادآوری این نکته که هر ساله در تاریخ ۱۵ اسفندماه، هفته منابع طبیعی با روز درختکاری آغاز می شود، بیان داشت: درختکاری یکی از سنت های پسندیده در اسلام است که به کرات نسبت به آن در روایات تاکید شده است.
وی به فرموده ای از امام صادق (ع) در این زمینه اشاره کرد و اذعان داشت: در بحارالانوار از ایشان نقل شده است که “کشت کنید و درخت بنشانید. به خدا قسم آدمیان کاری برتر و پاک تر از این نکرده اند.” با این مبنا، زندگی دینی و اجتماعی ما بسته به رسیدگی به طبیعت و گیاهان است که نباید به هیچ روی از آن غافل شویم.
عضو شورای اسلامی شهر، اضافه کرد: درخت جلوه ای از حق و مظهری از مظاهر زیبای پروردگار است. این موهبت عظیم از مواهب لایتناهی اوست، به طوری که طبیعت بدون آن ناموزون و زشت می نماید.
اسکندری وجود جنگل و حضور درخت در صحنه طبیعت و زندگی انسان را زیبایی بخش و شادی آفرین و موجب سبزی، خرمی، آسایش و رفاه ارزیابی کرد و ادامه داد: آن روز که طبیعت بکر بود و دست تخریب گر انسان نبود، زمین پوشیده از درخت و گیاه و لبریز از زیبایی و شکوه بود و امروز نباید حفظ و نگهداری فضای سبز مورد غفلت واقع شود.

این عضو شورای اسلامی شهر، به گفته رهبر معظم انقلاب نیز در این خصوص اشاره کرد و اذعان داشت: در نظر ایشان درختکاری مایه برکت و آبادانی است. ایشان لازمه زندگی شیرین را وجود محیط زیستی سالم در کنار پیشرفت های علمی، صنعتی، اقتصادی و شهرسازی دانستند و خاطرنشان کردند: منابع طبیعی، از ثروت های ملی است که مربوط به ملت ها و نسل های مختلف در طول تاریخ است.

وی بیان کرد: بنابراین اهمیت دادن به این موضوع بخصوص بر همگان لازم و ضروری است که خوشبختانه در سال های اخیر شاهد توجه روزافزون به این حوزه هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *