• تیر ۱۳, ۱۴۰۳ ۰۹:۱۵

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

آتش‌نشانی که جان ۱۰۰۰ اهوازی را نجات داده است

Byrotit

اکتبر 2, 2017

روتیتر: “آتش‌نشانی شغل نیست، به تمام افرادی که آتش‌نشانی را به دید شغل نگاه می‌کنند و علاقه‌ای به آن ندارند توصیه می‌کنم بیهوده وقت‌شان را تلف نکنند. در این کار علاقه حرف اول را می‌زند” این‌ها حرف‌های یک آتش‌نشان با سابقه است.

به گزارش روتیتر: به مناسبت هفتم مهرماه؛ روز آتش‌نشانی و ایمنی پای صحبت معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز نشستیم تا از دغدغه‌ها، دردها و لحظات تلخ و شیرین خود طی ۳۵ سال کار در این سازمان بگوید.

محمود روزبهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به انگیزه‌های انتخاب شغل آتش‌نشانی، اظهار کرد: نمی‌توان اسم آن را هیجانات جوانی گذاشت، اما از کودکی به کارهایی که با نجات جان آدم‌ها سروکار داشتند، علاقه داشتم. سال ۶۲ سازمان آتش‌نشانی اهواز برای نخستین بار فراخوان استخدام نیرو داد. آن موقع حدود ۲۴ سال سن داشتم و دقیقا دهم آبان‌ماه همان سال بود که از طریق این فراخوان به استخدام آتش‌نشانی اهواز درآمدم.

وی به تنش‌ها و استرس‌های شغل آتش‌نشانی اشاره و تصریح کرد: استرس و هیجان آتش‌نشانی خیلی بیشتر از کارهای فیزیکی است که یک آتش‌نشان باید انجام دهد. وقتی وارد محیط کار می‌شویم از بدو زمان ورود در تب و تاب این هستیم که هر لحظه ممکن است آژیر زنگ اعلام وقوع حادثه به صدا در بیاید و جان شهروندی در خطر باشد.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز ادامه داد: به خاطر همین موضوع به صورت دائم در آماده‌باش هستیم و در این زمینه شب یا روز، تعطیل یا غیر تعطیل، ایام عید یا عزا هیچ تفاوتی برای ما ندارد. همیشه می‌گویم رفتن یک آتش‌نشان به محل کار دست خودش است اما برگشتنش دست خدا است.

اگر عاشق نیستید وقت تلف نکنید

روزبهانی افزود: در واقع استرس و اضطراب کار آتش‌نشانی به کارهای فیزیکی آتش‌نشانان می‌چربد. آتش‌نشانی شغل نیست. بلکه فداکاری و عشق است. نگاه کردن به کار آتش‌نشانی به عنوان یک شغل اشتباه است‌. در این کار داشتن عشق و علاقه حرف اول را می‌زند. این اطمینان را می‌دهم دلیل موفقیت آتش‌نشانی که موفق است، عشق و علاقه به کار است. آتش‌نشانی که به کارش علاقه نداشته باشد بیهوده وقتش را تلف می‌کند.

وی بیان کرد: در سال‌های ۶۲ تا ۷۵ در سازمان آتش‌نشانی اهواز تجهیزات ایمنی چندانی برای آتش‌نشانان نداشتیم. شاید برای ۱۵ نفر تنها ۵ کلاه ایمنی وجود داشت. در آن دوران در ایستگاهی که من کار می‌کردم و در مجموع ۱۲ آتش‌نشان داشت تنها دو یا سه دستگاه تنفسی برای آتش‌نشانان موجود بود و بقیه ناچار به استفاده از ماسک‌های فیلتردار بودیم که برای کار آتش‌نشانی و در محیط‌های مملو از گاز مونواکسیدکربن یا کلر اصلا مناسب نیست.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز ادامه داد: خوشبختانه اکنون در این سازمان برای هر آتش‌نشان تمامی تجهیزات ایمنی از کلاه‌ ایمنی گرفته تا کفش مخصوص و … وجود دارد. هزینه این تجهیزات برای هر نفر بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است.

به شیرینی نجات جان ۱۰۰۰ نفر

روزبهانی با اشاره به تلخ‌ترین لحظات کار یک آتش‌نشان گفت: برای هرکدام از ما تلخ‌ترین و دردآورترین لحظات، زمانی است که مخلوقی چه انسان و چه حیوان دچار حادثه شود و به آن‌ها آسیب جانی و جسمی برسد. واقعا برای ما در امدادرسانی انسان یا حیوان تفاوتی ندارد و از آسیب دیدن هر مخلوقی در این حوادث ناراحت می‌شویم.

وی به شیرین‌ترین خاطره کاری خود طی این سال‌ها اشاره و اظهار کرد: در بحبوحه جنگ تحمیلی در سال ۶۵ یک روز به ما اطلاع دادند، یک منزل مسکونی در منطقه کیان دچار آتش‌سوزی شده است‌. آن موقع من فرمانده عملیات بودم و همراه با یک اکیپ سریعا به محل حادثه اعزام شدیم. وقتی به محل رسیدیم دیدیم طبقه بالای یک ساختمان دو طبقه گرفتار حریق شده است.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز ادامه داد: همکارانم برای اطفای حریق اقدام کردند و تصور ما این بود که در این واحد مسکونی در زمان وقوع حریق تنها یک نفر که یک زن عرب بود حضور داشته که این زن قبل از رسیدن ما از خانه خارج شده بود و با یک حالت بهت‌زدگی و گیجی به شدت گریه می‌کرد و هر چه از این زن می‌پرسیدیم که چرا گریه می‌کند چون زبانش بند آمده و شوکه شده بود حرفی نمی‌زد.

روزبهانی افزود: از آن‌جا که کمی با زبان عربی آشنایی داشتم، با این زبان هم با آن خانم صحبت کردم تا دلیل گریه کردنش را بگوید که یک مرتبه این خانم به حرف آمد و با زبان عربی گفت “بچه‌ام” به محض شنیدن این کلمه وارد آن خانه گرفتار در شعله‌های آتش شدم‌. دود ناشی از حریق به اندازه‌ای بود که مطمئن بودم برای یک کودک قابل تحمل نیست.

وی ادامه داد: به علت کمبود دستگاه تنفسی با یک ماسک ساده فیلتردار وارد این خانه شدم. وضعیت انتشار دود طوری بود که حتی یک آدم بزرگسال هم بیشتر از پنج ثانیه نمی‌توانست دوام بیاورد. هر طور که بود آن کودک خردسال را که حدود ۱۶ ماهه و فاقد علائم حیاتی بود از خانه خارج کردم.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز افزود: بعد از آن فورا سوار ماشین آتش‌نشانی شدم و همزمان با حرکت به سمت نزدیک‌ترین بیمارستان که بیمارستان رازی بود به خاطر آموزش امدادی که دیده بودم این کودک را با عملیات سی پی آر احیا کردم و کودک قبل از رسیدن به بیمارستان احیا شد.

روزبهانی ادامه داد: تا زمانی‌که این کودک سه سال و نیمه شد، دو مرتبه او را دیدم تا مطمئن بشوم دود ناشی از حریق آن روز مشکلی برای او ایجاد نکرده باشد. تا الان با لطف خدا بیش از ۱۰۰۰ انسان را از آتش نجات داده‌ام اما این خاطره شیرین‌ترین خاطره من است و همیشه در ذهنم باقی می‌ماند.

مزاحم تلفنی ۱۲۵ نشوید

وی بیان کرد: روزانه بیش از یک هزار تماس تلفنی مزاحمی به سامانه ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی اهواز زده می‌شود این موضوع واقعا مشکل همیشگی و دائم ما است. البته نیروهایی که آن‌جا کار می‌کنند آن قدر آموزش دیده‌اند که از نوع بیان افراد در این تماس‌ها صحت وقوع یا عدم وقوع حادثه برای‌شان محرز شود. همیشه گفته می‌شود یک اپسیلون خطا قابل اغماض است‌ اما در کار آتش‌نشانی در خصوص این تماس‌ها همین یک اپسیلون خطا هم قابل چشم‌پوشی نیست.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز افزود: یعنی در این تماس‌های مزاحمی حتی اگر ذره‌ای احتمال وقوع حادثه را بدهیم به محل نیرو اعزام می‌کنیم‌. این‌که نیرو اعزام شود اما هیچ حادثه‌ای رخ نداده باشد خیلی بهتر است تا به علت مزاحمت تلقی کردن این تماس‌ها نیرویی اعزام نشود اما واقعا حادثه رخ داشته باشد و از این لحاظ جان شهروند یا مخلوقی در معرض خطر قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *