• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۰۷:۵۸

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

موج تخریب ها علیه روحانی ؟

Byrotitr

آوریل 22, 2014

روتیتر: از همان روزی که حسن روحانی سکان قوه مجریه را در دست گرفت صاحبنظران گفتند که ماه عسل دولت یازدهم در خوش‌بینانه‌ترین حالت چهار تا شش ماه بیشتر دوام نمی‌آورد و پس از آن نقد روی نقد است که از سوی رقیبان روانه پاستور خواهد شد. از قضا این پیش‌بینی‌‌ها درست از آب در آمده است و حالا که عمر تیم روحانی در پاستور به هشت ماهگی‌‌اش نزدیک می‌شود کوچک‌ترین تحرک دولت روحانی به سوژه منتقدان و مخالفان دولت تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی روتیتر به نقل از اعتماد ،فرقی نمی‌کند که دولت در حال برنامه‌ریزی برای اقدامی جدید باشد یا در حال کار کارشناسی برای سامان دادن مشکلاتی که از دولت محمود احمدی‌نژاد به ارث برده است، بحث هرچه باشد مخالفانش برای اعلام نظر علیه کابینه روحانی سازشان را به سرعت کوک می‌‌کنند و هماهنگ می‌نوازند. در مقابل این همنوازی جناحی و حساب شده منتقدان دو آتشه دولت روحانی، دولتمردان به‌شدت درگیر حساب و کتاب امورشان هستند و اگر فرصتی به دست آورند هم باید به سرعت خودشان را به بهارستان برسانند تا شاید کارت زردهای مجلس به کابینه بیشتر نشود. منتقدان دولت که بیراه نیست آنها را مخالفان حزبی دولت بنامیم اما سوار بر موج رسانه‌یی که به راه انداخته‌اند به نفع جریان سیاسی متبوعشان می‌تازند.

پایگاه مردمی روحانی را نشانه گرفته‌‌اند که مبادا در انتخابات سال آینده مجلس شورای اسلامی همین بدنه اجتماعی پیروزی مجدد ائتلاف اعتدال و اصلاحات را سبب شود. دولت این روزها به‌شدت سرگرم سر و سامان دادن به بحث هدفمندی یارانه‌هاست و پروژه «نه به یارانه نقدی» را به کلید زده است غافل از اینکه همین اقدام که با کمترین کار تبلیغی رسانه‌یی در دستور کار دولت قرار گرفته است بهترین فرصت را برای مخالفانش مهیا کرده است، از آنجا که دولت رسانه چندانی در اختیار ندارد بدون اینکه برنامه تبلیغی هدفمندی برای تشریح و به ثمر رساندن درخواستش برای انصراف از دریافت یارانه نقدی تدوین کند یا حتی بدون اینکه شخص روحانی بخواهد در قاب تلویزیون با مردم درباره ضرورت آن و اهداف دولت از کلید زدن این پروژه سخن بگوید دولتمردان تنها شعاری را طراحی و میدان را به نفع رقیب خالی کرده‌اند.

رقیب هم که طی هشت سال گذشته خوب ذائقه مردم را فهمیده به یکه تاز میدان تبدیل و خیلی زودتر از پیش‌بینی‌هایش یک گام به هدفش یعنی تحت تاثیر قرار دادن پایگاه اجتماعی دولت به نفع خود نزدیک شده است و اگر مسیر برایش بر همین روال باز باشد در فرصتی دیگر و با بهانه‌یی دیگر به مقصود خود می‌رسد.

راهکار مقابله روحانی با بازی سیاسی رقبایش

در همین راستا با شهربانو امانی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و سخنگوی سابق خانه احزاب به گفت‌وگو پرداختیم و نظر او را درباره اقدام مناسب دولت برای مقابله با رقیبان سیاسی‌اش جویا شدیم. به زعم امانی تنها راه خلاصی روحانی و تیمش از این بازی‌های سیاسی تدارک دیده شده این است که آنها شفاف و ساده واقعیت‌های کشور را برای مردم تشریح کنند.

امانی با اعتقاد به اینکه طبیعتا مشکلاتی که امروز مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند ماحصل تصمیم‌گیری‌های نابخردانه و غیرکارشناسی در هشت سال گذشته بود، گفت: از سوی دیگر ایران کشوری پهناور است که مشکلات خاص خودش را دارد و عزم و اراده‌یی هماهنگ در تمام سطوح مدیریتی کشور می‌طلبد که متاسفانه کمتر درکشور شاهد آن بوده‌ایم. او گفت که در کنار این فقدان هشت سال گذشته مشکلاتی به وجود آمد که به خاطر بی‌تدبیری و تمایل مدیران قبلی به رویه پوپولیستی با بی‌توجهی به هشدارهای کارشناسان بزرگ و بزرگ‌تر شدند.

شرایط کاری تیم روحانی دشوار و ویژه‌ است

به گفته امانی بی‌توجهی به نقدهای دلسوزانه نخبگان، کارشناسان و صاحب‌نظران در کنار قانون‌گریزی مدیران دولت قبلی که یکی از مشترکات مدیران دولت‌های نهم و دهم بود از جمله عوامل شکل‌گیری مشکلات کشور در سال‌های اخیر هستند. سخنگوی سابق خانه احزاب در ادامه گفت‌وگویش با« اعتماد» تاکید کرد شرایط کشور شرایطی ویژه شد که پذیرش مسوولیت اجرایی آن بیش از پیش دشوار شد. به عقیده او در این میان حسن روحانی آگاهانه و با علم به کاستی‌ها و نقصان زیرساخت‌های کشور به میدان آمد و برای اصلاح رویه دست به کار شد. شرایط کاری تیم آقای روحانی شرایط دشوار و ویژه‌یی است و مخالفت‌های جمعی که طی هشت سال گذشته مدح دولت احمدی‌نژاد را می‌گفتند و مانع بی‌تدبیری‌های آن دولت نشدند، شرایط را برای دولت تدبیر و امید سخت‌تر هم می‌کند.

پیامک‌سازی برای خبرسازی علیه دولت

امانی گفت: روحانی و تیمش خوب می‌دانند که در کنار مشکلات اساسی کشور مخالفان جدی هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور دارند که منافع مخالفان خارج‌نشینان‌شان با ایجاد مناقشه بین ایران وکشورهای تاثیرگذار دنیا گره خورده است و منفعت مخالفان داخلی‌شان هم با شفاف‌سازی و قانون‌مداری دولت به خطر می‌افتد. این فعال اصلاح‌طلب تاکید کرد که به همین دلیل هم هست که هنوز عمر دولت یازدهم به یک سال نرسیده تمام اراده‌شان را برای تضعیف دولت به کار گرفته‌اند.

مخالفان دولت خوب می‌دانند که قدرت دولت روحانی از بدنه اجتماعی‌اش است به همین دلیل هم در نخستین گام‌شان بدنه اجتماعی و پایگاه مردمی روحانی و تیمش را نشانه گرفته‌اند. به این منظور این روزها در شبکه‌های مجازی، سایت‌های خبری و حتی پیامک‌های تبلیغاتی علیه کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم خبرسازی منفی می‌کنند تا بر ذهن مخاطب تاثیر بگذارند و برای حمایت و امیدواری به دولت روحانی تردید ایجاد کنند.

روحانی باید از مردم یاری بخواهد

از سوی دیگر در اقدامی هماهنگ با این جریان جبهه پایداری هم در مجلس شورای اسلامی تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا وزرای دولت روحانی را در راه رفت و برگشت به مجلس خسته کند. پیش از این در بین نمایندگان تمامی ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی عرف بود که به دولت و وزرا یک سال زمان بدهند تا بر اوضاع و احوال خوب مسلط شوند، بعد از آنها توضیح و دفاع بخواهند، اما متاسفانه در این دوره از مجلس شورای اسلامی نمایندگانی که بیش از سه سال به جز دفاع از دولت احمدی‌نژاد سخنی نگفتند به خاطر عملکرد وزرای قبلی از وزیران دولت روحانی طرح سوال و آنها را به استیضاح تهدید می‌کنند. در این شرایط است که روحانی و دولتمردانش باید بیایند و راحت با مردم سخن بگویند، روحانی همان‌طور که در فصل تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری رو به مردم کرد و شرایط بد کشور را توضیح داد از مردم یاری و کمک بخواهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *