• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۰۴:۴۵

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

ضرورت بهره مندی بهینه از امکانات شهری در زمان بحران

Byrotitr

مه 3, 2014

روتیتر:رئیس کارگروه تخصصی پشتیبانی و خدمات شهری پدافند غیرعامل استان البرز بر ضرورت بهره مندی بهینه و حداکثری از امکانات و تجهیزات شهری در راستای خدمت رسانی در زمان بحران تاکید کرد.

به گزارش روتیتر،حسن مدیرروستا در جلسه پشتیبانی و خدمات شهری پدافند غیرعامل استان البرز با بیان این مطلب افزود: ارائه آموزش های شهروندی با محور آماده سازی شهروندان در مواجه با بحران و مسائل ناشی از آن امری ضروری است که اعضای کارگروه باید برای انجام آن برنامه ریزی کنند.
وی در ادامه با ارائه تعریفی از پدافند غیرعامل عنوان کرد: پدافند غیرعامل به مجموعه اقدامات غیرمسلحانه ای که موجب کاهش آسیب پذیری نیروی انسانی، ساختمان ها و تاسیسات شهری و تجهیزات و شریان های شهری و منطقه ای در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن می گردد، اطلاق می شود.

مدیرروستا با اشاره به اصول پدافند غیرعامل این اصول را شامل مکان یابی، اعلام خبر، استحکامات، تفرقه، پراکندگی و… دانست.
وی همچنین بر ضرورت تعریف واحد از بحران و مدیریت هماهنگ شهری پدافند غیرعامل تاکید کرد و گفت: با توجه به فرمان مقام معظم رهبری مبنی براینکه کلیه وزارتخانه های و سازمان ها موظفند در اعتبارات عمرانی پروژه های حساس و مهم، اعتبار مورد نیاز پدافند غیرعامل را منظور کنند و با توجه به اینکه مدیریت شهری برای کاهش اثرات و حوادث و بحران ها اعم از طبیعی و غیرطبیعی باید روش های مدیریت و فناوری های موجود را به ویژه در مورد ایمن سازی خدمات، تاسیسات و ساختمان های شهر بهبود بخشد و به هنگام کند، وجود نظام اطلاعاتی یکپارچه شهری در این زمینه ضروری است.

مدیرروستا اضافه کرد: علاوه بر این ارائه الگوی مدیریت هماهنگ شهری پدافند غیرعامل نیز مهم و الزامی است.

وجوه افتراق پدافند غیرعامل و مدیریت بحران

معاون خدمات شهری شهرداری کرج گفت: مدیریت بحران در حوزه معاونت خدمات شهری قرار گرفته است و عمدتاحوادث غیر مترقبه طبیعی نظیر زلزله، سیل، خشکسالی و… را شامل می شود.
مدیرروستا افزود: این درحالی است که پدافند غیرعامل در بررسی و برنامه ریزی برای تهدیدات غیرطبیعی که با طرح قبلی و برای آسیب رساندن به تاسیسات مورد مطالعه صورت می گیرد، ایفای نقش می کند. وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل بیشتر برای تاسیسات خاص و در ناحیه ای محدود مورد نظر است، گفت: مدیریت بحران، منطقه ای است و مباحث بازسازی پس از حادثه را نیز شامل می شود.
رئیس کارگروه تخصصی پشتیبانی و خدمات شهری پدافند غیرعامل استان البرز تاکید کرد: بحث ساختمان های فرسوده نیز موضوع مهمی است که به منظور پیشگیری از آسیب های عمیق در زمان بحران نیاز است، دولت، مجلس و مردم همچینین شهرداری ها در راستای ارائه برنامه های کلان در خصوص احیاء این بافت ها به طور ویژه اقدام کنند.

از امکانات شهری در زمان بحران بهره حداکثری را ببریم

مدیرروستا در بخش دیگری با بیان اینکه باید در زمان بحران از امکانات شهری بهره حداکثری را ببریم، گفت: از جمله این امکانات در شهر کرج پارکها هستند که با توجه به پراکندگی آنها در سطح شهر امکان مناسبی برای خدمات رسانی بهنگام در زمان بحران محسوب می شوند.

وی با اشاره به وجود ۲۴۰ پارک در سطح شهر با بیان اینکه این پارکها مجهز به سرویس های خدمت رسانی متعددی هستند، عنوان کرد: تجهیز کامل این پارکها در پوشش و خدمت رسانی بهنگام در زمان بحران نقش موثری دارد.
مدیرروستا، نهادینه کردن تاثیر پدافند غیرعامل در باور عمومی را مهم ارزیابی کرد و افزود: از اقدامات مهمی که پیش از وقوع بحران باید در خصوص آن برنامه ریزی داشت، نحوه امداد رسانی و ارتباط گیری موثر با سایر دستگاه های خدمت رسان شهری است.
وی، انجام مطالعات پدافندی را مهم دانست و گفت: انجام اقدامات و هماهنگی لازم جهت یکپارچه سازی و همسو کردن اقدامات سازمان ها وادارات ذیربط در راستای اهداف پدافند غرعامل، هماهنگی دریافت طرح های پدافند غیرعامل و پیگیری اجرای آن همچنین تسهیل حرکت اطلاعات پدافندی بین شهرداری و دستگاه های اجرایی مرتبط در شهر با بهره گیری از تکنولوژی اطلاعات امری بسیار حائز اهمیت است که کارگروه بر انجام آن تاکید دارد.

مدیرروستا تاکید کرد: ایجاد هماهنگی، نظارت و سازماندهی کمیته های تخصصی میان دستگاه های ذیربط و سنجش میزان آمادگی ارگان ها و سازمان ها نیز در اولویت کاری کارگروه قرار دارد.

مناسب سازی ایستگاه های مترو به عنوان فضای امن پناهگاهی
رئیس کارگروه تخصصی پشتیبانی و خدمات شهری پدافند غیرعامل استان البرز ، توسعه فرهنگ و نهادیه سازی باور عمومی نسبت به تاثیر پدافندغیرعامل در کاهش آسیب پذیری ها را به عنوان یکی از اهداف مهم کارگروه مطرح و بر انجام آن به شیوه های کارآمد از سوی اعضاء تاکید کرد.
مدیرروستا، استاندارد سازی سازه ها و تاسیسات مبتنی بر اصول پدافند غیرعامل را ضروری خواند و گفت: این امر شامل پنهان سازی ساختمان ها، رنگ آمیزی، ایجاد پراکندگی، تولید سایه های مصنوعی و… می باشد.
وی همچنین تقویت زیرساخت ها در حوزه تهدیدات سایبری را ضروری دانست و افزود: مناسب سازی ایستگاه های مترو به عنوان فضای امن پناهگاهی باید مد نظر قرار گیرد ضمن آنکه، مکان یابی مراکز حساس و حیاتی و تهیه نقشه پهنه بندی خطر استان البرز نیز اولویت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *