• تیر ۹, ۱۴۰۳ ۰۷:۳۳

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

فاصله معنادار کرج با مختصات کلانشهر/ مدیران شهری پاسخ دادند

Byrotit

نوامبر 6, 2017

روتیتر: زندگی در کلانشهر کرج چالش‌های خاص خود را دارد. در کشور ما تعداد شهرهایی که دارای امکانات رفاهی و خدمات عمومی استاندارد برای شهروندان باشد شاید به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد و از هر نظر پایتخت امکانات بیشتری را در مقایسه با شهرهای دیگر در اختیار مردم قرار می‌دهد.

به گزارش روتیتر: آقائی گفت: حال آنکه می خواهیم به این سوال ها پاسخ دهیم آیا کلانشهر کرج نیز از نظر مختصات تعیین شده برای کلانشهرها، یک کلانشهر به حساب می آید یا تنها اسم آنرا به دوش می کشد؟ دستگاه های استانی و شهری در این کلانشهر تا چه میزان توانسته اند خدمات مطلوب را برای افزایش کیفیت زندگی مردم ارائه دهند؟ آیا زیرساخت های لازم برای برچسب خوردن به عنوان یک کلانشهر را داریم؟ کلانشهر کرج از اعتبارات کشوری به عنوان یک کلانشهر بهره مند شده است؟ مردم آگاهی دارند که کرج دیگر یک شهر نیست؟

برای پاسخ به این سوال ها، به سراغ مدیرانی از شهرداری کرج رفته ایم تا برایمان روشن شود عملکرد شهرداری این کلانشهر به عنوان دستگاهی تاثیر گذار در رسیدن به توسعه پایدار و تبدیل شهر به کلانشهری واقعی چگونه بوده و از دیدگاه آنها به چه زیرساخت هایی نیازمندیم؟

معاون خدمات شهر شهرداری کرج در این رابطه عنوان کرد: کرج تنها از نظر جمعیتی به شاخص کلانشهر بودن دست پیدا کرده و امکانات موجود پاسخگوی، ایجاد زیرساخت های لازم نیست؛ دستگاه های استانی و شهری در این کلانشهر باید با همکاری متقابل، برنامه ریزی های اصولی و تحقق پذیر شرایطی را به وجود آوردند که استانداردهای لازم برای رسیدن به کلانشهری واقعی به دست آید.

حسن مدیر روستا ادامه داد: مدیریت شهری کرج تا کنون اقدامات متعددی را در زمینه عمرانی، فرهنگی، ترافیکی، خدماتی و فضای سبز به اجرا درآورده است، اما این مجموعه به تنهایی قادر نیست، پاسخگوی زیرساخت های لازم برای کلانشهر شهر شدن را به معنای حقیقی دارا باشد؛ رکود اقتصادی حاکم و عدم پیاده سازی مدیریت یکپارچه شهری هم، مانع از آن شده تا ایران کوچک آنطور که شایسته است چهره یک کلانشهر را داشته باشد.

وی گفت: شورای اسلامی شهر و شهرداری کرج با آنکه تقاطعات هم سطح و غیر سطح کارآمد و راهگشایی را در سطح شهر به بهره برداری رسانده اما این اقدامات باید سالها پیش از این انجام می شد تا هزینه های گزاف و کمر شکن به مجموعه تحمیل نمی شد و از طرفی معضلات شهری به این اندازه نمی رسید.

مدیر روستا بیان کرد: حل معضلات در سطح شهر و استان علاوه بر آنکه به تلاش دستگاه ها و نهادهای مختلف وابسته است با توجه به شرایط اقتصادی موجود نیازمند مشارکت بخش خصوصی است تا بتوانیم در همه سطوح به استانداردهای یک کلانشهر دست پیدا کنیم. در این راستا اگر دولت هم نگاه ویژه ای به این استان داشته باشد توفیق بیشتری حاصل می شود.

معاون خدمات شهر شهرداری کرج یادآور شد: وجود چهار زندان در کرج و مهاجرت خانواده های زندانیان به این شهر همچنین مهاجرت به این استان به دلیل مجاورت با پایتخت، موجب افزایش آسیب های اجتماعی از جمله حاشینه نشینی، بیکاری، بزهکاری و اعتیاد شده است.

مدیر روستا همچنین افزود: به طور کلی، توزیع نابرابر امکانات و خدمات در سطح کشور موجب شده تا شهرها با مشکلات زیادی رو به رو شوند، تقسیم بندی امکانات به نحوی است که در آینده معضلات بیشتری برای شهرها و کلانشهر به وجود می آید که برای رهایی از این ناعدالتی و تمرکز امکانات در پایتخت باید تمهیداتی پیش بینی شود تا زیرساخت های خدماتی، رفاهی، درمانی و مراکز آموزشی در تمامی نقاط کشور ایجاد و از مهاجرت بی رویه جلوگیری شود.

وی در بخشی دیگر خاطر نشان کرد: فقر فرهنگی، عدم رعایت قوانین و مقررات و شناخت ناکافی شهروندان نسبت به حقوق شهروندی، از مهم ترین دلایلی است که مانع از تبدیل کرج به یک کلانشهر واقعی شده است؛ اگر شهروندان آگاه شوند که هزینه نگهداشت شهر و ارائه خدمات توسط خود آنها تامین می شود و شهرداری هیچگونه بودجه دولتی در این زمینه دریافت نمی کند، دلسوزانه و بر اساس مقررات رفتار می کنند و با همکاری این دستگاه ایران کوچک را به ایده آل می رسانند.

سرپرست مرکز مدیریت و کنترل ترافیک شهرداری کرج بیان کرد: برای اینکه این کلانشهر در حوزه حمل و نقل به موفقیت دست پیدا کند و معضلات ترافیکی آن به کمترین میزان ممکن برسد، ضروری است تا “شبکه حمل و نقل همگانی انبوه بر” در آن به عنوان ستون فقرات شهر راه اندازی شود و در کنار این شبکه، سایر سیستم های حمل و نقل از جمله اتوبوس های تندرو، اتوبوس و تاکسی، سفرهای درون شهری را پوشش دهند.

محمد حاجی جعفری ادامه داد: یکی از دلایل عدم رشد کرج در حوزه حمل و نقل و ترافیک، استفاده از روش های سنتی در جا به جایی های شهری است که تنها بر استفاده از ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی استوار است؛ از طرفی این ناوگان ها عمری بیشتر از ۸ سال دارند و هوشمندسازی در این رابطه انجام نشده است.

وی گفت: باید برنامه ریزی های شهری به سمتی پیش رود که بعد از سالها، پروژه قطاری شهری در این کلانشهر به بهره برداری برسد و در کنار آن شبکه های حمل و نقل پیشرفته و طرح های هوشمند ترافیکی از جمله طرح زوج و فرد اجرایی شود.

حاجی جعغری یادآور شد: تراکم جمعیت کلانشهر کرج بین اتوبان و کوه محصور شده است و این شهر در امتداد اتوبان رشد کرده که این خود باعث شده تا امکان ساخت شبکه بزرگراهی در این کلانشهر وجود نداشته باشد و تمامی رفت و آمدها در راه های شریانی درجه دوم انجام شود؛ از طرفی برای معابر شهری عملکرد معینی تعریف نشده و تغییر کاربری پیرامون معابر شهر، موجب بروز ترافیک در این محدوده ها شده است.

سرپرست مرکز مدیریت و کنترل ترافیک شهرداری کرج عنوان کرد: در این کلانشهر تا به امروز سیاست های انسان محور نیز عملیاتی نشده است و مسیرهای دوچرخه سواری و پیاده روی ویژه عابران، برای کاهش استفاده از وسایط حمل و نقل شخصی در نظر گرفته نشده است؛ این خود عاملی است تا نتوانیم در زمینه ترافیکی به یک کلانشهر واقعی تبدیل شویم.

حاجی جعفری تاکید کرد: افزایش فرهنگ ترافیکی و فراهم ساختن زیرساخت های آن در مدارس و در میان شهروندان به شکلی ماندگار و موثر، در نظر گرفتن طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر کرج در تمامی طرح های شهری، برنامه ریزی های بلند مدت و کوتاه مدت برای بهبود وضعیت موجود و از طرفی کاستن از معضلات ترافیکی آینده و همکاری سایر نهادهای استانی و شهری با مدیریت شهری از دیگر راهکارهایی است که کرج را به سمت مختصات واقعی یک کلانشهر پیش می برد.

می توان نتیجه گرفت، کرج تنها در محله حرف و شعار، عنوان یک کلانشهر را به خود اختصاص داده است و زیرساخت های موجود پاسخگوی نیازهای یک کلانشهر واقعی و مردمان آن نیست چه برسد به آیندگان. ما تنها از نظر جمعیت و شاید وسعت کلانشهر هستیم اما مدیران شهری و استانی با چالش های بسیار بزرگی برای رسیدن به چشم انداز واقعی، توسعه پایدار و همه جانبه رو به رو هستند؛ مسئولان شهری و استانی کرج باید به سمت رشد هوشمند برنامه ریزی و تمامی فرصت‌های رشد در این کلانشهر را شناسایی و تغذیه کنند تا کلیه امکانات برای بهره مندی شهروندان از یک کلانشهر واقعی مهیا شود، از طرفی شهروندان هم باید باور کنند دیگر یک شهر نیستیم و فرهنگ و باورهای عمومی را برای دستیابی به یک کلانشهر در خود تقویت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *