• تیر ۱۸, ۱۴۰۳ ۱۷:۱۱

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

مشارکت شهروندان و مدیریت شهری جلوه های دیدار ی شهر را سامان می دهد

Byrotit

نوامبر 12, 2017

روتیتر: به شهر که می اندیشم خیابان های آن به خاطرم می آید، هنگامی که خیابان های شهر زیبا و جذاب باشد آن شهر سرزنده، و زمانی که خیابان های شهر زشت و خسته کننده باشد، آن شهر ملال آور جلوه می کند. خیابان به عنوان یک مسیر ارتباطی از مهم ترین عناصر کالبدی در فضاهای شهری است. خیابان ها یا همان مکان های جمعی در خود ارزشهای فرهنگی جامعه را دارند که در دوران های مختلف شکل گرفته اند

به گزارش روتیتر: توجه به ارزش های فرهنگی و اجتماعی و خلق زیبایی های دیداری از مهمترین موضوعات طراحی شهری در حال حاضر است. هما ن گونه که خانه باید از صفات و مزایایی برخوردار باشد تا سکونت و زندگی را مطلوب و آسایش بخش سازد، شهر نیزباید دارای کیفیت و ویژگی هایی برای تأمین آسایش، راحتی و امنیت باشد. رهاسازی و یا انباشت مواد زاید درمحیط ها و فضاهای شهری باعث کاهش کیفیت محیط می شود.

ضرورت حذف آلودگی های دیداری چشم انداز برنامه های مهم کرج است و نیز از جمله مهمترین انتظاراتی است که مردم خواستار آن هستند. بر این اساس همه مجموعه های تحت پوشش شهرداری به منظور تحقق این مهم نسبت به انجام اقداماتی که در حوزه وظایف هریک مشخص شده است، اقدام می‌کنند.

دیدگاه شهروندان در خصوص محیط شهری

یکی از دیدگاه‌های مهمی که شهروندان در خصوص محیط زندگی شهری دارند، فراهم آوردن بسترهای مناسب به لحاظ زیباسازی چهره شهر است.

یک شهروند کرجی می گوید: مدیران شهری باید ایجاد آرامش دیداری و نشاط شهروندان را به عنوان یکی از اهداف مهم در اجرای پروژه های شهر مورد توجه قرار دهند تا بتواند میزان آلودگی های دیداری را که اغلب نادیده گرفته می شوند، به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

از منظری دیگر بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تابلوهای تبلیغاتی و محیطی لازمه زندگی شهری است که در استفاده از آنها باید تناسب تابلو را از نظر مکان نصب یا اندازه، سطح کیفی و نوع طراحی با کاربرد آن مورد توجه قرار داد تا بتواند به محیط زیبایی بخشیده و آزردگی دیداری به همراه نداشته باشد. پیرایش شهر آرامش و زیبایی خاصی را برای شهر و شهروندان بوجود می آورد که در همین راستا باید زوائد قابل مشاهده از نماهای شهری حذف شود.

مجتبی حاج علی رئیس اداره نظارت بر پروژه های ترافیکی، می گوید: طراحی و ساماندهی محیط های شهری با هدف کنترل و جلوگیری از بروز رفتارهای نابهنجار ارتباط تنگاتنگی با زیباسازی فضای شهری دارد، یک محیط زیبا و آراسته به طور کلی این تفکر را القاء می کند که بر این محیط نظارت مداوم وجود دارد و رفتار در این محیط تابع هنجارها و قواعد مشخص است.

حاج علی، همچنین جمع آوری نیوجرسی های سطح شهر را با محوریت ارتقاء کیفی فعالیت های ترافیکی در سطح شهر، عنوان کرد و گفت: سیما و منظر شهری و حذف ناهنجاری های بصری امر مهم و قابل توجه برای هر شهر می باشد، که می تواند به میزان قابل توجهی از تصادفات و سوانح موجود کاهش دهد.

وی با بیان اینکه هماهنگی بین تابلوهای سطح شهر نقش بسزایی در ایجاد وحدت بصری شهر و جلوگیری از نازیبایی ها دارد گفت: امحای نازیبایی ها روی جداره های شهری، رنگ آمیزی جداره های شهری به صورت یکسان و متناسب با بافت هر منطقه از دیگر اقداماتی است که در این خصوص صورت گرفته است.

رئیس اداره نظارت بر پروژه های ترافیکی گفت: طبق برنامه ریزی های کارشناسی شده اقدامات نوینی را برای زیبایی های دیداری در دستور کار قرار گرفته است؛ به عنوان نمونه با بازدید های صورت گرفته پایانه های مسافربری در گلشهر و حصارک و شهید سلطانی از نازیبایی ها پاک شده است.

وی گفت: اگر در تابلوهای تبلیغات شهری ضوابط مشخصی وجود نداشته باشد، به تدریج آرامش و زیبایی محیط کاهش یافته و پدیده های نوظهوری مانند آلودگی های دیداری بیش از پیش زندگی ما انسانها را در معرض تهدید خود قرار می دهند.

حسین عطایی، معاون زیباسازی در سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بیان کرد: مدیریت شهری با نگاه ویژه به دنبال باز پیرایی و ایجاد فضاها و میدان های شهری است. وی افزود: رفع ناهنجاری های بصری سیما و منظر شهری و همسان سازی تابلو ها و سازه های اضافی و المان های ناقص از جمله اقداماتی است که توسط سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرج صورت گرفته است.

عطایی ضمن تاکید بر ضرورت همکاری و همراهی دستگاه های مرتبط با حوزه فعالیت این سازمان در تحقق برنامه های پیش بینی شده افزود: لحاظ کردن پیوست زیباسازی در پروژه های شهری از جمله اقداماتی است که می تواند به سیما و منظر شهر کرج در بلند مدت کمک بسزایی کند. که امیدوارم همچنان تداوم داشته باشد.

وی در ادامه سخنان خود ترویج فرهنگ مشارکت عمومی را یکی از اولویت های سازمان زیباسازی دانست و گفت: سعی در این است که سطح مشارکت مردم را در این زمینه افزایش دهیم تا با همکاری شهروندان بتوانیم در داشتن شهری آرام موفق تر گام برداریم.

عطایی همچنین بر ضرورت بهره گیری از نظر و ایده های کارآمد اساتید دانشگاهی و دانشجویان در زمینه رفع ناهنجاری های سیما و منظر شهری تاکید کرد و افزود: سازمان زیباسازی با هدف تعامل و همکاری میان حوزه های مرتبط با بحث سیما و منظر شهری و حذف ناهنجاری ها از سطح شهر گام برداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *