• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۱۱:۵۱

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

نماد دستگاه فشاری آب مقابل ساختمان شهرداری کرج نصب شد

Byrotitr

ژوئن 23, 2014

روتیتر:نماد نحوه آبرسانی در محلات قدیمی، با هدف احترام به رسوم و آیین گذشته ایران زمین و ضرورت صرفه جویی در مصرف آب، این نعمت بزرگ خداوندی، در مقابل ساختمان شهرداری کرج نصب شد.

به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی روتیتر ،به دست آوردن آب در سالیان گذشته نیازمند تحمل هزینه، زور بازو و وقت بسیار بود. مردم برای نوشیدن هر قطره آب سالم، دشواری های بسیاری را تحمل کرده و  مشقات فراوانی را متحمل می شدند؛ از قرن ها پیش که برای به دست آوردن این مایع حیات، زمین را حفر کرده و خاک را کنار می زدند تا آب از چاه ها بجوشد گرفته تا سالیان پیش که میرآب و آب انبارها روایتگر نیاز مردم به این مایع زندگی بخش بوده اند…

اما آب کشیدن از این چاه ها نیز خود ماجرا و تاریخچه ای طولانی داشت. زمانی طناب ها بار این آب کشیدن از چاه را به دوش کشیده و در دوره ای چرخ چاه، حمال دَلوها و سطل هایی بود که با سر و صدای فراوان از اعماق نقب های عمیق به بیرون کشیده می شدند.

در دوران اخیر اما آب کشیدن از چاه ها شیوه ای نوین تر یافت و عمری ۱۰ ساله را به همراهی با ایرانیان گذراند. در این زمان دستگاه های فشاری از طریق یک اهرم آب را به بالا هدایت کرده و راهی خانه های شهروندان می کرد. این کار به رغم قدرت بدنی بالایی که طلب می کرد، سرعت بالاتری را به خود اختصاص می داد و از این جهت بیش از دیگر روش های دریافت آب، رایج و همه گیر شده بود.

در همین ایام که دستگاه آب فشاری به امکانی قدرتمند برای دریافت آب در خانه ها مبدل می شد، لوله های اصلی شهر اندک اندک مهیای رساندن آب لوله کشی و تصفیه شده به خانه ها می شدند.

خاطره ای که ماندگار شد

به گفته سازنده اثر نماد آب فشاری، استفاده از این دستگاه امکانی بود تا مردم را به استفاده و خرید انشعاب آب تصفیه شده تشویق کرده و آنان را با مزایای این روش آشنا کنند.

صدرا اسکندری در این خصوص گفت: رضایت مردم برای بهره گیری از آب لوله کشی و تشویق آنها به استفاده از این روش تا اندازه زیادی مدیون به کارگیری چاه آب فشاری بود.

اسکندری درباره شیوه و مراحل تهیه این اثر نیز به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهار داشت: تهیه این طرح که با فایبرگلاس سه لایه ساخته شده، حدود دو ماه زمان برده است.

وی یکی از انگیزه های خود برای ساخت این نماد را پرداختن به آثار خاطره انگیز عنوان کرد و ادامه داد: مردم با تماشای این اثر در می یابند که هر جرعه آب و هر قطره آبی که امروز به سادگی در اختیارشان قرار می گیرد در گذشته با چه دشواری هایی به دست می آمده و یادآور این نکته خواهد شد که باید در مصرف این مایع حیات بخش صرفه جو و شاکر بود.

اثر دستگاه فشاری آب که به نحوه آبرسانی در محلات قدیم می پردازد، به سفارش سازمان زیباسازی شهرداری کرج طراحی و ساخته شده است و امروز با حضور شهردار کرج و مدیران شهری بهره برداری شد.

در این مراسم علاوه بر شهردار کرج، علی حاج کاظم، مصطفی سعیدی سیرایی، سعید فیروزگاه، غفور قاسمپور و امیرحسام عباسی از اعضای شورای شهر کرج حضور داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *