• تیر ۲, ۱۴۰۳ ۱۵:۳۲

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

نشانه های کمبود آهن را بشناسید و تا دیر نشده به داد بدنتان برسید!

Byrotit

آوریل 10, 2018

روتیتر:همان طور که آهن در ساخت یک بنا نقش بسیار مهمی را به عهده دارد، در ساخت سلامتی بدن انسان نیز بسیار موثر است بنابراین باید نشانه های کمبود آهن این عنصر مهم را بشناسیم تا در صورت ابتلا به آن به فکر درمان بیفتیم.

به گزارش روتیتر: بسیاری  از مواد مغذی هستند که می توانند مهم باشند ولی آهن یک عنصر بسیار بسیار ضروری برای بدن است. کمبود آن نیز یکی از شایع ترین مشکلات تغذیه ای و همچنین رایج ترین بیمار های در سراسر جهان به حساب می آید. این بیماری در بین زنان بیشتر رواج دارد. آهن جهت تولید هموگلوبین و پروتئین در سلول های قرمز خون استفاده می شود. این عصر اکسیژن را از ریه ها به تمامی بدن حمل کرده و برای رشد طبیعی و عملکرد مناسب سلولی و همچنین سنتز هورمون های خاص بسیار ضروری محسوب می شود. این بار نت نوشت شما را با نشانه های کمبود آهن و خواص آن برای بدن آشنا می کند.

کاهش سطح آهن

سطح پایین آهن می تواند عملکرد منظم بدن را به بی نظمی تبدیل کند. کمبود آهن به خصوص اگر به صورت ناگهانی و یک باره رخ دهد سبب فقدان اریتروپوئیز یا فقدان آهن آنمی می شود. آنمی نوعی فقر آهن است که سطح هموگلوبین را تحت تاثیر قرار می دهد. در صورتی که فقر آهن دارید، بدن شما گلبول های قرمز بسیار کمتری تولید می کند و در مرور زمان خون شما کاهش پیدا کرده و بیماری های بسیاری را به همراه می آورد. سطح پائین آهن ممکن است در ابتدا امر هیچ گونه علامتی به همراه نداشته باشد اما کم کم که این بیماری حاد تر می شود علائمی که در ادامه آمده است بروز پیدا می کند.

نشانه های کمبود آهن

خستگی

خستگی مداوم، تحریک پذیر شدن، عدم تمرکز معمولا از اولین نشانه های کمبود آهن است. خستگی در ادامه کم خوابی یا استرس طولانی یک حالت کاملا طبیعی است اما خستگی هایی که ناشی از کمی انرژی باشد مانند خستگی پس از بالا رفتن از پله ها، خستگی پس از فعالیت های بدنی می تواند شما را به کمبود آهن مشکوک کند. از آن جایی که افرادی مبتلا به کم خونی و فقر آهن هموگلوبین کافی در بدن ندارند، جهت انجام فعالیت های روزانه شان با کمبود اکسیژن مواجه می شوند و به این ترتیب بیشتر از سایر افراد دچار خستگی می شوند.

تپش قلب

کم خونی و فقر آهن یکی از دلایل تپش قلب شدید است. افراد مبتلا به فقر آهن به دلیل خون کمی که در بدن دارند نمی توانند اکسیژن کافی به اعضا برسانند این عامل سبب می شود که قلب با سرعت بیشتری پمپاژ خون را انجام دهد که در نهایت تپش قلب نیز می تواند به سرگیجه و حتی نارسایی قلبی منجر شود.

رنگ پریدگی

رنگ شدن پوست صورت از نشانه های کمبود آهن است. بیشتر افراد مبتلا به این بیماری همیشه رنگ پریده و زرد چهره هستند دلیل آن هم کاملا مشخص است، گلبول های قرمز کم هستند و به همین دلیل رنگ دانه کافی در صورت وجود ندارد. این رنگ پریدگی در ناخن ها، پلک پایین چشم و داخل دهان نیز به خوبی قابل تشخیص است.

سردرد و سرگیجه

سردرد های خفیف و گاهی متوسط می تواند از نارسایی اکسیژن به اندام ها به خصوص مغز سرچشمه گرفته شده باشد.
این عامل اگر چه خیلی معمول و رایج نیست اما می تواند یکی از نشانه های کمبود آهن در بدن باشد. سردرد های خفیف و گاهی متوسط می تواند از نارسایی اکسیژن به اندام ها به خصوص مغز سرچشمه گرفته شده باشد.

عادات عجیب غذا خوردن

افراد مبتلا به کمبود آهن معمولا اشتیاق به خوردن یک سری مواد غذایی عجیب و غریب دارند. موادی مانند خاک، یخ از این جمله است. حتی گاهی استشمام بوی رنگ، بنزین نیز در این افراد مشاهده می شود.

مشکلات پوست و ناخن

ممکن است ناخن هایتان به سرعت بشکند و یا حالت گود و قاشقی پیدا کند که این یکی از نشانه های کم خونی می باشد
زمانی که آهن کافی در بدن وجود نداشته باشد پوست و مو و دچار مشکلاتی می شوند. ممکن است احساس خارش در پوست داشته باشید، ناخن هایتان به سرعت بشکند و یا حالت گود و قاشقی پیدا کند حتی ریزش مو نیز یکی از علت ها به شمار می رود.

رژیم های غذایی مناسب

بیش از نیمی از زنان دچار این بیماری می شوند البته آقایان نیز ممکن است کمبود آهن داشته باشند.آهن مورد نیاز برای افراد به این ترتیب است.

مردان بین ۱۹ تا ۵۰ سال ۸ میلی گرم

زنان ۱۹ تا ۵۰ سال ۱۸ میلی گرم

زنان و مردان بالای ۵۱ سال ۸ میلی گرم

زنان باردار ۲۷ میلی گرم

کودکان  بین ۶ ماه  تا ۱۸ سال ۷ تا ۱۵ میلی گرم

افراد گیاه خوار به میزان یک هشتم گروه های سنی نام برده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *