• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۰۸:۵۵

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

نمادهای شهری، زبانی تازه برای سخن گفتن با شهروندان هستند

Byrotitr

آگوست 6, 2014

روتیتر:مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری کرج با بیان اینکه نمادهای شهری، زبانی تازه برای سخن گفتن با شهروندان و جلب مشارکت ایشان برای داشتن و ساختن شهری ایمن، زیبا و سالم هستند، اظهار کرد: سازمان زیباسازی از طریق انتشار فراخوان عمومی در سطح شهر و رسانه ها از کلیه هنرمندان و علاقمندان جهت طراحی المان های شهری متناسب با هویت فرهنگی و معماری کرج دعوت به عمل آمده است که در همین راستا، اخیرا شاهد نصب تعدادی تندیس و المان در نقاط مختلف شهر هستیم.

به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی روتیتر ،سید رضا فیض در گفتگو با خبرنگار ما ادامه داد: امروزه کارشناسان به این باور رسیده اند که زیباسازی شهری متفاوت از تزئین سطح شهر با انواع رنگ ها و پارچه ها یا چراغانی و سیاه پوش کردن چهره شهر در اعیاد و مناسبت ها که دارای کارکرد مقطعی است، می باشد و مجموعه ای از المان و تندیس ها، مبلمان شهری، تلویزیون شهری، رنگ آمیزی و نقاشی دیوارها، ساماندهی تبلیغات شهری، طراحی فضای سبز، مقابله با آلاینده های بصری و… می تواند به نظام بصری شهر هویت و سامان ببخشد.


وی افزود: از همین رو، شهرداری کرج با راه اندازی سازمان زیباسازی در مقام بازنگری و تبارشناسی ساختار زیبایی شناسی شهر برآمده و تلاش دارد با دیدگاه عالمانه و جامع، کلانشهر کرج را به آستانه ثبات در حوزه هویت بصری و زیبایی شهری نزدیک کند.
این مسئول شهری با تشکر از تلاش تمامی زحمت کشان سازمان از بدو تاسیس تاکنون، سازمان زیباسازی را خانه هنرمندان، کارشناسان، طراحان و خلاقان دانست و گفت: باور داریم ساختن شهری زیبا بدون مشارکت تمامی اقشار جامعه بویژه هنرمندان و نخبگان شدنی نیست و باید از طریق تلاشی همگانی و هدفمند، ساختار زیبایی کرج را اصلاح و آن را متناسب با تنوع قومیتی و فرهنگی و نیز علایق و سلایق شهروندان طراحی کنیم.
فیض، هزینه کرد در راستای ارتقای هویت بصری و نظام زیبایی شهر را نوعی سرمایه گذاری برای ارتقای حس تعلق خاطر، مسئولیت پذیری، جلب مشارکت های مدنی و بهبود بهداشت روانی شهروندان ارزیابی کرد و از انتشار فراخوان جهت تعیین نمادهای شهری با مشارکت خبرگان و دست اندرکاران امر در آینده ای نزدیک خبر داد.
به گفته مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری کرج، شهروندانی که در این زمینه صاحب طرح و ایده هستند، با ارائه طرح های خود در قالب فراخوان در انتخاب نمادهای شهری مشارکت می کنند.
فیض، حوزه برنامه ریزی و توسعه این سازمان را مهیای پذیرش طرح ها و ایده های نو شهروندان در زمینه زیباسازی و ساخت نماد عنوان کرد و از هنرمندان خواست، طرح ها و ایده های خود را در اختیار این حوزه قرار دهند.
وی به دریافت مشارکت و تعامل با دیگر مراجع صاحب نظر در این خصوص از جمله استانداری البرز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور انتخاب این نماد اشاره کرد و یادآور شد: انتخاب این نماد باید برگرفته از سابقه جغرافیایی یا اجتماعی بوده و بتواند مفاهیم گوناگونی از ظرفیت ها و جایگاه این شهر به بینندگان القاء نماید.
این مسئول شهری همچنین با اشاره به نصب نماد پدر و پسر در میدان دانشگاه، اضافه کرد: نصب این نماد در میدان دانشگاه که یکی از محیط های فرهنگی، هنری و علمی به شمار می آید با هدف نگرش به افق های جدید در سایه توجه به اصالت و خانواده صورت گرفته و می کوشد این دیدگاه را در مخاطبان تقویت کند که خانواده مرجع اصلی تعیین مسیر سعادت و کامیابی برای فرزندان به شمار می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *