روتیتر:راه اندازی فرودگاه مسافربری پیام در البرز، پیامی برای توسعه این استان است که می تواند به رونق بیشتر آن منجر شده و درهای پیشرفت پرشتاب را بر روی ایران کوچک بگشاید.

 

به گزارش روتیتر: آرزوی دیرینه مردم استان البرز این روزها در حال نهایی شدن است همه دست به دست هم داده اند تا پروژه عظیم ملی مسافربری شدن فرودگاه پیام به تحقق پیوسته و گام های توسعه استان هموارتر شود.
بحث مسافربری شدن فرودگاه پیام که طبق گفته مسئولان پس از سال ها انتظار، ۸ شهریور ماه امسال به تحقق می پیوندند، این روزها با شدت بیشتری در حال پیگیری است و هر روز یک قسمت از این پروژه عظیم از آن راه اندازی می شود.
پروژه ای عظیم که زمانی در حد یک تصور و خیال بود، در حال تحقق است، با این وجود اگر چه زمان زیادی به بهره برداری از آن نمانده اما موانعی بر سر راه آن قرار گرفته که با کمی همت مسئولان داخلی استان و برداشتن این مشکلات می توان راه را برای مسافربری شدن پیام هر چه بیشتر باز کرد.
مسافربری شدن فرودگاه بین المللی پیام که پیش از آن به عنوان فرودگاه کارگو علاوه بر استان البرز به دیگر استان های کشور نیز خدمات رسانی می کرد، این بار نیز مزایای آن نه تنها به البرز بلکه دیگر استان ها از جمله قزوین، زنجان و تهران از مسافربری شدن آن می توانند منتفع شوند.
این امر نشان دهنده بزرگی این پروژه ملی است اگر چه اهمیت آن برای برخی از مسئولان هنوز به خوبی جا نیافتاده است .
چالش جدی زباله های حلقه دره و راه های ارتباطی به فرودگاه بین المللی پیام از جمله مشکلاتی است که بر سر راه مسافربری شدن فرودگاه وجود دارد، ۸ شهریور زمان افتتاح فرودگاه بین المللی پیام است اما هنوز این مشکلات بر سر جای خود باقی مانده و قول هایی که داده شده تنها در حرف باقی مانده اند.
۵ میلیون نفر از مسافربری شدن پیام بهره مند می شود و علاوه بر البرز استان های منطقه نیز از اجرای این پروژه ملی منتفع می شوند، اینها تنها بخش کوچکی از عملیاتی شدن این پروژه است، اما هنوز عزمی جدی برای برداشتن مشکل زباله های حلقه دره که علاوه بر درگیر ساختن پیام، معضلات زیست محیطی نیز در بر دارد و راه های دسترسی مشاهده نشده است.
اقدامات مورد نیاز از سوی منطقه ویژه اقتصادی پیام برای مسافربری شدن این فرودگاه در حال انجام است و به گفته مسئولان تاکنون ۹۰ درصد پیشرفت داشته است، اما موانع بزرگ تحقق این رویا در خارج از مسئولیت پیام قرار دارد و نیاز است تا این روزها که مسافربری شدن پیام مراحل آخر اجرایی شدن خود را طی می کند مسئولان دیگر بخش های مرتبط نیز اهمیت این موضوع را درک کرده و هر چه سریعتر نسبت به برطرف ساختن ۲ مشکل عمده بر سر راه این پروژه اقدام کنند.
نماینده ولی فقیه در البرز و امام جمعه کرج در بازدید از روند مسافربری شدن فرودگاه پیام گفت: برنامه محور بودن و داشتن چشم انداز از مهم ترین عوامل موفقیت منطقه ویژه اقتصادی پیام است.
آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی با بیان اینکه پیشرفت های منطقه ویژه اقتصادی پیام قابل توجه و چشمگیر است خاطر نشان کرد: داشتن چشم انداز و بر نامه ریزی مناسبت می تواند کارها را گسترش داده و به همین منظور بررسی آثار اجتماعی و محیطی در اجرای پروژه های اقتصادی امری لازم و ضروری است.
استاندار البرز نیز در دیدار خود از روند مسافربری شدن این فرودگاه گفت: همکاری لازم و تعامل ویژه برای تحقق پروژه مسافربری شدن فرودگاه بین المللی پیام ضروری است.
با بیان اینکه وزارت ارتباطات عنایت ویژه داشته، افزود: اداره راه و شهرسازی این استان نیز نوید آغاز عملیات اجرایی ایجاد مسیر دسترسی به فرودگاه را اعلام کرده است.
وی ادامه داد: در این زمینه ۵ میلیارد تومان اعتبار نیز با جا به جایی تخصیص ها، از سوی سازمان برنامه و بودجه مصوب شده است.
نجفی گفت: در خصوص روشنایی مسیر دسترسی نیز ضرورت دارد که اقدامات لازم انجام شود.
وی افزود: در خصوص سند مالکیت مجموعه پیام و آبرسانی نیز باید در جلسات تخصصی، امور دنبال شود.
استاندار البرز با بیان اینکه زباله یکی از بزرگترین مشکلات کشور است خاطرنشان کرد: البرز نیز به جد درگیر این موضوع است و یکی از معضلات بزرگ فرودگاه پیام به دلیل بوی بد و آلودگی های زیست محیطی محسوب می شود.
وی گفت: به دلیل اهمیت این اقدام بزرگ در ۶ ماهه اخیر چندین بازدید از فرودگاه داشتیم و با توجه به مشاهدات، در آخرین بازدید تلاش ویژه ای با عزم همگانی شکل گرفته است.
نجفی افزود: یک فرایندی که طی سال ها آرزوی مردم بوده اکنون به تحقق نزدیک می شود و به مردم نوید می دهیم که این وعده دولت نیز به تحقق نزدیک می شود‌.
وی با بیان اینکه مردم البرز، تهران و قزوین از این فرصت بهره مند می شوند خاطرنشان کرد: اکنون خطوط مختلف هواپیمایی برای همکاری اعلام آمادگی کرده اند.
استاندار البرز گفت: روز گذشته ۳ طرح گازرسانی آغاز شد و این اقدام در راستای کسب رضایت مردم است و مسافربری شدن پیام نیز از جمله مطالبات مهم مردم البرز محسوب می شود.
وی افزود: اکنون با نگاه مثبتی منابع موجود را به نحوی مدیریت می کنیم که پروژه های مهم جهت رفاه حال مردم اجرایی شود.
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نیز در سفر هفته گذشته خود به منطقه ویژه اقتصادی پیام با اشاره به مسافربری شدن فرودگاه پیام البرزگفت که نیاز است برای تحقق هر چه بهتر این مهم مسئولان البرز همکاری خود را با پیام افزایش دهند.
رحمت اله مه آبادی افزود: مجموعه پیام با پذیرش پروژه مسافری کردن فرودگاه، فداکاری کرده و به نفع مردم قدم بر می دارد چرا که این امر مستلزم سرمایه گذاری بالا، پذیرش مشکلات متعدد و مسئولیت پذیری فراوان است.
وی اضافه کرد: امیدواریم که برنامه های فرودگاه بین المللی پیام به سرعت اجرا شودد چرا که مسافری شدن این فرودگاه یک رویداد بزرگ است.
مه آبادی گفت: تغییر کاربری فرودگاه تمامی استانداردهای ناظر بر فرودگاه را تغییر خواهد داد،همچنین با این تغییر باید برای ایمنی پروازها، استاندارهای ایکائو موبه مو لحاظ شود.
وی ادامه داد: سرعت انجام کارها، ایجاد زیرساخت ها و اصلاحات صورت گرفته که توسط سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ شده بود در منطقه پیام تحسین برانگیز است و امیدواریم این توان مدیریتی بعد از مسافری شدن نیز ادامه یابد.
مدیرعامل فرودگاه بین المللی و منطقه ویژه اقتصادی پیام گفت که ۵ میلیون نفر از مسافربری شدن این فرودگاه بهره مند می شوند.
سعید زرندی در گفت وگو با ایرنا افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته تا ۸شهریور ماه شاهد افتتاح بخش مسافری فرودگاه بین المللی پیام خواهیم بود.
وی اضافه کرد: برنامه ریزی اولیه ما برای افتتاح پروژه ملی مسافربری شدن پیام، نیمه اول شهریور ماه است که به زودی تصویب نهایی آن را خواهیم داشت.
زرندی با اشاره به مهم ترین مزیت های مسافری شدن فرودگاه پیام اظهار داشت: راه اندازی بخش مسافری، منطقه ویژه اقتصادی پیام را تبدیل به منطقه ای منحصر به فرد برای سرمایه گذاری در کل کشور خواهد کرد.
وی ادامه داد: همچنین منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام نزدیک ترین ارتباط را با پایتخت دارد و بر اساس مطالعات حدود ۵ میلیون نفر می توانند از ظرفیت این فرودگاه بهره مند شوند.
زرندی با اشاره به اینکه بخش مسافری ابزاری برای توسعه استان البرز است اظهار داشت: با ورود به فاز مسافری، منطقه بزرگی از کشور تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: ۹۲ درصد کار احداث فرودگاه مسافربری پیام در البرز انجام شده و تا ۸ شهریور ماه امسال نخستین فاز فرودگاه مسافری پیام افتتاح می شود.
زرندی گفت: رویکرد ما این است که فرودگاه بین المللی پیام نقطه تحرک و ابزار توسعه قرار گرفته تا در کنار آن صنعت و تجارت بین المللی گسترش یابد.
وی ادامه داد: بر مبنای برنامه ریزی صورت گرفته، در ابتدا بخش مسافری فرودگاه پیام با ۲ پرواز در روز کار را آغاز کرده و تاپایان سال این تعداد را به ۶ پرواز در روز خواهیم رساند.
وی با اشاره به مشکلات مسافربری شدن فرودگاه پیام اظهار داشت: راههای دسترسی به فرودگاه و دفن زباله های شهری در نزدیکی این منطقه از دغدغه های جدی است که از مسئولان استانی انتظار همکاری های لازم برای برطرف ساختن این مشکلات را داریم.
زرندی با اشاره به ظرفیت فرودگاه بین المللی پیام در حمل مسافر گفت: امیدواریم که تا پایان سال ۹۸ به ظرفیت جابجایی۵۰۰ هزار مسافر در سال برسیم که در مراحل بعدی تا ۳٫۵ میلیون مسافر در سال قابل افزایش است.
وی ادامه داد: برای رسیدن به این مهم باید دستگاه های استانی همکاری لازم را با فرودگاه بین المللی پیام داشته باشند تا بتوانیم این هدیه خوب را به بهترین شکل ممکن به مردم استان البرز تقدیم کنیم.
مدیرکل عملیات فرودگاهی و تجهیزات زمینی شرکت خدمات هوایی پیام استان البرز نیز در گفت وگو با ایرنا گفت: عملیات بهسازی و روکش آسفالت فرودگاه بین المللی پیام به اتمام رسید.
علی کاملی افزود: با هدف برقراری پروازهای مسافری از فرودگاه بین المللی پیام مطابق با استانداردهای سازمان هواپیمایی جهانی «ایکائو» و برای نشست و برخاست هواپیماهای طرح رده ایرباس ۶۰۰-۳۰۰، باند فرودگاه پیام آماده سازی شد.
وی اضافه کرد: این پروژه شامل تراش لایه های رویی موجود به عمق ۱۲ سانتی متر، عملیات درزگیری به طول حدود ۹۰ کیلومتر، اجرای ۲ لایه آسفالت و استریل اطراف باند بوده که با صرف ۱۰۰ میلیارد ریال انجام شد.
کاملی گفت: با اتمام این پروژه، باند فرودگاه پیام برای نشست و برخاست انواع هواپیماهای مسافری با ضریب ایمنی پرواز و مطابق با استانداردها آماده است.
وی با بیان اینکه در مجموع روند مسافربری شدن فرودگاه پیام بیش از ۹۰ درصد پیشرفت دارد، اظهار داشت: سیستم روشنایی باند فرودگاه نیز آماده سازی شده است.
شرکت خدمات هوایی پیام در سال ۱۳۶۹ تحت عنوان مرکز خدمات هوایی برای ارائه خدمات هوایی و حمل ونقل و توزیع بار کالاهای پستی و ارائه خدمات بالگردی به نقاط صعب العبور در شرایط جوی متفاوت و پشتیبانی از عملیات توسعه و تائید و تجهیز و نگهداری مراکز، دستگاه ها و امکانات مخابراتی و پستی کشور فعالیت خود را آغاز کرد.
با توجه به موقعیت و جایگاه این شرکت و همجواری آن با استان تهران طبق مصوبه تیرماه ۱۳۸۲ هیات دولت، ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی فرودگاه پیام به عنوان منطقه ویژه اقتصادی تعیین شد.
نزدیکترین منطقه ویژه اقتصادی کشور به تهران، قرار داشتن فرودگاه در داخل اراضی منطقه ویژه و امکان بهره گیری از کلیه تأسیسات، تجهیزات و تسهیلات آن، قرارگرفتن در مجاورت مرکز اقتصادی، صنعتی و کشاورزی کشور، نزدیکی به راه آهن سراسری، متروی تهران – کرج و شاهراه های ارتباطی کشور و دارا بودن شرایط اقلیمی مناسب از جمله مزیت های این منطقه است.
همچنین برخورداری از امکانات زیربنایی و اداری مانند گمرک، صدورگذرنامه اختصاصی و بانک، وجود نیروی کار ارزان در منطقه، قرار گرفتن در مسیر تلاقی ۵ استان اقتصادی کشور، نزدیکی به مراکز تحقیقاتی و نیروهای تحصیل کرده و متخصص منطقه، نزدیکی به مراکز تولید میوه، سبزی و گل و گیاه بدون محدودیت و مراکز عمده تولید و مصرف کالاها و خدمات، وجود هاب پستی از دیگر مزیت های فرودگاه پیام و منطقه ویژه اقتصادی آن است .
اکنون خدمات هوایی حمل بار و کالا در فرودگاه پیام به اقصی نقاط جهان در حال انجام است.
مسافربری شدن فرودگاه بین المللی پیام، آرزوی دیرینه مردم استان البرز است که طی برنامه ریزی های صورت گرفته در هفته دولت امسال تحقق می یابد.

By rotit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *