• تیر ۱۵, ۱۴۰۳ ۱۹:۰۲

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

شهرداریها بدون وابستگی به منابع مالی دولت عملکرد مطلوبی داشته اند

Byrotitr

مارس 4, 2015

روتیتر:

قائم مقام شهردار کرج مطرح کرد: شهرداری ها ارگانهای مستقلی به لحاظ کسب درآمد و هزینه کرد هستند و برغم تاثیری که شرایط اقتصادی حاکم بر کشور بر درآمدهای این دستگاه های خدمت رسان دارد، توانسته اند بدون اتکاء به حمایتهای دولتی عملکردی موفق داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی روتیتر ،محمدرضا رضاپور با بیان این مطلب افزود: شهرداری کرج با برنامه ریزی های مدون و کارشناسی از همه ظرفیتهای موجود مرتبط با شهرداری از جمله پتانسیل های مالی ” بانک شهر ”  جهت شتابدهی به اجرای پروژه های عمرانی استفاده کرده است؛ این اقدام موجب شد شهرداری کرج بدون اتکاء چندان به اعتبارات دولتی در زمینه های مختلف عمرانی و خدماتی عملکرد بسیار موفق و قابل قبولی را داشته اند.

وی با ارزیابی مثبت از تعامل و همراهی شورای اسلامی شهر کرج با شهرداری، اظهارداشت: وحدت رویه و همفکری که بین این دو نهاد مردمی وجود دارد، کمک شایانی به انتفاع شهر کرج در زمینه های مختلف کرده است.

این مسئول با اشاره به تمرکز جمعیتی در کرج عنوان کرد: بی شک مدیریت بر شهری که تقاضاهای جمعیتی در آن متفاوت است به منابع درآمدی، انسانی و کارشناسی عظیمی نیاز دارد زیرا تنها در صورت بهره گیری از این منابع غنی است که می توان در صف اول خدمت رسانی قرار گرفت.

رضاپور با بیان اینکه جامعه شهری برای شکل گیری از اصول و معیارهای مشخصی در قالب ایجاد زیرساخت های شهری، پیروی می کند، بر ضرورت تامین زیرساخت ها تاکید کرد و افزود: برای نمونه می توان به زیرساخت های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و عمرانی اشاره کرد که هر یک از مباحث عنوان شده نیز خود دارای زیرمجموعه های متعدد با بازتاب متنوع و گسترده هستند که برای تحقق هر یک از این عرصه های مهم و ضروری نیاز به تعریف منابع اعتباری است.

وی، اظهارداشت: باید نگاه مان به مسائل و موضوعات شهری به گونه ای باشد که بتوان با بهره برداری از ظرفیت های موجود اقدامات کلانی را به انجام رساند، همچنین ضروری است در حین انجام این امر به راهکارهایی که منابع را توسعه و گسترش می دهند نیز اندیشید؛ بی شک این دوراندیشی پاسخی به نیاز آیندگان است.

شهرداری ها بزرگترین سیستم اجرایی شهر هستند

معاون اداری و مالی شهرداری کرج با بیان اینکه شهرداری ها به عنوان بزرگترین سیستم اجرایی شهر بیشترین سهم را در جذب سرمایه گذاری ها و جهت دهی حرکت شهری به سوی تحولات بنیادین و سازنده را عهده دار هستند، گفت: سیستم مالی شهرداریها به عنوان یک نظام مالی خودکفا که بر مبنای عوارض های وصولی از شهروندان، اصناف و صنایع اداره می شود و از نظر قانونی نیز تابع مقررات مندرج در ایین نامه مالی شهرداریها که در سال ۳۶ به تصویب رسیده است، می باشد.

رضاپور با بیان اینکه باید برای رفع نیازمندی های شهروندان  و توسعه منطقی شهر مسائل به گونه ای متفاوت از دیدگاه مسئولان خرد و کلان رصد شود، افزود: توجه ویژه به بازتاب ها و خروجی های ناشی از کارکرد زیرساخت های مختلف شهری موضوعی است که نباید آن را نا دیده انگاشت؛ چرا که خروجی های حاصل از کارکرد این زیرساخت هاست که پیشرفت، توسعه و عمران شهری را رقم می زند و می تواند مشکلات، بحران ها و چالش هایی اجتناب ناپذیری را که همه جوامع  شهری با آن مواجه هستند را تا حد زیادی کاهش دهد.

به گفته این مدیر، خروج از تفکر سیستمی برای حل مسائل  و کلان نگری به موضوعات فرارو باید به جد مد نظر مدیران اجرایی قرار گیرد. از خروجی های مهم و مثبت کلان نگری علاوه بر جلب  مشارکت بخش های مختلف جامعه در حل چالش ها، جذب سرمایه های پایدار، حرکت هماهنگ و همسو مسئولان در مسیر آبادانی و عمران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *