• تیر ۳, ۱۴۰۳ ۰۷:۴۵

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

نیم میلیون صندلی خالی در دانشگاه آزاد

روتیتر:معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی گفت:‌ در زمینه تعداد داوطلبان آزمون‌های سراسری و کارشناسی ارشد با کاهش مواجه بودیم و در حال حاضر ۵۰۰ هزار صندلی در مقاطع کاردانی و کارشناسی بدون متقاضی است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی روتیتر ، مجتبی علوی فاضل در حاشیه برگزاری مراسم بزرگداشت دفاع مقدس و شروع سال تحصیلی جدید در دانشگاه آزاد، در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: کاهش جمعیت و افزایش رقابت میان دانشگاه‌ها موجب شده که با مشکل صندلی خالی مواجه باشیم البته عکس این اتفاق در تحصیلات تکمیلی رخ داده است و ما با تقاضای ظرفیت مازاد مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های ما افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی است، گفت: قصد داریم مقاطع و رشته‌های بدون متقاضی را با تقاضاهای جوانان تطبیق دهیم تا بتوانیم از این طریق مقطع تحصیلات تکمیلی را توسعه دهیم. البته این فرایند کیفی و زمان بر است.

علوی فاضل اضافه کرد: تا سال ۹۶، ۲۵ هزار عضو هیئت علمی جدید به ۳۱ هزار نفر فعلی اضافه می‌شوند و قصد داریم سالانه ۵۰۰۰ عضو هیئت علمی جدید استخدام کنیم.

معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد با بیان اینکه بومی گزینی یکی دیگر از سیاست‌های ماست اظهار کرد: قصد داریم با این کار شرایطی فراهم شود که جوانان مجبور نباشند برای تحصیلات تکمیلی به تهران و مراکز استان‌ها مراجعه کنند. البته بومی گزینی از سال ۹۲ آغاز شده و در سال گذشته و سال جاری قدری افزایش یافت.

وی اضافه کرد: تا سال ۹۱ بالغ بر ۷۰ درصد از رشته‌های تحصیلات تکمیلی در تهران و چند استان برخوردار وجود داشت اما شرایط به گونه‌ای پیش رفت که در حال حاضر بالغ بر ۳۰ درصد از رشته های مقاطع تحصیلات تکمیلی در تهران و مراکز استان‌ها ارائه می‌شود و ۷۰ درصد باقی مانده در مراکز استانهای کمتر برخوردار و شهرستان‌ها توزیع شده است. علاوه بر آن امکان جابجایی پذیرفته شدگان به شهر محل سکونت را فراهم کرده‌ایم که اولویت برخورداری از این امتیاز به ترتیب با زنان، دختران و مردان و پسران است.

علوی فاضل با اشاره به کنکور به عنوان ابزاری برای پذیرش دانشجویان گفت: در حال حاضر کنکور به عنوان ابزار پایش افراد برتر کارایی خود را از دست داده است. البته در دنیا نیز کنکور منسوخ شده است.

معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد تاکید کرد: در حال حاضر در مقطع کارشناسی و کاردانی هیچ مانع علمی برای محرومیت متقاضیان وجود ندارد اما در زمینه تحصیلات تکمیلی کار مشکل تر است چرا که توسعه آن نیاز به فراهم کردن زیر ساخت‌ها و سرمایه گذاری بیشتر دارد.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته هر فردی امکان تحصیل را دارد اما مولفه‌ها به گونه‌ای است که او احساس نیاز به ادامه تحصیل ندارد و این وضعیت در برخی کشورها به معضل تبدیل شده،بنابراین تلاش می‌کنند تا نیازهای خود را با جذب مهاجران فرهیخته تامین کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: شرایط اشتغال برای فارغ التحصیلان به گونه‌ای فراهم شود که دانشجویان با امید و انگیزه بیشتری تحصیل کنند.

علوی فاضل در پایان گفت: برای همه افراد امکان ورود به دانشگاه آزاد فراهم است و محدودیتی از نظر جنسیت و مکان نداریم ولی تحصیل در دانشگاه‌ها تابع ضوابط آموزشی است و برخی از افراد با گلایه از این ضوابط آنرا غیرعادی می‌دانند در حالی که اینگونه نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *