• تیر ۳, ۱۴۰۳ ۰۷:۳۶

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

“توران شاهرود”، تنها زیستگاه ایرانی با هرم‌اکولوژیک کامل

روتیتر: ‌رئیس پارک ملی توران گفت: پارک ملی توران تنها زیست‌گاهی است در ایران که هرم اکولوژیک آن کامل است.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی روتیتر ، علی اکبر قربانلو ، منطقه سمنان، از این پارک به عنوان یکی از مهمترین زیستگاه‌های حیات‌وحش در ایران یاد و اظهار کرد: در راس این هرم، گوشتخورانی نظیر پلنگ، یوز، کفتار و گرگ قرار دارند.

وی ادامه داد: در بخش پایین‌تر این هرم علف‌خوران بزرگ‌جثه‌ای نظیر آهو، جبیر، گورخر، و…قرار دارند که گوشتخوران راس هرم از آنها تغذیه می‌کنند. همچنین در بخش پایین‌تر این هرم علف‌خوران کوچک‌جثه قرار دارد.

قربانلو، یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های این زیستگاه را کامل بودن هرم آن ارزیابی کرد و افزود: حتی زیستگاه مهمی نظیر پارک ملی کویر که بخش مهمی از آن نیز از قضا در استان سمنان واقع شده فاقد علفخوران بزرگ‌جثه‌ است و لذا توران تنها زیستگاهی است در ایران که هرم آن کامل است.

‌رئیس پارک ملی توران با اشاره به اینکه این پارک یکی از متنوع‌ترین گونه‌های گیاهی و جانوری را در ایران دارد، افزود: جدای از اینکه پارک ملی توران مهمترین زیستگاه یوز در کشور بوده و بیشترین جمعیت یوزپلنگ آسیایی در دل خود دارد، حیات‌وحش در خطر انقراضی نظیر: گورخر ایرانی، هوبره، عقاب طلایی، سارگبه، گونه اندمیک زاغ‌بور، بالابان، پلنگ، جبیر، آهو، کاراکال، کل،قوچ و… در آن زیست می‌کنند.

وی از توران به عنوان غنی‌ترین زیستگاه یوزپلنگ ایران نام برد و افزود: با تلاش محیط‌بانان استان جمعیت گونه‌های مختلف این زیست‌بوم رو به افزایش است.

قربانلو با اشاره به اینکه پارک ملی توران به دلیل اهمیت بالای آن از ۱۳۵۱ به عنوان منطقه حفاظت شد‌ه اعلام شده است، تصریح کرد: چهار سال پس از ارتقاء این زیستگاه به منطقه حفاظت شده،با مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست این زیست‌گاه به دو بخش پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شد‌ه تقسیم‌ و در همین سال این دو مجموعه به عنوان ذخیره‌گاه زیستکره توران در سطح بین المللی به ثبت رسید.

وی با بیان اینکه پارک ملی بالغ بر یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار وسعت دارد اضافه کرد: پارک ملی توران د‌ارای منابع غنی حیات وحش در بخش پناهگاه حیات وحش و قابلیت‌های ژئوپارک، خصوصیات زمین‌ شناسی، چشمه‌ها و منابع آبی در بخش منطقه حفاظت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *