• تیر ۱۸, ۱۴۰۳ ۰۰:۴۸

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

چهار هزار نفر به هنرمندان صنایع دستی البرز افزوده شد

Byrotit

دسامبر 25, 2022

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان البرز اعلام کرد: با گسترش برنامه های آموزشی حدود چهار هزار نفر به جمعیت هنرمندان و تولید کنندگان صنایع دستی این استان افزوده شده است.

به گزارش روتیتر : یحیی دارایی روز شنبه در نشست با خبرنگاران در کرج افزود: شمار هنرمندان صنایع دستی البرز تا سه سال پیش نزدیک به پنج هزار نفر بود که اکنون به هشت هزارو ۸۴۵ نفر رسیده است.

وی ادامه داد: در این مدت نیز تعداد رشته های صنایع دستی استان البرز از ۷۳ رشته به ۸۳ رشته افزایش یافته است که چرم دوزی، سفال و سرامیک، گلیم‌ و جاجیم بافی، شیشه و آبگینه و زیور آلات سنتی بیشترین فراوانی را به لحاظ جذب هنرمندان و تولید محصول به خود اختصاص داده اند.

دارایی اظهار کرد: برای معرفی صنایع دستی کشور و البرز همزمان با دهه مبارک فجر ، نمایشگاه بزرگ صنایع دستی با حضور هنرمندان ۲۰ استان با ۱۰۰ غرفه در کرج برپا می شود.

وی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت های موجود درصدد راه‌اندازی بازارچه دائم صنایع دستی با همکاری شهرداری کرج هستیم.

دارایی در خصوص تعیین تکلیف کاروانسرای شاه‌عباسی کرج اظهار کرد: این کاروانسرای اکنون در اختیار یک تشکل خصوصی است که به زودی در اختیار اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان قرار می گیرد.

وی همچنین از بازگشایی کاخ تاریخی سلیمانیه کرج همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر خبر داد و گفت: با توجه به ارزش تاریخی این اثر در مرکز شهر کرج، درهای آن بر روی مردم گشوده می شود.

سرپرست اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز با اشاره به وجود میراث‌فرهنگی غنی چون تپه تاریخی ۹ هزار ساله ازبکی در استان گفت: پیگیر ایجاد دبیرخانه ثبت جهانی تپه ازبکی در شهرستان نظرآباد و پرونده ثبت جهانی کاروانسرای ینگی امام در ساوجبلاغ هستیم.

وی همچنین بر استفاده از جاذبه‌های گردشگری چون جاده کرج‌-چالوس تأکید کرد و افزود: ثبت ملی جاده کرج – چالوس و سپس ثبت جهانی این جاده را به صورت ویژه پیگیری می‌کنیم.

دارایی از آماده شدن طرح جنبش اشتغال برای جوانان بیکار و زنان سرپرست خانوار در حوزه صنایع دستی خبر داد و گفت: این طرح با همکاری استانداری و قرارگاه اجتماعی البرز تهیه شده و در ۱۰ روز آینده رونمایی می‌شود که می‌تواند اشتغال خوبی در سطح استان ایجاد کند.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی البرز با دعوت از نخبگان و سرمایه گذاران برای مشارکت در طرح های میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اظهار کرد: اکنون این حوزه در ردیف برترین های استان البرز در جذب سرمایه گذاران قرار گرفته است.

استان البرز دارای بیش از ۵۵۰ اثر تاریخی و طبیعی ارزشمند است که ۳۱۴ اثر آنها ثبت ملی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *