• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۱۱:۵۲

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

چهره های سیاسی و جهت دهی افکار در انتخابات

Byrotit

فوریه 23, 2016 #انتخابات

روتیتر: تهران- با شروع زمان رسمی تبلیغات دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، شخصیت های تاثیرگذار با حضور در نشست های دوستانه، سخنرانی در آیین های گشایش، محافل و همایش ها توانسته اند علاوه بر دعوت مردم برای حضور در انتخابات به دفاع از نامزد و حزب های خاصی بپردازند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی روتیتر، مشارکت سیاسی یکی از شاخصه های جامعه دموکراتیک بوده و نوعی تظاهر علنی مردم برای تعیین سرنوشت جمعی خود است، همچنین میزان حضور مردم در پای صندوق های رأی، یکی از شاخص های توسعه سیاسی در هر کشوری محسوب می شود و نمایانگر تعلق خاطر مردم به کشور و سرزمین خود است. در کنار این مشارکت و انتخابات، تبلیغات به عنوان دست مایه ای جهت ترغیب مردم به این حضور همواره حائز اهمیت بوده است.
از این رو، انتخابات و مقوله تبلیغات پروسه ای است که همواره در دنیای مدرن با شیوه های مختلف و به روز دنبال می شود ولی شیوه های سنتی و کلاسیک تر مانند سخنرانی ها، همایش ها، جلسه ها و همچنین منبرها(به ویژه در جامعه های اسلامی) نیز جایگاه خود را همچنان حفظ کرده است.
این عوامل تنها به یک کشور یا یک منطقه خاص محدود نشده و همواره در جهان توانسته جایگاه خود را به عنوان ابزاری برای حمایت از یک نامزد انتخاباتی یا دعوت مردم به پای صندوق های رای حفظ کند که این امر همواه توسط چهره های تاثیرگذار علمی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی صورت می گیرد، به همین سبب گذشته از نحوه تبلیغات در انتخابات باید به نقش و جایگاه چهره ها هم توجه داشت.
نظام انتخاباتی هر کشور تعیین کننده قانون رقابتی است که میان گروه های مختلف سیاسی در جریان است. کشور ایران نیز از این امر جدا نبوده و از زمانی که شاه سالخورده و بیمار قاجار در ۱۴ مرداد ۱۲۸۵ خورشیدی فرمان مشروطه را امضا کرد، انتخابات و رقابت انتخاباتی جزء جدایی ناپذیرآن بوده است.
در این رقابت انتخاباتی، گروه ها و حزب های سیاسی همواره بر نقش شخصیت های کاریزما و تاثیرگذار خود تاکید داشته اند و چه بسا شخصیت هایی توانسته اند با راهنمایی و سخنرانی های خود در جلسه ها، همایش ها و منبرها و یا اینکه در فضای مجازی، نتیجه نهایی را به نفع نامزدی خاص تغییر دهند که این امر در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نمودی پر رنگ پیدا کرده است.
شاید با انتشار لیست نامزدهای انتخاباتی رد صلاحیت شده، خیلی از افراد سودجو در این فکر بودند که از فضای بوجود آمده استفاده کرده و مردم را نسبت به حضور در انتخابات دلسرد کنند ولی در این میان شخصیت هایی آگاه و دلسوز نظام وجود داشتند که چه در فضای مجازی و چه در جلسه های حضور بار دیگر نشان دادند که رقابت به معنای حذف نیست و همین امر بار دیگر موجی را به وجود آورد تا مردم را به مشارکتی حداکثری برای تایید نظام جمهوری اسلامی ایران امیدوار کند.
در چند روز گذشته همایش ها و سخنرانی هایی در استان های مختلف کشور برگزار شد که سخنرانان علاوه بر دعوت مردم به حضور در انتخابات به تبلیغ برای نامزدی خاص نیز مبادرت کرده اند.
خبرنگاران ایرنا از میان سخنرانی های افراد در استان ها، برخی را که شاخص تر است جمع آوری کرده اند که می خوانید:

**وظیفه نمایندگان قانونگذاری و نظارت بر مسئولان
علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در همایش ائتلاف فراگیر اصلاح طلبان و خبرگان مردم با حضور جمعی از نامزدهای لیست یاران اعتدال در مسجد جامع ارشاد شهرری با بیان اینکه عده ای از نمایندگان با تلقی اشتباه از جایگاه ولایت فقیه خود را راحت کرده اند بیان کرد: آنان با این تلقی اشتباه از انجام وظایف قانونی و شرعی خود سرباز زده و به مسائل سطحی نگاه می کنند.
وی گفت: این نمایندگان با تلقی اشتباه خود راه را برای سوء استفاده مسئولان قانون شکن و غیرمسئول باز گذاشته و مسئولانی که خود را پشت ولایت فقیه پنهان می کنند نسبت به اعمال وظایف نظارتی این نمایندگان دغدغه ای ندارند.
مطهری ابراز امیدواری کرد که مجلس آینده از نمایندگانی تشکیل شود که نسبت به قانونگذاری و نظارت بر مسئولان احساس مسئولیت جدی کنند.
وی افزود: مهمترین ویژگی نماینده خوب این است که نحوه درست قانونگذاری را دانسته و به وظایف خود درست و مسئولانه عمل کند.

**انتخابات وظیفه ملی و شرعی
محمد حسین رجبی دوانی، استاد تاریخ دانشگاه، در نشستی با عنوان ‘ انقلاب اسلامی از عصر نبوی تا عصر خمینی (ره)’ با حضور تعدادی از دانشجویان در محل دانشکده الهیات دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: انتخابات در بسیاری از کشورها یک تکلیف ملی است و در اغلب کشورها مردم از ترس جریمه شدن و به اجبار به پای صندوق های رای حاضر می شوند.
وی گفت: حضور مردم در پای صندوق های رای در ایران اعتبار اسلام و انقلاب را بالا می برد زیرا انتخابات یکی از محورهای انقلاب اسلامی و خاری در چشم دشمنان اسلام است.

**هفتم اسفند تکرار حماسه ۹۲
فاطمه هاشمی از اعضای مؤسس حزب اعتدال و توسعه، در همایش حامیان دولت در بوشهر اظهار داشت: مردم غیور ایران آن چیزی را که اکثریت کشور به آن معتقد هستند با رای خود انتخاب می کنند و نشان می دهند.
این فعال سیاسی گفت: امروز مردم جامعه بهترین نمایندگان را روانه مجلس خواهند کرد. هم اکنون در شرایط حساسی قرار داریم و باید حماسه سیاسی دوباره ای را رقم بزنیم.
فاطمه هاشمی افزود: همگان وظیفه داریم نسبت به این امر حساس باشیم و اینکه برنامه هایی پخش می شود بی بی سی از کاندیداهای خاصی حمایت می کند با هدف این است که افراد در انتخابات شرکت نکنند باید دقت کرد و فریب این حربه ها را نخوریم بالاخره رسانه های خارجی فعالیت های خود را انجام می دهند.
وی بیان کرد: با این شرایط تمام همت و پیام ما باید وحدت رویه برای حمایت از کاندیداها در سطح استان بوشهر باشد.
فاطمه هاشمی رفسنجانی خطاب به افراد شرکت کننده در این همایش گفت: حتی اگر کسی را نمی شناسید و کاندید مورد دلخواه تان نیست نسبت به انتخابات بی توجه نباشید و باید توجه داشت رای ندادن شما باعث وارد شدن نفر مخالف خواهد شد.
وی با بیان اینکه با همراهی دولت گام دوم را برداریم افزود: باید به این مسئله نیز واقف باشیم که زمان بعد از برجام اول برنامه ریزی دولت بوده و آن هم بواسطه این است که دولت مشکلی را از پیش رو برداشته و راهی جدید برای خودش باز کرده است.
این فعال سیاسی گفت: برای موفقیت در این راه جدید مجلس شورای اسلامی نیازمند به افرادی است که حامی دولت باشند.

**انتخاب درست، انتخاب اصلح
محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش اصولگرایان کاشان و آران و بیدگل در مسجد صادقیه کاشان اظهار داشت: تمام نامزدهایی را که شورای نگهبان تایید کرده، صلاحیت ورود به مجلس را دارند اما مردم باید اصلح را انتخاب کنند.
وی بیان کرد: نماینده شدن حق نیست، بلکه مانند فرماندار، شهردار و امام جمعه شدن وظیفه و تکلیف است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان مجلس باید ضمن طرفداری از حق با همکاری دولت برای توسعه پیشرفت کشور و آسایش و رفاه مردم گام بردارند.
وی همچنین از نامزدهای انتخاباتی خواست به دنبال تخریب یکدیگر نباشند چون خلاف قانون و شرع مقدس اسلام است.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین از اصولگرایان خواست در زمان قانونی تبلیغات از هیچ کوششی برای جمع آوری آرا دریغ نکنند چون ممکن است در واپسین لحظه های اخذ رای، رقبیان حتی با ۱۵۰ رای از ما جلو بیفتند.
باهنر گفت:مردم باید بدانند که هر رای آنان در اقتدار نظام اسلامی بسیار مهم و به مثابه شلیک گلوله به طرف دشمن است.
باهنر گفت: اگر فردی ندانست نامزد اصلح چه کسی است، باید با مراجعه به افراد آگاه و مورد اعتماد نسبت به خصوصیات نامزد اصلح تحقیق کند.
عضو ارشد شورای همگرایی اصولگرایان خاطرنشان کرد: مردم باید بفهمند که مجلس چه نیرویی نیاز دارد چون عموم مردم چه رای دهنده و چه رای گیرنده از داخل مجلس خبر ندارند و وقتی نماینده به مجلس راه می یابد، می فهمند که مجلس به چه نیروهایی نیاز دارد.
وی تصریح کرد: رای دهندگان باید بفهمند که مجلس شورای اسلامی به چه علم و مدیریتی نیاز دارد بعد بر مبنای آن نیاز، فرد اصلح را انتخاب کنند.

**شرکت نکردن در انتخابات تداوم و تکرار خسارت
علی کریمی مله، استاد علوم سیاسی دانشگاه مازندران، در یک همایش انتخاباتی در تالار دانشگاه مازندران در بابلسر که به همت انجمن اسلامی برگزار شده بود، گفت: مشارکت در انتخابات منافع زیادی برای جامعه در پی دارد ولی شرکت نکردن در انتخابات یک اقدام نادرست است که خسارت های بزرگی را متوجه کشور خواهد کرد.
این استاد علوم سیاسی انتخابات را عرصه تلاش مسالمت آمیز برای اثرگذاری بر ساز و کار تصمیم گیری در جامعه دانست و افزود : اگر چه وضعیت موجود ایده آل نیست ، ولی می توان با انتخاب نیروهای معتدل و میانه رو حاضر در عرصه انتخابات ، به تغییرات امیدوار بود و نباید همانند کسانی که صحبت از شرکت نکردن می کنند ، ناامیدانه از صندوق های رای فاصله گرفت .
وی یکی از خسارت های شرکت نکردن در انتخابات و قهر با این رخداد سیاسی را تکرار تجربه های قبلی دانست و هشدار داد : باید برای همگان تشریح شود که شرکت نکردن در انتخابات می تواند به خسارت های بزرگی بینجامد.
او رونق اقتصاد رانتی و زیر زمینی ، گسترش عدم شفافیت ، افزایش بیکاری و تورم ، تخریب محیط زیست ، آلودگی هوا و همچنین شتاب زدگی و هیجان در سیاست خارجی و بی توجهی به منافع ملی را از جمله خسارت های شرکت نکردن در انتخابات برشمرد.
کریمی مله انتخاب افراد اصلح از میان نامزدهای موجود را راه جلوگیری از تکرار تجربه های تلخ گذشته دانست و گفت : تنها باید به صندوق آرا تکیه کرد و در هیچ جای دنیا دموکراسی محقق نمی شود مگر اینکه جامعه آماده باشد.

**باید از فرصت پس از برجام استفاده کرد
دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی ایران در همایش انتخاباتی گروه های اصلاح طلب در سپاهان شهر اصفهان گفت: باید از فرصت پس از برجام برای حل معضلات و بحران های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور بهره برد. غلامحسین کرباسچی افزود:امروز ایران اسلامی با مشکلات بسیاری در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی و سیاسی مواجه است.
وی ادامه داد: شاید حل این معضلات در توان هیچ مدیریتی هم نیست و اگر با فرصت پس از برجام حل نشود شاید چنین فرصت دیگری هرگز بوجود نیاید.
کرباسچی ادامه داد: با تحریم هایی مواجه بودیم که حتی در زمان جنگ نیز بر ما تحمیل نشده بود و پس از برجام اگر در این دولت اقدامی نشود معلوم نیست دیگر برای برون رفت از این بحران ها فرصت دیگری به دست آید.
وی گفت: از همین رو شرکت در انتخابات یک وظیفه ملی و شرعی و انسانی است.

** پاسداری از میراث ملی و خون شهدا با شرکت در انتخابات
عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان کشور گفت که اگر ملت ایران بخواهد از میراث ملی، خون شهداء، ایثارگران و رنج های تاریخی پاسداری و حفاظت کنند، باید با تمام توان در انتخابات شرکت و از آن حراست کنند.
مرتضی مبلغ دوشنبه شب در همایش ائتلاف اصلاح طلبان فردیس استان البرز افزود: در نظام اسلامی هیچ چیزی زیربنایی تر از انتخابات نیست.
وی با تاکید بر اینکه جامعه بالنده ایران دوران آزادی را تجربه کرده و بهای زیادی برای آزادی داده است، گفت: اساس انتخابات بر رای مردم و به گونه ای است که هیچ چیزی بالاتر از رای مردم نیست.

**تشکیل مجلس هماهنگ با ولایت فقیه زمینه حل مشکلات کشور
قائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی گفت: تشکیل دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با ترکیبی از افراد امتحان پس داده و هماهنگ با ولایت فقیه، مقام معظم رهبری بخوبی خواهد توانست کشور را اداره و مشکلات آن را حل کند.
اسدالله بادامچیان در نشست با شماری از اصولگرایان استان بوشهر افزود: در مقطع کنونی تکلیف همه روشن است و همه باید براساس رهنمودهای رهبر انقلاب عمل کنند.

** مردم را به شرکت در انتخابات تشویق کنید
مصطفی معین فعال سیاسی و وزیر اسبق علوم خطاب به دانشجویان گفت: تشویق کنید تا همه پای صندوق های رای حاضر شوند و با تعیین سرنوشت خود قهر نکنند.
مصطفی معین در جمع دانشجویان دانشگاه کردستان افزود:گذار به مردم سالاری راه سنگلاخ است که نیاز به آگاهی عمومی مردم دارد.
او گفت: با این آگاهی عمومی شهروند مسئولیت پذیر در جامعه خواهیم داشت و در مقابل مسئولیتی که می پذیرد پاسخگو است، به حقوق خود آگاه است و به حقوق دیگران احترام می گذارد.
به نظر می رسد رهنمودهایی که از خلال سخنان چهره های مشهور و موثر بیان شده می تواند راه را بر حزبی شدن جامعه و پرهیز از روش های سنتی بگشاید تا مشکلی به نام تعدد نامزدها و سردرگمی مردم تکرار نشود.
در نبود حزب،هزاران نامزد ثبت نام می کنند و اگر هم افراد مستقل رای بیاورند، نمی توان عملکرد آنان را با پرسش مواجه کرد درحالی که کارکرد حزبی می تواند حزب را با پرسش و چالش و نیز عدم اقبال در انتخابات آینده مواجه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *