• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۱۲:۰۴

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

شکوری راد:
مردم در ساعات اولیه رای گیری پای صندوق ها حاضر شوند

روتیتر: تهران – ایرنا – دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی خواهان حضور مردم در اولین ساعات رای گیری پای صندوق ها شد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی روتیتر به نقل از خبرگزاری ایرنا، علی شکوری راد روز چهارشنبه در نشست خبری به تبیین مواضع و عملکرد حزب اتحاد ملت برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی پرداخت.
وی افزود: ما دو نگرانی داریم، یکی این که چون شمارش آرا بسیار کار سختی است نیروهای اجرایی انتخابات خسته شوند و همین موضوع باعث ورود نیروهایی خارج از افرادی شود که انتخابات را اجرا می کنند.
این فعال سیاسی ادامه داد: نگرانی دوم ما این است که مردم ایران در آخرین ساعات رای گیری پای صندوق های رای بیایند و همین موضوع باعث شود که نتوانند آرای خود را به صندوق ها بریزند.
شکوری راد با بیان این که بعد از انتخابات سال ۹۲ سه شورای رهبری اصلاح طلبان تشکیل شد تا مواضع این جریان را در انتخابات مجلس شورای اسلامی هماهنگ کند ادامه داد: طی دو سال گذشته با ورود بزرگان اصلاح طلب، مواضع این سه شورا به هم نزدیک و در نهایت آنها در هم ادغام شدند و یک شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان تشکیل شد که امروز توانستیم با اتحاد، لیست واحدی را ارائه دهیم.
وی شرایط انتخابات و اصلاح طلبان را بعد از انتخابات سال ۹۲ بسیار دشوار دانست و گفت: حمله و هجمه هایی علیه دولت توسط جناح شکست خورده شروع شد و سعی کردند دستاوردهای این انتخابات را برای اصلاح طلبان بی اثر کنند.
شکوری راد ادامه داد: در موارد مختلف به خصوص موضوع برجام و تنش زدایی که در دستور کار دولت قرار گرفته بود به وسیله افراطیون شکست خورده در مجلس نهم با کارشکنی هایی مواجه شد اما برای این که دولت بتواند مسیر خود را ادامه دهد باید مجلسی انتخاب شود که اجازه دهد دولت کار خود را به بهترین وجه انجام دهد؛ البته این به معنای مجلسی دولتی نیست.
وی با بیان این که رقبای ما فقط رقیب های ما نیستند بلکه در پایگاه ها و نهادهای قدرت حضور دارند افزود: آنها حتی نشست های مجوزدار ما را لغو کردند و یا به تشنج کشیدند و به گونه ای رفتار شد که دانشگاه های ما امروز در مسیر انتخابات قرار نگرفتند؛ بنابراین امکان ارتباط گیری اصلاح طلبان با مردم سلب شده اما اصلاح طلبان به صورت خودجوش و خودانگیزه پا به عرصه انتخابات گذاشتند و توانستند برای ۲۱۵ کرسی مجلس کاندیدا معرفی کنند که نوعا اصلاح طلبان، نیروهای بینابین و یا اصولگرایان معتدلی هستند که جذب گفتمان اصلاح طلبی شده اند.
وی خاطرنشان کرد: البته ما به خواسته های خود تا امروز رسیده ایم که یکی از مطالبات ما حفظ نهاد انتخابات بوده که حاصل شده و دومی ایجاد مجلسی عاری از افراطیون است؛ چون تا جایی این خواسته ما پیش رفته که حتی جناح رقیب ما در لیست خود از افراطیون استفاده نکرده است.
دبیرکل حزب اتحاد ملت تصریح کرد: حتی بخشی از بدنه جریان اصولگرا نیز فهمیده اند که افراطیون نه فقط ثمری برای آنها نداشته اند بلکه باعث رفتن آبروی آنها نیز شده اند.
وی گفت: یکی دیگر از دستاوردهای ما کنش سیاسی اصلاح طلبانه بوده که امروز شاهدیم به صورتی فراگیر در جامعه به وجود آمده است و یک عقلانیت در مجموعه اصولگراها به وجود آمده که همگرا و هدفمند شده و حتی فاصله بین اصلاح طلبان و برخی اصولگراها بسیار کمتر شده است.
وی گفت: حزب اتحاد ملت برای انتخابات با دیگر احزاب اصلاح طلب تشریک مساعی کرده است؛ بنابراین سعی کردیم که انسجام فراگیری به وجود آوریم و حتی حزب اتحاد ملت که بدنه بزرگی از اصلاح طلبان را در خود جای داده، از سهم خواهی اجتناب کرده و پتانسیل خود را که نسبت به سایر احزاب بسیار قوی تر است بدون بلند کردن علم خاصی ، برای کمک به اصلاح طلبان در اختیار آنها گذاشته است.
وی گفت: حزب اتحاد ملت در تهران و شهرستان ها به عنوان نیروی تشکیلاتی موثر عمل کرده و باعث اتحاد نیروهای اصلاح طلب شده و در سراسر کشور مخالفتی با تصمیم اصلاح طلبان نکرده است.
وی با بیان اینکه پس از رد صلاحیت های اصلاح طلبان در تهران و شهرستان ها، افرادی به عنوان نامزد از طرف این جریان معرفی شدند که علی رغم گمنامی، افرادی توانمند هستند، گفت: اصلاح طلبان پس از شناخت این افراد، از قراردادن نام آنها در لیست های انتخاباتی خود بسیار خرسند هستند و امیدواریم که عملکرد آنها در مجلس نیز باعث افتخار اصلاح طلبان شود.
این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه حزب اتحاد ملت در تهران به دنبال معرفی اعضای خود و گنجاندن آنها در لیست انتخاباتی نبود، اظهار داشت: در لیست تهران فقط یک نفر از حزب اتحاد ملت حضور دارد که آن یک نفر هم با صلاحدید شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در این لیست قرار گرفته است.
وی با تشکر از دولت، رییس جمهوری، وزارت اطلاعات و کشور به خاطر عملکرد خوب آنها در اجرای مراحل انتخابات منتهی به ۷ اسفند تصریح کرد: ما نگرانی خاصی درباره روند برگزاری انتخابات نداریم و تنها چیزی که ما را نگران می کند، عدم موافقت شورای نگهبان با شمارش الکترونیکی آرا است که امکان دارد با توجه به سنگینی برگزاری چنین انتخاباتی، مجریان را خسته کند و همین خستگی باعث بالا رفتن خطاها شود.
شکوری راد از دولت خواست که مانع دخالت نهادهایی غیر از مجریان و ناظرین بر انتخابات در روند برگزاری انتخابات شود و گفت: فاصله روز اخذ رای تا زمان شمارش نتایج آرا، دوره ای پراضطراب برای مردم خواهد بود که امیدواریم در انتخابات بعدی این مشکل نیز حل شود.
وی با اشاره به اینکه هر زمان مردم دیدند که رهبران اصلاح طلبان در عرصه سیاسی حضور پیدا کردند، آنها نیز به همگرایی روی آورده اند، خاطر نشان کرد: ما از مردم انتظار داریم به صندوق های رای هجوم بیاورند. اکنون فضای سردی که پس از رد صلاحیت ها به وجود آمده از بین رفته است اما مردم ما قابل پیش بینی نیستند و در گذشته هم سیاستمداران را غافلگیر کرده اند، شاید در این دوره هم این غافلگیری انجام شود.
شکوری راد همچنین از فعالان سیاسی خواست که از اولین ساعات رای گیری به حوزه های انتخابیه بروند تا مردم تشویق به حضور در اولین ساعات پای صندوق رای شوند و گفت: اصلاح طلبان و دولت اصلاحات کارنامه مشخصی دارند که همان اداره کشور با نفت زیر ۱۰ دلار، رونق اقتصادی ۸ درصدی و بی نیازی کشور با وجود خشکسالی بود.
وی تصریح کرد: اگر دولت های نهم و دهم احمدی نژاد و مجالس ۷ و ۸ و ۹ در این کشور روی کار نمی آمدند و روند دولت اصلاحات و مجلس ششم ادامه پیدا می کرد، می توانستیم امروز ادعا کنیم که به اهداف سند ۲۰ ساله کشور که در زمان دولت هفتم و هشتم نگاشته شده بود، دست یافته ایم.
دبیرکل حزب اراده ملت افزود: سند چشم انداز ۲۰ ساله، بصورت واقعی پیشرفت را در برابر ما قرار داده بود اما متاسفانه با استقرار دولت های نهم و دهم این روند از بین رفت و امروز می بینیم که مردم به این موارد پی برده اند و توجه آنها بیش از پیش به سمت نیروهای اصلاح طلب و معتدل معطوف شده است و خواهان بازگشت دولت به ریل اصلی خود هستند.
وی با بیان اینکه نسل جوان کشور در دوره استقرار دولت اصولگراها، سرخورده شده اند، گفت: انتخابات کنونی نشان می دهد که دایره اصلاح طلبی بسیار گسترده تر و اصولگرایی بسیار کوچکتر شده است، زیرا در مقایسه ای بین فراخوان اصلاح طلبان و اصولگرایان مشاهده می کنیم که اقبال اصلاح طلبان بسیار بیشتر از اصولگرایان است.
این فعال اصلاح طلب خاطر نشان کرد: نیروهای اصولگرا ریزش کرده اند و آنها حتی حاضر نیستند که هزینه دهند؛ چون فساد گسترده ای در دولت های مورد حمایت انها به وجود امد و بدنه اجتماعی شان دچار سرخوردگی شد.
وی پیش بینی کرد که با توجه به تبلیغات فراوان اصولگراها نتوانند دستاورد قابل توجهی در این انتخابات داشته باشند و افزود: فکر می کنیم این انتخابات باید نقطه پایانی بر ویرانی های ایجاد شده در ۸ سال دولت های نهم و دهم در کشور باشد.
شکوری راد با بیان اینکه دولت یازدهم در ۲ سال و نیم گذشته فعالیت های خوبی در تمامی زمینه ها داشته اما کارشکنی ها نگذاشته که کارهای بزرگی انجام شود، اظهار داشت: حالا نوبت برجام ۲ در زمینه های اقتصادی و سیاسی درون کشور است، زیرا این انتخابات نقطه عطفی در نحوه اداره کشور خواهد بود.
وی با ابراز تعجب از اینکه نامزدهای اصولگرایی که شعار ژاپن اسلامی را می دهند، پس از سه دوره حضور مستمر در مجلس نتوانستند کار مهمی انجام دهند، گفت: نمی دانم چگونه اصولگرایان به رای مردم امیدوارند درحالیکه حتی یک برگ از کارنامه خود را ارایه نکرده اند و من از آقای حداد عادل به عنوان سرلیست اصولگرایان می پرسم که به جای شعار، کارنامه خود را ارایه دهند و بگویند زمانی که مردم رنج و درد می کشیدند و فساد گسترده در کشور ایجاد شده بود، به عنوان نماینده ای تاثیرگذار، چه کاری کرده اند تا امروز مردم به آنها رای دهند؟
شکوری راد ادامه داد: اصولگرایان، بیشتر، اقتصادخوان هستند تا اقتصاددان، زیرا وضعیت امروز ایران نتیجه فعالیت های آنها است. ولی انگار شعارهای معیشت ، محلی برای درآمد و نان خوردن برخی ها شده است.
وی تصریح کرد: به جای شعار برای رونق اقتصادی، باید تولید در کشور ایجاد کرد و نمی توان کشور را با اقتصاد صدقه ای اداره کرد.
دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران با بیان اینکه برخی از نامزدهای اصلاح طلبان شناخته شده و برخی دیگر ناشناخته هستند، گفت : البته این افراد در تهران ناشناس هستند و وقتی هم برای شناسایی خود ندارند، بنابراین مردم تهران باید فهرست اصلاح طلبان را حجت بدانند و به تمامی ۳۰ نفر معرفی شده رای دهند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره حضور کاظم جلالی در لیست اصلاح طلبان با توجه به مواضعش پس از انتخابات سال ۸۸ گفت: من با وی در مجلس ششم همکار بودم و آقای جلالی عضوی از اصولگرایان معقول محسوب می شود که هرگز به اصلاح طلبان توهین و تخریبی نکرده است.
شکوری راد خاطر نشان کرد: آقای جلالی این ظرفیت را داشته که امروز اصلاح طلبان بتوانند میزبان وی باشند؛ البته آقایان نوبخت، نعمتی و جلالی معرفی شدگان حزب اعتدال و توسعه هستند که آقای نوبخت یک اصلاح طلب تمام عیار و جلالی و نعمتی هم اصولگرایانی هستند که می توانند در دایره اصلاح طلبی گنجانده شوند.
وی ادامه داد: هفته گذشته نیز در همایشی طرفداران اصلاح طلب از سخنان کاظم جلالی استقبال کردند؛ در عین اینکه آقای مطهری نیز اصولگرا است اما در لیست اصلاح طلبان گذاشته شده است چون مواضع وی بسیار به اصلاح طلبی نزدیک است.
این فعال سیاسی افزود: امیدواریم در آینده نیز بتوانیم دایره اصلاح طلبی را بازتر کنیم و اصولگرایان بیشتری را در کنار خود داشته باشیم، زیرا این افراد پیشقراولان حضور اصولگرایان در دایره اصلاح طلبی هستند.
وی گفت: در مدت تبلیغات انتخابات، اظهارات مطهری و جلالی همان اظهارات اصلاح طلبان بوده است و قرار گرفتن نام این افراد در لیست اصلاحات یک اقدام هدفمند و با هوشمندی سیاسی است؛ اکنون دایره اصلاحات گسترده تر شده و بخشی از نیروهای اصولگرای معتدل را هم در بر گرفته است.
شکوری راد در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه دیدگاه سیاسی مطهری به اصلاح طلبان و دیدگاه فرهنگی وی به اصولگرایان نزدیک است، بازهم شما وی را اصلاح طلب می دانید؟ گفت: در نگاه ما فردی که به دو مورد یعنی قانون و حقوق شهروندی مردم احترام بگذارد، اصلاح طلب می باشد و در دایره اصلاح طلبی قرار دارد.
وی افزود: البته درون اصلاح طلبان نیز افرادی حضور دارند که دیدگاه های فرهنگی و اقصادی متفاوتی با اصلاح طلبان دارند.
دبیرکل حزب اتحاد ملت در پاسخ به این سوال که سخنانی درباره لیست انگلیسی گفته می شود؛ مگر این افراد توسط شورای نگهبان با نظارت استصوابی تایید نشده اند، افزود: اگر شورای نگهبان نامزدها را احراز صلاحیت کرده است پس با این اظهار نظرها، دیگر دوران نظارت استصوابی شورای نگهبان به پایان رسیده زیرا از دل نظارت استصوابی یک لیست انگلیسی بیرون آمده و در انتخاباتی که با این همه نظارت برگزار می شود وقتی انگلیسی ها نفوذ کنند دیگر نظارت شورای نگهبان معنی ندارد.
شکوری راد با بیان اینکه با اصل نظارت استصوابی شورای نگهبان موافق هستیم اما به شرطی که این نظارت بصورت صحیح اجرا شود، تصریح کرد: ما به نوع اجرای نظارت استصوابی منتقدیم یعنی نمی شود عده ای که قدرت را در اختیار دارند هر کاری انجام دهند و به دیگران پاسخگو نباشند اما از همه پاسخ بخواهند.
شکوری راد گفت که امیدوار است این انتخابات نقطه پایانی بر چنین رویکردی باشد.
وی درباره تبلیغات جناح مقابل مبنی بر قطع یارانه توسط نمایندگان مجلس در دوره بعد گفت: این ها فقط جنگ روانی اصولگرایان است، یارانه نقدی دهک های ضعیف باید ادامه یابد اما همه موافق اند که یارانه اقشار توانمند باید قطع شود و ما نیز معتقدیم آنچه باید قطع شود فسادهای گسترده و روندهایی است که این فساد ها را ایجاد کرده است.
این فعال اصلاح طلب اظهار داشت: ما خواهان قطع دست چپاولگران به بیت المال هستیم نه اقشار ضعیف جامعه و آنهایی که دم از معیشت مردم می زنند باید به فکر ساز و کار تامین عزتمند معیشت مردم باشند نه اقتصاد صدقه ای زیرا آنها که دم از معیشت مردم می زنند نشان دادند توان مدیریت کشور را ندارند.
شکوری راد در پاسخ به سوالی درباره فعالیت اصلاح طلبان در انتخابات خبرگان هم گفت: انتخابات خبرگان برای ما مهم بوده و دغدغه ماست. اما نامزدهای کمی از خبرگان باقی مانده اند و بقیه رد صلاحیت شده اند. البته با نامزدهای موجود هم می توان مجلس خبرگانی تشکیل داد که بر اساس وظایف قانونی خود عمل کنند.
وی افزود : اکنون فهرست افراد نزدیک به آقای هاشمی معرفی شده که مورد حمایت اصلاحات است؛ اگرچه افرادی هم در این لیست هستند که سنخیتی با اصلاحات ندارند اما به لحاظ اخلاقی و عملکردی کسانی هستند که کمتر در زمره افراطیون هستند.
این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره امنیت انتخابات نیز گفت: امنیت یک عنصر روانی است که با اعتماد بین دولت و ملت ایجاد می شود نه اینکه طی چندین سال، این همه بودجه کشور را صرف مسایل امنیتی کنیم و در نهایت بگوییم لیست فلان حزب ، انگلیسی است.
به گفته وی سیدحسن خمینی و رییس دولت اصلاحات هم این لیست را تائید کرده اند و لیست حسن روحانی با لیست مورد حمایت آیت الله هاشمی فقط در یک مورد تفاوت دارد.
انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ۷ اسفندماه برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *