• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۰۷:۰۲

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

حمله غیر مجاز به تنها ریه تنفسی کرج /قطع ۲ هزار درخت باغ سیب مهرشهر / پرونده در مراجع قضایی در جریان است

Byrotitr

آوریل 9, 2014

روتیتر: حمله به باغ سیب مهر شهر پس از یک دهه وقفه همزمان با روی کار آمدن دوباره سریزدی شهردار اسبق کرج  اینبار در معاونت عمرانی استانداری البرز -که همواره یکی از موافقان تغییر کاربری باغات بوده  و در زمان شهردار بودن او نیز اکثر باغات کرج و جهانشهر تغییر کاربری یافته است-   دوباره شدت گرفت و در اقدامی سودجویانه و غیر قانونی ۲زار اصله درخت در مقابل چشمان همه مسوولان قطع شد.

به گزارش روتیتر تغییر کاربری باغ سیب مهر شهر به عنوان تنها ریه تنفسی ۳۷۲ هکتاری کرج که در نوع خود در ایران بیر قیب و بی نظیر است همواره از آمال و آرزوها و تلاش های جدی برخی سودجویان و فرصت طلبان بوده تا بتوانند این باغ را خشکانده و به مسوولان و افکار عمومی بقبولانند که این باغ خشک و بی ثمر است و زمینه های تغییر کار بری آنرا فراهم آورند.

در این میان اما سکوت سرپرست معاونت عمرانی استانداری البرز که حکم سرپرستی اش  بر خلاف قانون صادر شده است یکی از علامت های سوالی است که قطع این درختان را بیش از پیش سوال بر انگیز کرده است.

ایجاد رانت ۴ هزار میلیارد تومانی با  تخریب درختان و غییر کاربری باغ سیب مهر شهر

تخریب درختان باغ سیب مهر شهر سبب خشک شدن و بایر شدن این باغ ۳۷۲ هکتاری و ایجاد رانت ۴ هزار میلیارد تومانی می شود چراکه با تغییر کاربری این باغ هر منر مربع آن ارزشی بیش از دو میلیون تومان پیدا می کند .

از این جهت و با توجه به اهمیت این باغ در تنفس کلانشهر و ۲ میلیون نفری کرج و با توجه که درختان این باغ متعلق به مردم کرج می باشد نه تعدادی سودجو می بایست مسوولان ارشد استان و حتی کشور نظیر معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست و رییس جمهور بدون فوت وقت بریا همیشه در این موضوع ورود کنند و نگرانی مردم کرج را از نابودی تنها ریه تنفسی کلانشهر کرج مرتفع سازند.

به گزارش روتیتر عباس زارع مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرج نیز که طی چند سال گذشته نقش موثری در افزایش بهره وری کمی و کیفی پارک ها و توسعه آنها داشته است با انتقاد از تخریب غیر قانونی درختان مثمر این باغ تاکید می کند که این اقدام آینده  باغ سیب مهر شهر کرج را به خطر می اندازد.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج در واکنش به قطع دو هزار اصله درخت در باغ سیب گفت: اگر جلوی چنین اقداماتی گرفته نشود، به طور قطع تا چند سال آینده باغ سیب مهرشهر خشک می شود و اثری از آن در کرج باقی نخواهد ماند.

عباس زارع با اشاره به اینکه طی چند سال گذشته قطع درختان بدون مجوز در کرج انجام نگرفته است، اظهار داشت: در این زمینه چنانچه درختی نیاز به قطع داشته باشد، مکاتبات لازم در راستای اخذ مجوز از کمیسیون ماده ۷ قانون حفظ و گسترش فضای سبز انجام خواهد شد.

وی افزود: طی یک ماه گذشته در قسمتی از باغ سیب مهرشهر، تعداد دو هزار اصله درخت مثمر و میوه به صورت غیرمجاز قطع شده که این اقدام حدود چهار هکتار از این باغ را در بر می گیرد.

نوع مدیریت باغ سیب مهرشهر در راستای بهبود وضعیت درختان نیست

این مسئول با اشاره به اینکه قطع این تعداد درخت جای نگرانی دارد و تهدیدی برای کلانشهر کرج است، عنوان کرد: هنوز مشخص نشده است که هدف اصلی از انجام این اقدام چه بوده است.

زارع ادامه داد: در واقع نوع مدیریتی که در حال حاضر در باغ سیب مهرشهر اعمال می شود، مدیریتی مبنی بر بهبود وضعیت باغ سیب نیست و متاسفانه به تدریج درختان در حال خشک شدن هستند.

درختان باغ سیب مهرشهر به تدریج در حال خشک شدن هستند

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج با اشاره به اینکه درختان این باغ بر اثر بی توجهی در حال خشک شدن هستند، یادآور شد: در این زمینه باید کار کارشناسی تخصصی و اساسی انجام و احیای باغ در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

وی بر تعیین تکلیف هرچه سریعتر این سرمایه ملی تاکید و اضافه کرد: مردم شهر کرج حق دارند که از این مجموعه و سرمایه عظیم به عنوان یک ذخیره گاه زیست محیطی و ریه تنفسی شهر استفاده کنند و این حق آنهاست که از این منابع خدادادی برخوردار باشند.

این مسئول گفت: در این زمینه اگر بتوان این باغ را در مالکیت و مدیریت دستگاه هایی که توانایی مدیریت و نگهداری این باغ را دارند، واگذار کرد، به طور قطع کیفیت حفظ و نگهداری از درختان باغ سیب مهرشهر ارتقا خواهد یافت.

زارع یادآور شد: هرگونه تصمیم گیری و توافق در زمینه احیای باغ سیب، باید متضمن حفظ درختان موجود باشد که توجه مسئولان به این مهم ضروری است.

برخوردهای احساسی کمکی به احیای باغ سیب مهرشهر نمی کند

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرج در ادامه با اشاره به اینکه قطعا وضعیت پوشش گیاهی باغ در وضعیت فعلی با چند سال گذشته قابل مقایسه نیست، بیان داشت: برخوردهای احساسی برای چنین اراضی نه تنها کمکی به حفظ باغ نمی کند، بلکه موجب لطمه خوردن پوشش گیاهی باغ خواهد شد.

وی به این مهم که درختان موجود زنده هستند و باید در راستای سلامتی و احیای آنها اهتمام ویژه داشت، خاطرنشان کرد: با توجه به شناخت دقیق از وضعیت باغ و اینکه اگر این باغ به دستگاه های متولی کار واگذار نشود، تا چند سال آینده این باغ به صورت کامل خشک می شود و دیگر اثری از آن در شهر باقی نخواهد ماند.

این مسئول اظهار داشت: در حال حاضر پرونده این اقدام در شعبه ۲۷ دادیاری و کلانتری ۲۲ مهرشهر در جریان و در حال رسیدگی است و گزارشهای لازم در زمینه قطع درختان به دادستانی ارسال شده است.

لازم به ذکر است که باغ سیب در مهرشهر یکی از باغات بزرگ کرج و ریه تنفسی این شهر است. در مجموع در باغ سیب ۷۰ هزار اصله درخت وجود داشت که طی یک ماه گذشته حدود دو هزار اصله درخت که عمدتا مثمر و میوه بودند، قطع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *