• تیر ۹, ۱۴۰۳ ۰۱:۳۶

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

یافته های جدید محققان ایرانی در درمان آلزایمر

Byrotit

اکتبر 3, 2018

روتیتر:محققان درصدد هستند راهکارهای مناسب جهت درمان آلزایمر و عوارض شناختی ناشی از آسیب های مغزی را ارائه دهند.

 

 

به گزارش روتیتر  به نقل از ستاد علوم شناختی، کوروش شاه‌ پسند مجری طرح پژوهشی «دلیل اصلی سمیت پروتئین «tau» طی آلزایمر و آسیب های مغزی» که با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی انجام می شود، گفت: امید می رود به واسطه این پروژه راهکارهای مناسب جهت درمان این بیماری و عوارض شناختی ناشی از آسیب های مغزی ارایه شود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان گفت: این بیماری به واسطه تغییر ماهیت یک پروتئین درون سلولی به نام «tau» که به شکل نرمال در بدن وجود دارد و در شرایط خاص دستخوش تغییرات شده و ماهیت سمی و مضر پیدا می‌کند، بوجود می آید.

مدیر بخش مغز و علوم شناختی افزود: محققان در این تحقیق ، مکانیسم سمیت سیس پروتئین  «tau» و دلیل اصلی مرگ نورون ها را مشخص کردند که گامی شگرف  در درمان گروه متنوعی از بیماری های شناختی خواهد بود.

این محقق خاطر نشان کرد: بیماری آلزایمر یک ناهنجاری عصبی با تحلیل تدریجی قدرت شناختی است و از آنجا که اختلالات حافظه ای بارزترین نمود در بیماران است، لذا غالبا این بیماری تحت عنوان تحلیل حافظه شناخته می شود.

عضو هیات علمی پژوهشکده رویان اضافه کرد: آسیب های مغزی که مسبب ایجاد اختلالات شناختی هستند ، الگوی مشترکی با آلزایمر از نظر تولید و انباشت فاکتورهای پاتوژنیک دارند .

به گفته وی مغز بیماران مبتلا به آلزایمر ، حاوی دو دسته عامل پاتوزنیک هستند  که بخش نخست مشتمل بر پروتئین «تا آمیلوئید» و دسته دوم متشکل از پروتئین «tau» هیپرفسفوریله است و هیپر فسفوریلاسیون تاو زودتر از مرگ نورون ها و اضمحلال شناختی رخ می دهد.

مجری این طرح تحقیقاتی با بیان اینکه «سیس تائو» بشدت خواص«نوروتوکسیک» داشته و باعث مرگ سلول های عصبی می شود که به وضوح حضور آن به عنوان گرداننده اصلی «نورودجنراسیون» طی آلزایمر و آسیب های مغزی اثبات شده است، گفت: با این وجود، مکانیسم مولکولی مرگ نورون ها طی تاوپاتی همچنان ناشناخته باقی مانده است و تعیین مسیرها و دلایل«نورودجنراسیون»  به «نوروساینتیست ها»،  در جهت یافتن درمان بیماری های اختلالات شناختی کمک خواهد کرد.

وی با اعلام اینکه متخصصان با استفاده از دستاوردهای این تحقیق، قادر خواهند بود تا سایر بیماری های «نورودجنراتیو»  وابسته به «tau» را از دیدگاه «سیس تائو ترانسلوکیشن» بررسی کنند و در واقع مطالعه پیشنهادی پنجره های جدیدی به سوی ناهنجاری های شناختی متاثر از «تاوپاتی» می گشاید که شگرفی عظیم در درمان  گروه متنوعی از بیماری های شناختی خواهد بود.

شاه پسند گفت: از آنجا که ناهنجاری های عصبی و شناختی متاثر ازپروتئین «tau» به نسبت فراوان و چشمگیر است، لذا نتیجه این تحقیق اثرات شگرفی بر سلامت عصبی و روانی جامعه دارد و نهایتا به درمان ناتوانایی ها ختم خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *