• تیر ۱۹, ۱۴۰۳ ۰۲:۲۷

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

ضرورت تسریع در تکمیل قطار شهری کرج

Byrotitr

نوامبر 9, 2014

روتیتر:نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس گفت: رشد چشمگیر جمعیت در کرج باعث موقتی شدن تمامی تدابیر و طرح های ترافیکی و سبب شده اصلاحات موجود به سرعت قابلیت خود را از دست بدهند، در چنین بحرانی، احداث قطار شهری بهترین راه چاره با کمترین ضرر و آسیب زیست محیطی، ترافیکی و اجتماعی است.

به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی روتیتر ،عزیز اکبریان ، نقش شهرداری در احداث و اجرای طرح های مسکن ترافیکی نظیر تقاطعات غیرهمسطح و ایجاد رمپ ها و لوپ های متعدد که همگی به شیوه ای جهادی و با سرعتی قابل توجه به اجرا درآمده را ارزشمند ارزیابی کرد و اظهار داشت: اگرچه روانی ترافیک در بعضی معابر به وجود آمده اما اختصاص بالاترین نرخ رشد جمعیت در کشور به شهر کرج و استان البرز، سبب می شود این تدابیر به سرعت خاصیت و قابلیت خود را از دست بدهند.

وی، تقاطع غیرهمسطح شهدای ارتش در فردیس، پل حامی در حوالی میدان حافظ، تقاطع شهدای روحانی و شهدای دانش آموز را از جمله این طرح های مسکن دانست و اضافه کرد: برای مثال احداث تقاطع غیرهمسطح شورا و حافظ نتوانسته تغییری مستمر در وضعیت ترافیکی و محیطی میدان اصلی و ورودی شهر ایجاد کند و این اهمیت و ضرورت توجه و احداث طرح بزرگی چون قطار شهری را صدچندان می کند.

به گفته این مسئول، سرعت بخشیدن به راه اندازی مترو، وظیفه و مسئولیتی مخصوص به یک ارگان و دستگاه نیست، بلکه تمامی بخش ها و دستگاه ها باید از راه اندازی آن حمایت کرده و برای پیشبرد اهداف مدیریت شهری در این عرصه بکوشند.

محدودیت توانایی دولت در اختصاص اعتبار به قطار شهری

وی به توان محدود دولت برای یاری رساندن به احداث متروی شهری کرج اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به رکود شدید اقتصادی دولت در پی تشدید تحریم ها، از ۲۳۰ میلیارد ریال اعتباری که سهم دولت برای کمک به اجرای این طرح بوده، این قوه امکان پرداخت ۳۰ میلیارد ریال را دارد این در حالیست که تنها برای احداث فاز نخست مترو در کرج به میزان هفت کیلومتر، ۴۵۰ میلیارد ریال مورد نیاز است.

اکبریان تاکید کرد: نمی توان از دولت یا شهرداری به تنهایی انتظار حل این مسئله را داشت،به همین دلیل رایزنی با شهرهای موفق در عرصه احداث قطار شهری از جمله مشهد آغاز شده است تا از تجارب آنها برای کرج نیز استفاده شود.

لزوم استفاده از ایده دیگر شهرها برای بهره برداری از متروی کرج

وی اضافه کرد: مشهد پس از پایتخت، دومین شهری است که به قطار شهری مجهز شده و توانست در شرایط فعلی اقتصاد کشور، چرخ مترو را روی ریل های زیرزمینی به حرکت در آورد، این شهر، قطار شهری خود را با فروش اوراق مشارکت به بهره برداری رسانده و اینک نیز می توان با بهره گیری از این ایده، چرخ صنعت مترو را برای روان سازی ترافیک شهری به گردش در آورد.

نماینده مردم کرج، فردیس، اشتهارد و آسارا در مجلس اعلام کرد: در این خصوص برنامه ای به شورا، شهرداری و استانداری ارائه شده تا با اجرای آن شاهد بهره برداری سریعتر این طرح بزرگ شهری باشیم.

اکبریان، استفاده از برخی امتیازات و اختصاص برخی مبالغ به قطار شهری را نیز راه حل دیگری برای برون رفت از معضل کمبود اعتبارات احداث این طرح برشمرد و تاکید کرد: استفاده از سرمایه گذار بخش خصوصی، اختصاص برخی عوارض و مالیات ها به این حوزه می تواند ما را از چالش موجود خارج کند.

وی به حمایت نمایندگان مردم این کلانشهر و استان البرز در مجلس نیز اشاره کرد و اظهار داشت: نمایندگان مردم در مجلس همه تلاش خود را برای پیگیری و انجام رایزنی های مورد نیاز برای تکمیل این طرح به کار گرفته اند و این پیگیری را تا پایان راه اندازی مترو ادامه خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *