• تیر ۱۵, ۱۴۰۳ ۲۳:۱۸

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

ساخت و ساز غیرمجاز در خط ۴ حصار تخریب شد/ هشدار درباره تغییر کاربری باغات کلاک

Byrotitr

نوامبر 17, 2014

روتیتر:مدیر منطقه ۱۱ شهرداری کرج از تخریب یک مورد ساخت و ساز غیر مجاز در خط ۴ حصار خبر داد و با تاکید بر اینکه با انجام اقدامات لازم تابلوی ایست در برابر متخلفین ساختمانی نصب کرده ایم، گفت: اتکای شهرداریها به منابع ناپایدار درآمدی موجب تشدید ساخت و سازهای غیر مجاز شده که باید با جدیت در برابر آن ایستاد.

به گزارش پایگاه خبری وتحلیلی روتیتر ،مجتبی اسکندری در بدو حضور در منطقه ۱۱ شهرداری این کلانشهر، مقابله جدی با ساخت و سازهای غیر مجاز و فرهنگسازی برای مراجعه سازندگان به شهرداری جهت دریافت پروانه ساخت را یکی از سیاست های استراتژیک خود برشمرده و گفته بود: تکریم ارباب رجوع، مقابله با بروکراسی اداری، کاهش زمان انجام استعلام ها و صدور پروانه ساخت، اصلاح تراکم های شهری در طرح تفصیلی و جامع شهر و… موجب بی انگیزگی سازندگان برای انجام ساخت و ساز غیر مجاز می شود که تشکیل کمیته ای جهت ساماندهی روند ساخت و سازها ضروری به نظر می رسد.

در همین ارتباط و به فاصله اندک از زمانِ حضور وی در منطقه ۱۱، ظهر امروز شاهد تخریب یک مورد ساخت و ساز غیرمجاز با حضور نمایندگان فرمانداری و دادستانی کرج در خط ۴ حصار بودیم که نشان از جدیت مدیریت شهری در برابر ساخت و سازهای غیر مجاز دارد و نشانگر بهبود وضعیت در سطح منطقه ۱۱ به این لحاظ است.
اسکندری در حاشیه این مراسم تخریب در جمع خبرنگاران اعلام کرد: ساخت و ساز غیرمجاز موجب بر هم خوردن برنامه ریزی ها جهت ایجاد سرانه های خدماتی می شود و با افزایش بی رویه جمعیت یک منطقه، آرامش و امنیت شهروندان را با تهدید جدی مواجه می کند.
وی با بیان اینکه بناهای غیر مجاز عمدتا از استحکام لازم و نمای مناسب برخوردار نیستند و از استانداردهای ملی ساختمان نیز تبیعت نمی کنند، عنوان کرد: در صورت بروز زلزله که کارشناسان وقوع آن در تهران و البرز را محتمل دانسته اند، شاهد تخریب کامل این بناها و ایجاد خسارت شدید جانی و مالی به ساکنین خواهیم بود که با توجه به این مهم، خودداری شهروندان از خرید هرگونه املاک فاقد استحکام و عمدتا قولنامه ای ضرورتی مهم به شمار می رود.
این مسئول با دعوت از شهروندان برای استعلام وضعیت املاک و اراضی قولنامه ای از واحد شهرسازی شهرداری قبل از انجام هرگونه معامله اظهار داشت: در حال حاضر صدها پرونده در دادگستری و شهرداری در رابطه با مشکلات حقوقی خرید و فروش املاک قولنامه ای مفتوح است که در نهایت عواقب و خسارت مادی و معنوی آن متوجه افرادی است که بدون اطلاع و آگاهی قبلی، نسبت به معامله این بناها اقدام کرده اند.
اسکندری اضافه کرد: به دلیل عدم وجود نظارت کارشناسی بر روند ساخت و سازهای فاقد پروانه ساخت، مصالح و ابزار به کار گرفته شده در ساختِ آنها از استانداردهای لازم برخوردار نیست و حتی می تواند برای بهداشت محیط و سلامت جسم و روح شهروندان آسیب زا باشد.
مدیر منطقه ۱۱ شهرداری کرج اضافه کرد: ساخت و سازهای غیر مجاز به نوعی زیر پا گذاشتن حقوق شهروندی دیگران و تجاز به حریم و امکانات شهری به شمار می رود و از همین رو، قانون به جد خواستار مقابله با روند ساخت و سازهای غیر مجاز بویژه در حریم شهر و اراضی کشاورزی و باغات است.
وی ادامه داد: متاسافانه در شرایط کنونی شاهد تفکیک باغات و اراضی کشاورزی در بخش هایی از منطقه ۱۱ به خصوص کلاک پایین هستیم که به دلیل عدم مقرون به صرفه بودن فعالیت های کشاورزی و باغداری، مالکین با تفکیک غیر مجاز اراضی یکپارچه خود، مسیر را برای انجام ساخت و سازهای غیر مجاز در آنها هموار می کنند که مدیریت شهری را برای ایجاد سرانه های لازم دچار معضلات اساسی کرده است.
اسکندری عنوان کرد: اصلاح طرح تفصیلی و جامع و ایجاد بستر قانونی برای صدور پروانه ساخت در برخی اراضی کشاورزی و باغات می تواند ضمن افزایش درآمدهای شهرداریها، از انجام برخی رفتارهای نامناسب و غیر قانونی از سوی شهروندان بکاهد.
وی همچنین از افزایش جریمه های کمیسیون ماده ۱۰۰، هماهنگی بیشتر نیروی انتظامی و قوه قضاییه با شهرداریها، تبدیل ساخت و ساز غیر مجاز از تخلف به جرم، در نظر گرفتن مجازات های سنگین تر برای متخلفین ساختمانی، فرهنگسازی و آموزش شهروندان و… به عنوان بهترین راهکارها برای مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز یاد کرد.
لازم به ذکر است که ساخت و ساز غیرمجاز مذکور با حجم اشغال بیش از سه هزار مترمربع طی روزهای اخیر مورد بازدید فرماندار کرج قرار گرفت که طی آن محمدتقی ایرانی خواستار تهیه گزارشی از روند احداث این بنای غیر مجاز و ارسال آن به نهادهای نظارتی شد که با انجام اقدامات و مکاتبات لازم، ظهر امروز عملیات تخریب با صدور مجوزهای لازم و حضور ناظران انجام شد.

منطقه ۱۱ شهرداری کرج با بیش از ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، یکی از مناطق محروم و کم برخوردار شهر به حساب می آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *