• خرداد ۲۷, ۱۴۰۳ ۰۲:۱۰

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

آسفالت پلیمری در جاده چالوس؛ از هزینه گزاف تا تصادفات بی شمار

Byrotit

دسامبر 31, 2018

روتیتر:اگر منصفانه در خصوص تصادفات جاده چالوس در زمان بارندگی قضاوت کنیم ۵۰ درصد تصادفات بر گردن آسفالت، ۲۵ درصد راننده و ۲۵ درصد دیگر را لاستیک های کم کیفیت می توان نام برد.

به گزارش  روتیتر  حدود سه سال پیش اجرای آسفالت پلیمیری در جاده چالوس با صرف بودجه ای حدود ۲۰ میلیارد تومان از طرف اداره کل راه و شهرسازی استان البرز مطرح و این عملیات عمرانی در این محور پرتردد و کوهستانی آغاز گردید.

اما پس از گذشت کمتر از یکسال، آمار تصادفات به صورت چشمگیری افزایش یافت؛ مسئولین ذی ربط به فکر کشف علت تصادفات برآمدند، که شایعات متعددی مطرح گردید مبنی بر لغزنده بودن برخی نقاط جاده کرج چالوس بر اثر ریخته شدن عمدی گازوئیل توسط رانندگان برخی خودروهای یدکش در این محور محور منتشر شد که با دستور دادستان محترم موضوع سریعا مورد بررسی قرار گرفت و قویأ توسط دادستان مرکز استان تکذیب شد.

اما این بار شائبه ی عدم کیفیت آسفالت این محور مطرح گردید که انگشت اتهام را به سوی اداره راه و شهرسازی نشانه گرفت و این اداره بارها و بارها این موضوع را تکذیب کرد.

 

25320

از اواخر سال ۹۵ با تفکیک معاونت راهداری از راه و شهرسازی و‌ پیوستن به اداره کل حمل و‌ نقل و پایانه ها این بخش خدمات رسان به اداره کل راهداری و‌ حمل و‌نقل جاده ای تغییر نام داد و ایم اداره کل، وارث و ادامه دهنده این پروژه شد.

اگر منصفانه در خصوص تصادفات جاده چالوس در زمان بارندگی قضاوت کنیم ۵۰ درصد تصادفات بر گردن آسفالت، ۲۵ درصد راننده و ۲۵ درصد دیگر را لاستیک های کم کیفیت می توان نام برد؛ اگر نگاهی اجمالی به خودرو های تصادفی مقصر بیندازیم میتوانیم مشاهده کنیم که اکثرا دارای لاستیک های کم کیفیت هستند.

حالا باید به این موضوع توجه کنیم که طرح های زودبازده اجرا شده از قبیل؛ نصب تابلو ، چراغ چشمک زن، اصلاح خط کشی، نصب چشم گربه ای و… که برای اجرای هرکدام بودجه ای صرف شده چقدر در کاهش آمار تصادفات موثر بوده است، که حالا اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان به تراشیدن سطح آسفالتی که بیش از ۲۰ میلیارد تومان برای آن اعتبار در نظر گرفته شده است روی آورده است.که با اجرای این طرح تمامی پروژه ی انجام شده روکش آسفالت را زیر سوال میبرد که این طرح خود دارای نواقصی است که مهمترین آن از بین بردن سطح آسفالت برای زبر تر شدن راه است.

اما موضوع مهمتری که بیشتر به چشم می آید این است که اگر نظر و بررسی های تیم های پلیس راه و فرماندهی محترم آن را در نظر بگیریم و مناسب نبودن اجرای آسفالت پلیمری برای اقلیم جاده چالوس را ملاک قرار دهیم ، دیگر چرا با تمام انتقاد ها و فشار ها و افزایش آمار تصادفات که گواه آن پارکینگ های پر از خودروهای تصادفی محور کرج چالوس میباشد اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان به ادامه ی پروژه پافشاری کرده و از همان جا جلوی ضرر بیشتر و هدر رفتن بودجه و بیت المال گرفته نشده است و مابه تفاوت آن را صرف طرح های ایمن سازی دیگر از جمله تعریض گالری ها ، دیوار کشی در نقاط کم عرض شانه راه و…. صرف نشده است که حالا روی به تراشیدن سطح آسفالت اجرا شده آورده است.

و اما سخن آخر؛ حال چه کسی پاسخگوی خسارت مال و جانی به متضرران این پروژه است، چه کسی پاسخگوی هدر رفتن بودجه های کلان استان در این تنگناهای اقتصادی می باشد؟ لزوم ورود دستگاه های نظارتی و دادستانی محترم مرکز استان به عنوان مدعی العموم خالی میباشد.

آسفالت پلیمر چیست ؟

آسفالت پلیمر از دو کلمه مجزا تشکیل شده است، ابتدا توضیح مختصری درباره هر جزء بیان می کنیم سپس ویژگی ها و نحوه ساخت آسفالت پلیمر را به طور مختصر شرح می دهیم.

آسفالت چیست؟

آسفالت ماده‌ای سیاه، چگال و بسیار چسبنده یا شبه جامد می‌باشد. آسفالت ماده‌ای ترکیبی است که از مخلوط کردن شن و ماسه و قیر ساخته می‌شود و در ساخت جاده، باند فرودگاه و پشت بام ساختمان‌ها به کار گرفته می‌شود.

در حقیقت آسفالت یک ماده سیمانی می باشد که رنگ آن از قهوه ای تا مشکی متغییر است و گسترده ترین اجزای تشکیل دهنده آن قیرها هستند که یا از طبیعت حاصل می شوند و یا درخلال پروسه های در ارتباط با نفت به دست می آیند. آسفالت ها آن طور که به رفتار و خصلت آن ها مربوط می شود شامل هیدروکربن هایی با ورزن مولکولی زیاد هستند که آسفالتن نامیده می شود. (پس این تولین نشانه از پلیمری بودن آسفالت است).

آسفالت های سرد، گرم، حفاظتی، بتنی، پلیمری و… از نوع های مختلف آسفالت می باشند، که هر کدام خصوصیات و کاربرد های ویژه خود را دارند.

پلیمر چیست؟

پلیمرها زنجیره­ های بلندی از مواد آلی هستند که از قسمت­های کوچکتری به نام منومر تشکیل شده­اند و دارای خصوصیات منحصر به فردی هستند که به همراه خاک و سنگ به کار رفته و خصوصیات آنها را اصلاح می کنند، به عبارتی خواص و ظرفیت باربری مواد، مصالح و سازه های ژئوتکنیکی را افزایش می دهند.

دلیل استفاده از آسفالت پلیمر

امروزه با گسترش علم پلیمر راهکارهای جدیدی برای زندگی بهتر ارائه می شود. هر ساله دولت ها هزینه هنگفتی را برای راه سازی و ترمیم آسفالت های ترک خورده و فرسوده می پردازند. با توجه به این که مواد اولیه آسفالت قیر ها و ترکیباتی مشابه هستند که از نفت استخراج می شود با مطالعه بر روی این مواد مشاهده شد که می توان با افزودن مواد پلیمری جلوی ترک خوردن و فرسودگی آسفالت ها را گرفت. مطالعه انجام داده شده توسط محققان نشان داد که استفاده از این روش ۵۰ درصد هزینه ها را کاهش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *