• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۰۵:۲۴

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

تابو شکست؛کلید روحانی قفل مذاکره با آمریکا را باز کرد/اوباما پس از گفتگو: می توانیم به راه حلی بر سر مسئله هسته ای برسیم

Byrotitr

سپتامبر 28, 2013

روتیترسید محمد میرحبیبی :دکتر حسن روحانی پیش از سفر به نیویورک برای سخنرانمی و حضور در مجمع عمومی و سالانه سازمان ملل متحد گفته بود که برای رفع مشکلات و بن بست های پرونده هسته ای ایران اختیار تام دارد . گرچه او هیچ اشاره ای به اخذ اجازه و کسب تکلیف از رهبر معظم انقلاب در این خصوص نکرده است ، اما با توجه به جایگاه و فصل الخطاب بودن رهبری بی تردید او نمی تواند بدون اخذ نظر و موافقت رهبری اینگونه در باره پرونده هسته ای سخن بگوید و مدعی شود که اختیار تام دارد و بی تردید قبل از سفر به نیویورک نظر رهبری معظم انقلاب را در اینباره جویا و نصب العین قرارداده است .

رهبر معظم انقلاب نیز بی تردید با توجه به شناخت و اعتمادی که به دکتر حسن روحانی داشته اند ، با تاکید و گوش زد کردن حفظ منافع ملت و کشور ایران در تمامی ابعاد بویژه پرونده هسته ای و منطقه خاورمیانه اجازه  داده اند که رییس جمهور ایران با همان مشی و روش مورد تاکید رهبر معظم اقلاب یعنی نرمش قهرمانانه پای در راهی نهد که تا کنون هیچکدام از رویسای جمهوری نتوانسته اند آنچنان که باید و شاید عمل نمایند.

بر همین اساس است که دکتر حسن روحانی با ادبیات و روش خاص خود که همه را مقهور ساخته است در سفر به نیویورک چه در سخنرانی و چه در مصاحبه مطبوعاتی علاوه بر اثبات صلحطلب بودن ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران بر حق قانونی ایران در داشتن انرژی هسته ای صلح آمیز و تاکید بر صلحطلبانه بودن تمامی فعالیت های ایران ضمن انعکاس احترام جمهوری اسلامی ایران  به حقوق سایر کشور ها بر احترام متقابل از سوی جامعه بین الملل نسبت به منافع و حقوق ملت و نظام مقدس جمهوری اسلامی تاکید و آنرا به جهان گوش زد کرد تا فرمایشات مقام معظم رهبری را مبنی بر نرمش قهرمانانه در سیاست خارجی را در مسیر اجرایی عملکرد بین المللی خود قرار دهد.

رفتار ها ، گفتار ها ، دیپلماسی و سیاست های خارجی دکتر حسن روحانی و دکتر ظریف از همان ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم چنان تاثیری در رفع ابهامات پیش آمده نسبت به سیاست های خارجی جمهوری اسلامی ایران داشت که بسیاری از تحریم ها برداشته و یا در مرحله اجرا متوقف شد .

هرچند نباید از یاد برد که دولت یازدهم ضمن اعلام همکاری با جامعه بین الملل و رفع سوءذهنیت های به وجود آمده همواره بر احترام جامعه بین الملل به حقوق و حفظ منافه قانونی ملت و نظام ایران تاکید و آنرا شرط همکاری ایران با کشورهای ۵+۱ و آژانس بیین الملل انرژی اتمی  دانسته است ، اما دیپلماسی دکتر حسن روحانی آنچنان تاثیری در روابط بین ایران و جامعه جهانی داشته است که همه را عم از تحلیلگران داخلی و سیاست مداران موثر جامعه بین الملل نظیر روئسای جمهور آمریکا،فرانسه ، روسیه ، چین ، و سران کشور های آلمان ، انگلیس و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشتون را مقهور خو کرده و آنان را مجاب به نرمش و کاهش فشارها نسبت به ایران کرده است.

اتفاقی که طی یک دهه اخیر نه تنها رخ نداده بود بلکه موجب افزایش فشار ها و تحریم ها بواسطه تنها نوع دیپلماسی و ادبیات سیاست خارجی دکتر احمدی نژاد شده بود.

دکتر حسن روحانی تنها در کمتر از ۲ ماه از آغاز فعالیت خود و کابینه اش نه تنها توانسته اعتماد رهبری معظم انقلاب نسبت به توانایی خود برای حل و فصل مسایل پرونده هسته هیا و سایر موضوعات نظیر سوریه را جلب کند بلکه از سوی دیگر نیز موفق به جلب اعتماد و نرمش و تغییر نوع نگاه و دیپلماسی و حتی ادبیات جامعه بین الملل بویژه کشو.ر های ۵+۱ و اتحادیه اروپا نسبت به جمهوری اسلامی ایران و سیاست هایش شده است ،

اوج توفیقات دیپلماسی دکتر حسن روحانی در پیشبرد اهداف ایران در جامعه بین الملل و متقاعد کردن مذاکره آنها با ایران با حفظ منافع قانونی و حقوق حقه علاوه تماس تلفنی باراک اوباما به عنوان رییس جمهور ایالات متحده آمریکا با دکتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران پس از ۳۵ سال بود که دریچه ای نو به روابط بین دو کشور گشود و همه را در اینباره شگفت زده کرد . چه این تماس علاوه بر اینکه از سوی طرف امریکایی صورت گرفت بیانگر متقاعد شدن حداقل گفتاری رییس جمهوری آمریکا به احترام به حقوق و منافع ایران بود . چه باراک اوباما در این تماس تلفنی که در مسیر بازگشت دکتر حسن روحانی به فرودگاه نیویورک بود تاکید می کند که من احترام خاصی برای مردم و رییس جمهوری ایران به عنوان نماینده ایران قایل هستم .

این تماس تلفنی بی تردید محصول دیپلماسی و نرمش قهرمانانه ، اعتماد رهبر معظم انقلاب به رییس جمهور و توانایی منحصر به فرد روحانی و تیم سیاست های خارجی او در تغییر نگاه عامرانه جامعه بین الملل بویژه ایلات متحده و احترام به حقوق ملات و نظام جمهوری اسلامی ایران در تمامی زمینه ها است.

کلید دیپلماسی حسن روحانی به شکستن تابو و طلسم مذاکره مستقیم با آمریکا خورد و آنرا پس از ۳۵ سال شکست تا ایران بتواند بدون واسطه به پیشبرد اهداف خود در جامعه بین الملل گام بردارد.

به گزارش روتیتر ، اوباما در این سخنان ضمن بیان احترام خود به ملت ایران، خاطرنشان کرده است حل مسئله هسته‌ای ایران اثر مثبتی بر سایر مسائل نظیر بحران سوریه خواهد گذاشت. روحانی نیز با بیان خوش‌بینی به مذاکرات آتی، گفته با اراده سیاسی برای مسئله هسته‌ای راه حل وجود خواهد داشت. متن ترجمه‌شده توییت‌ها به فارسی را به ترتیب زمانی می‌خوانید.

· در تماسی تلفنی میان روسای جمهوری ایران و آمریکا که اینک صورت گرفت. حسن روحانی: “have a nice day”. باراک اوباما: “Thank you. خداحافظ”

· در تماس تلفنی، رئیس جمهور روحانی و رئیس جمهور اوباما اظهار داشتند سیاست‌های دوجانبه آن‌ها  مسئله هسته‌ای را به سرعت حل خواهد کرد.

· اوباما و روحانی وزرای امور خارجه را مامور پیگیری هر چه سریعتر همکاری‌ها کردند.

· اوباما خطاب به روحانی: من احترام خود را به شما و مردم ایران خاطرنشان می‌شوم. من متقاعد شده ام این روابط میان ایران و ایالات متحده اثرات مهمی در منطقه خواهد داشت. اگر ما در پرونده هسته‌ای پیشرفتی حاصل کنیم، مطمئنا سایر مسائل نظیر سوریه به نحو مثبتی تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. برای شما سفری ایمن و دلپذیر را آرزو می‌کنم و اگر با ترافیک شدیدی در نیویورک مواجه بودید، معذرت می‌خواهم.

· حسن روحانی خطاب به اوباما: در رابطه با موضوع انرژی هسته‌ای، با اراده سیاسی، راهی برای حل سریع موضوع وجود دارد. ما به آن‌چه در هفته‌ها و ماه‌های آتی از ۵+۱ و دولت شما خواهیم دید، خوش‌بینیم. مراتب قدردانی مرا به خاطر مهمان‌نوازی و تماس تلفنی تان پذیرا باشید. روز خوبی داشته باشید آقای رئیس جمهور.

· اوباما به روحانی: Thank you، خداحافظ

 

 

 

 

 

به گزارش روتیتر،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *