• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۰۴:۱۸

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

بازدید دکتر ترکاشوند از روابط عمومی شهرداری کرج : جریان اطلاع رسانی شهری باید آزاد، صادقانه/دست مریزاد آقای شهردار به روابط عمومی

روتیتر: شهردار کرج همراه با قائم مقام خود ظهر امروز به طبقه یازدهم ساختمان مرکزی این نهاد خدمت رسان آمد و در بازدیدی صمیمی از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل، ضمن تاکید بر تغییر نقش روابط عمومی ها در عصر حاضر، پاکی و برائت از جهت گیری ها و اهداف خاص سیاسی را مهمترین اصل در حوزه اطلاع رسانی برشمرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی روتیتر ،عالی ترین مدیر اجرایی شهرداری کلانشهر کرج در آستانه فرا رسیدن سالروز شهادت شهید صارمی و روز خبرنگار، بازدید از بخش های مختلف اداره کل ارتباطات و امور بین الملل را در برنامه کاری خود قرار داد و با حضور در این حوزه، ضمن دست مریزاد به نیروها، تذکراتی را برای بهبود عملکرد این بخش حساس به دست اندرکاران امر ارائه کرد.

این بازدید که با همراهی محمدرضا رضاپور قائم مقام، سعید زارع مدیرکل امور پشتیبانی و وحید آقاشریفی مدیرکل امور ارتباطات و روابط عمومی شهرداری کرج صورت پذیرفت، در حالی بود که دکتر ترکاشوند صبح امروز و در دیدار با جمع کثیری از شهروندان، پای صحبت ها، دغدغه ها و درد دل های آنها نشسته بود اما این جلسه چند ساعته از نشاندن گرد خستگی بر چهره شهردار عاجز و ناکام ماند و نتوانست مانع از دیدار چهره به چهره کارکنان زحمتکش حوزه ارتباطات با کلیددار ایران کوچک شود.

شهردار کرج و هیئت همراه در این بازدید مفصل که در فضایی صمیمانه و در عین حال کارشناسی صورت پذیرفت، از حوزه مدیریت، پایگاه خبری مدیریت شهری، رادیو اینترنتی مدیریت شهری، اداره امور رسانه ها، حوزه بین الملل، پرتال انگلیسی زبان، حوزه چاپ، نشر و تبلیغات، روزنامه الکترونیک، مجله شهروندی و… بازدید به عمل آوردند و با توقف کوتاه در هر بخش، ضمن استماع توضیحات لازم از زبان مسئولان مربوطه، همچنین نکات و مواردی را به منظور اعمال آنها در مسیر خدمت رسانی به شهر و شهروندان گوشزد کردند که موارد به صورت دقیق از سوی وحید آقاشریفی مدیرکل ارتباطات یادداشت برداری شد تا در جلسات بعدی مورد واکاوی و تجزیه و تحلیل قرار گیرند.

با توجه به نزدیکی سالروز شهادت شهید صارمی و روز خبرنگار، حضور دکتر ترکاشوند در اتاق خبری شهرداری کرج از ابعاد گوناگون حایز اهمیت است و نشانگر توجه عالی این مسئول نسبت به حوزه ارتباطات و روابط عمومی می باشد. جایی که کلیه امور و فرایندهای مرتبط با اطلاع رسانی شهری، فرهنگسازی و آموزش های شهروندی، خبررسانی و گزارش دهی به مردم و مسئولان از آنجا مدیریت و سازماندهی می شود و تاکنون در حوزه های مختلف منشاء اثر خیر بوده است.

دکتر علی ترکاشوند در این بازدید ضمن تقدیر از تلاش های بی شائبه مسئولان و همکاران این مجموعه، بخش عمده ای از گفته های خود را به موضوع اخبار و اطلاع رسانی معطوف کرد و بویژه خطاب به فعالان پایگاه خبری مدیریت شهری کرج و همکاران مجموعه رادیو شهر سخنانی را مطرح کرد.

مجموعه اطلاع رسانی باید منزه از غرض ورزی باشد

وی، از الزامات اساسی و اصول پایگاه خبری مدیریت شهری کرج را پاکی، صداقت در اطلاع رسانی و بی طرفی دانست و تاکید کرد: این بخش باید پاک و منزه از سایر بخش های شهرداری بوده و از آلودگی های سیاسی مبری باشد.

شهردار کرج، رعایت اصول حرفه ای، دقت لازم و صحت در امر اطلاع رسانی را به مثابه نقش رسولان در امر خطیر انتقال آیات و پیام های الهی به مردم ارزیابی کرد و اظهار داشت: انبیاء، پیام آوران آیات الهی و دستورات خداوند به ساکنان زمین بوده و با قلبی استوار و امین نسبت به انتقال اخبار عمل کرده اند. فعالان عرصه اطلاع رسانی نیز وظیفه ای مشابه این داشته و باید با رعایت اصول اخلاقی و حرفه ای، نسبت به انتقال صادقانه و دلسوزانه اخبار و اطلاعات اقدام نمایند.

ترکاشوند با تاکید بر رعایت حقوق افراد و مسئولان در زمینه انتشار اخبار و اطلاع رسانی، انتظار مدیریت شهری از این مجموعه را بیان صادقانه اقدامات و انعکاس واقعیات دانست و خاطرنشان کرد: یکی از نمونه های بسیار خوب عملکرد مدیریت شهری در روزهای اخیر، حضور موثر این مجموعه در حادثه سیل سیجان و مناطق اطراف بود که باید اطلاعات لازم در خصوص تلاش بسیار موثر نیروهای مجموعه بخصوص سازمان آتش نشانی و نیروهای خدوم و ایثارگر آن به شهروندان داده شود.

این مسئول ارشد اجرایی تصریح کرد: حوزه عمل شهرداری طیفی بسیار گسترده و وسیع را شامل می شود که هم اکنون اقدامات بسیاری در بخش های مختلف صورت می پذیرد و ضروری است شهروندان نسبت به این رویدادها و اعمال آگاهی و اشراف داشته باشند که این وظیفه به دوش روابط عمومی و بخش های اطلاع رسانی زیرمجموعه است.

وی در این زمینه، حوزه عملکردی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی را مثال زد که این مجموعه در بیش از ۱۰۰ موضوع همانند سیل، زلزله، تصادفات، طوفان، سقوط آسانسور، سقوط در چاه و … باید ورود کرده و اقدام مناسب صورت دهد که این حساسیت عملکرد شهرداری، مناطق و سازمان های مربوطه را گوشزد می کند.

به گفته کلیددار ایران کوچک، در ازای این خدمات رسانی وسیع به طور قطع ایرادات و کمبودهایی وجود دارد که رسانه صادق و پویا موظف به انتقال صحیح و حرفه ای آن به مسئولان و دست اندرکاران است؛ اما این اطلاع رسانی باید با حفظ حقوق طرفین و بدون سم پاشی و تخریب انجام گیرد تا مرز بین تخریب و انتقاد روشن شود.

ترکاشوند تصریح کرد: انتظارات مسئولان از این مجموعه به هیچ وجه فراتر از شرح وظایف نیست و معتقدیم تحریف و عدم شفافیت در میزان و نحوه اطلاع رسانی و ارائه خدمات، شهر و شهروندان را دچار آسیب و تشویش می کند.

انتقال نادرست مطالب، ناقض عملکردهای مثبت است

به گفته شهردار کرج، گاه ارائه مطلبی ناقص یا کذب، تمامی عملکرد مطلوب یک حوزه را زیر سوال می برد که رعایت این امر مستلزم توجه و دقت بسیار زیادی از سوی همکاران و مسئولان است.

ترکاشوند با تاکید بر اینکه هدف ما از کار این بخش، شنیدن تعریف و تمجید و ارائه اطلاعات دروغین به شهروندان نیست، یکی از وظایف این مجموعه را انتقال نظرات شهروندان و شنیده شدن صدا، دیدگاه ها و خواسته های آنان از طریق رسانه مدیریت شهری ارزیابی کرد.

وی با اشاره به اینکه حجم کار به گونه ای است که گاه متوجه کمبودها نمی شویم، نقش رسانه مدیریت شهری را به عنوان بخشی ارزیابی کرد که امکان رصد و انتقال ضعف ها و کمبودها به مسئولان را داراست.

این مسئول اذعان داشت: ما نیز به تناسب وظیفه نسبت به رصد کمبودها و نقاط ضعف حساس هستیم؛ به طوری که مستندات متعددی را در این زمینه در اختیار مدیران قرار می دهیم تا به موقع نسبت به رفع و اصلاح آنها اقدام کنند.

شهردار کرج به تغییر نقش روابط عمومی ها در عصر حاضر نیز اشاره کرد و یادآور شد: تاثیر عملکرد روابط عمومی ها بر رفتارهای اجتماعی شهروندان بسیار قابل توجه بوده و می توان از این گذر به بسیاری از هنجارهای اجتماعی و رفتارهای شهروندان شکل داد.

وی در پایان دیدار خود از مجموعه اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری کرج، خواهان تدوین سند چشم انداز روابط عمومی و پایگاه خبری شد و از مسئولان این حوزه خواست نسبت به تهیه این سند اهتمام ورزند.

در بخش های دیگری از این بازدید همچنین محمدرضا رضاپور قائم مقام شهردار کرج نیز طی سخنانی اظهار داشت: با گسترش شبکه های اجتماعی و گرویدن اطلاع رسانی به سمت فضای مجازی، از عصر کنونی به دنیای دهکده کوچک جهانی یاد می شود و جا دارد که مدیریت شهری نیز در حوزه های جدید اطلاع رسانی برای خود عرصه و قلمرو تعریف کرده و نسبت به صیانت از آن جهادگرانه تلاش نماید.

وی ادامه داد: شهرداری کرج برای اداره امورات این کلانشهر دو میلیون نفری سالانه بیش از هزار میلیارد تومان هزینه می کند که به تصویر کشیدن خدمات و اقدامات صورت گرفته در بخش های مختلف فرهنگی، ورزشی، عمرانی، خدماتی، مذهبی و… بر عهده اداره کل امور ارتباطات و روابط عمومی است که البته اقدامات بسیار مطلوبی در این خصوص صورت گرفته اما کافی نیست و باید بر سرعت گام ها افزوده شود.

وحید آقاشریفی مدیرکل امور ارتباطات و روابط عمومی شهرداری کرج نیز در این بازدید توضیحاتی را پیرامون عملکرد مجموعه در حوزه های مختلف ارایه کرد و شهردار را در جریان اقداماتی که اخیرا در راستای اعتلای کمی و کیفی سطح اطلاع رسانی شهری صورت گرفته است، قرار دارد.

امیر اشتری جانشین مدیرکل ارتباطات و روابط عمومی نیز در این بازدید حضور داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *