• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۱۳:۱۱

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

حرکت سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج در مسیر صیانت از محیط زیست است

Byrotit

آگوست 5, 2015

روتیتر: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز اظهار داشت: حرکت سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج به سمت صیانت از منابع طبیعی و محیط زیست است و گرایش به سمت استفاده از دانش های نوین و تکنولوژی های روز دنیا نیز نشان از این اهتمام جهادی دارد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی روتیتر ،

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز طی روزهای گذشته با همراهی جمعی از معاونین و کارشناسان در مرکز دفن پسماند حلقه دره و سایت نگهداری از سگ های بی صاحب حضور یافت و ضمن بازدید از آخرین اقدامات صورت گرفته، به تبادل نظر و گفتگو پیرامون راهکارهای ارتقای بهداشت و سلامت عمومی جامعه پرداخت.
حسین محمدی در جریان این بازدید چند ساعته با بیان اینکه روزانه بیش از هزار و ۴۰۰ تن انواع زباله ها وارد سایت دفن زباله حلقه دره می شود، اظهار داشت: زباله سکه ای با دو روی تهدید و فرصت است و چنانچه مطابق با آخرین استانداردهای روز دنیا نسبت به بازیافت آن اقدام گردد، می توان به عینه مشاهده کرد که زباله طلای کثیف است.
این مدیرکل با تاکید بر اینکه طبیعت نباید به محل دفن زباله ها تبدیل شود، ادامه داد: انباشت زباله ها در اعماق زمین ساده و ابتدایی ترین روش برای دفع پسماندهای شهری است که امروزه در کشورهای پیشرفته جهان بر آن خط بطلان کشیده است و با استفاده از نیروگاه های زباله سوز و احداث کارخانه بازیافت زباله ها، پسماندها دیگر قادر به تهدید محیط زیست و سلامت عمومی جامعه نیستند.
وی با ابراز رضایت از پیگیری های ویژه سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج نسبت به راه اندازی نیروگاه زباله سوز، احداث کارخانه بازیافت پسماندهای پلاستیکی، برنامه ریزی جهت توسعه کارخانه بازیافت و تولید کود کمپوست و انجام مطالعات کارشناسی جهت تولید انرژی برق از زباله ها، خاطر نشان کرد: این سازمان با مجهز شدن به دانش روز و استفاده از توان و تخصصی کارشناسان و اهالی فن، در مسیر حفاظت از محیط زیست و سلامت عمومی جامعه گام برداشته و اقدامات صورت گرفته رضایت خاطر اعضای کارگروه مدیریت پسماند استان را نیز به همراه داشته است.
به گفته این مدیرکل، با آغاز فصل جدیدی از همکاری ها فی مابین سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج و سازمان حفاظت محیط زیست البرز می توان ماموریت های جدیدی در حوزه دفع بهداشتی پسماندها و بازیافت زباله ها تعریف و اجرایی کرد و با الگوسازی موفق، توجه مسئولان کشوری را نسبت به دغدغه ها در حوزه زیست محیطی جلب کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز در بخش دیگری از سخنانش همچنین رویکردهای فرهنگسازی، آموزش های همگانی و اقدامات ترویجی سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج در زمینه تشویق شهروندان به کاهش تولید زباله و همچنین تفکیک زباله از مبداء را بسیار مطلوب و کارآمد توصیف کرد و اذعان داشت: باید به سمتی حرکت کنیم که سرانه تولید زباله از سوی شهروندان به استانداردهای جهانی نزدیک شود. البته ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی و تاکید بر پرهیز از مصرف گرایی در جامعه الگوی مناسبی در این حوزه به شمار می رود.
این مسئول در ادامه بر تکمیل برنامه های مطرح شده و مصوب در کارگروه مدیریت پسماند استان تاکید کرد و گفت: متاسفانه هنوز چرخه بازیافت و مدیریت پسماندها در استان تشکیل نشده و ساماندهی کلیه پسماندها و زباله ها در ۵ بخش عادی، پزشکی، صنعتی، کشاورزی و ویژه باید با همکاری و هماهنگی نهادهای مربوطه و طبق قوانین و مصوبات موجود صورت پذیرد تا از خطرات و تهدیدهای ناشی از دفع غیربهداشتی زباله ها پیشگیری نماییم.
دبیر کارگروه مدیریت پسماند استان البرز خواستار اجرای کامل قوانین و مقررات حوزه مدیریت پسماند شد و تصریح کرد: در این زمینه پسماندهای عادی می بایست تفکیک و بازیافت شده و پسماندهای دارویی، عفونی و بیمارستانی نیز در ابتدا نیازمند انجام عملیات خنثی سازی و بی خطرسازی و سپس دفع اصولی بهداشتی می باشد.
محمدی در ادامه از انجام رایزنی های لازم و دریافت موافقت اصولی جهت راه اندازی شهرک صنعتی بازیافت با سرمایه گذاری میلیاردها تومانی خبر داد و گفت: با احداث این شهرک و استقرار تجهیزات پیشرفته و تکنولوژی های مدرن مرتبط با بازیافت انواع پسماندها، قطعا شاهد رویدادهای مثبتی خواهیم بود و فرایندهای مرتبط نیز تحت نظارت های دقیق بهداشتی و کارشناسی صورت می پذیرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز همچنین در بازدید از روند عملیات اجرایی طرح بازیافت ضایعات پلاستیکی، از خریداری تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز توسط سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج ابراز رضایت کرد و بیان داشت: همچنین ابعاد مثبت فنی، اقتصادی و زیست محیطی این طرح در کارگروه مدیریت پسماند استان به بحث و تبادل نظر کارشناسی گذاشته خواهد شد تا با پیاده سازی موفق این پروژه، بتوانیم به الگویی در سطح کشور تبدیل شده و به ایجاد صنایع و مشاغل سبز رونق ببخشیم.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج نیز در این بازدید ضمن تقدیر و تشکر از حمایت های اداره کل حفاظت محیط زیست در زمینه داشتن محیط زیست سالم و پاک، اظهار کرد: همچنین انتظار می رود مکاتبات لازم با دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی البرز به عمل آمده و تذکرات لازم در خصوص اعمال صحیح مدیریت پسماندهای بیمارستانی و برخورد با تولیدکنندگان غیرمجاز زباله های عفونی به این نهاد منعکس شود.
علیرضا رحیمی گفت: سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج با رویکرد محیط زیست سالم و استفاده از ابزارهای تشویقی و فرهنگسازی، نسبت به بازخوانی و اصلاح چرخه جمع آوری و انتقال زباله ها اقدام کرده و در مدیریت پسماندهای ۵ گانه بر اساس قوانین و مقررات موجود را به سرمنزل مقصود برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *