• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۰۴:۴۲

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

کمیسیون فرهنگی شورای شهر کرج به لایحه احداث پارک موزه دفاع مقدس مهر تایید زد

Byrotit

آگوست 5, 2015

روتیتر: لایحه احداث پارک موزه دفاع مقدس که جهت چکش کاری و اعلام نظر کارشناسی به کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج ارجاع شده بود، پس از انجام بررسی ها و کارشناسی های لازم به تصویب نمایندگان مردم رسید و اعضای کمیسیون با اکثریت آراء به آن مهر تایید زدند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی روتیتر ،جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج روز گذشته با حضور اعضاء در سالن جلسات پارلمان شهری برگزار شد و ضمن آن طرح ها و لوایح متعددی از جمله لایحه های احداث پارک موزه دفاع مقدس در کنار پارک جهان نما و اختصاص بخشی از فضای مدارس به مراکز تجاری مطرح شد؛ لایحه نخست با اکثریت آراء به تصویب رسید تا این طرح توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس به اجرا در آید؛ اما دومین لایحه این کمیسیون که با نظرات مخالف بخش قابل توجهی از اعضاء مواجه شد، نتوانست رای کمیسیون را به دست آورد.

از جمله مخالفان این طرح، رئیس مرکز پژوهش های شورا بود؛ مجید کاویانی با اشاره به اینکه اغلب مدارس، بخصوص مدارس غیرانتفاعی در خیابان ها و معابری تاسیس شده که فاقد کیفیت لازم و رعایت مباحث ترافیکی است، اضافه شدن مراکز تجاری به این فضا را موجب تشدید ترافیک و قفل شدن معبر دانست.

وی، اجرای این امر از سوی برخی بخش های دیگر نظیر مساجد که بدون مجوز، به تاسیس مراکز تجاری اقدام می کنند را موجب عدم انطباق فضای شهر با طرح تفصیلی خواند و تاکید کرد: این اقدامات بخصوص در بعضی معابر، وضعیت ترافیکی و تردد را با مشکلات بسیاری مواجه می کند.

کاویانی با بیان اینکه اختصاص بخشی از فضای مدارس به محیط تجاری، موجب خروج سیستم آموزشی از دغدغه تعلیم و تربیت می شود، اظهار داشت: با این اقدام مدیران مدارس با حرکت به سمت خودکفایی اقتصادی از مسیر اصلی فعالیت خود که تعلیم و تربیت است، غافل می شوند و این به صلاح نظام آموزشی نیست.

رئیس کمیسیون حقوقی پارلمان شهری کرج نیز با طرح دغدغه هایی مشابه، خواستار آسیب شناسی از مراکزی شد که با تاسیس مراکز تجاری فوق جنب برخی مدارس، مشکلاتی را برای شهروندان و دانش آموزان به وجود آورده اند.

سعید مصطفایی با یادآوری اینکه شورا سال گذشته هزینه های خدماتی بسیاری از مدارس را با توجه به جایگاه نظام تعلیم و تربیت پرداخت کرد، این اقدام را موجب ایجاد مشاغل غیرمرتبط با موضوع آموزشی دانست که بخش قابل توجهی از فضای مدرسه را نیز به اشغال خود درآورده و آسیب هایی را به این محیط وارد می کند.

طبیعت را به فضای مدارس بازگردانیم

علی بخشی، از معلمان باسابقه و نایب رئیس شورای اسلامی شهر نیز در مخالفت با این طرح بیان داشت: باید به سمت افزایش سطح فضاهای آموزشی حرکت کنیم نه اینکه با اختصاص زمین های مدارس از فضای آموزش، بازی و ورزش نیز بکاهیم. این در حالی است که در برخی مدارس تهران و دیگر کلانشهرها می کوشند با کاشت درخت و ایجاد فضاها و مناظر طبیعی، طبیعت را به فضای  مدارس بازگردانند.

وی تاکید کرد: ممکن است اختصاص این فضا برای دوره ای کوتاه مشکلات اقتصادی آن حوزه آموزشی را کاهش دهد، اما در بلندمدت آسیب های مختلفی به حوزه های فرهنگی، اجتماعی، ترافیکی و بهداشت جسم و روان دانش آموزان و ساکنان منطقه وارد می آورد.

رسالت آموزشی مدارس نباید مخدوش شود

به گفته فاطمه اسکندری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر نیز نباید رسالت مدارس با حرکت به سمت موضوعات اقتصادی مخدوش شود.

وی با تاکید بر اینکه چنین اقدامی به مشکلات موجود در حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی دامن می زند، اضافه کرد: قدرت الزام کافی برای توزیع اقلام فرهنگی در این مراکز وجود ندارد و پس از چندی این فضاها خود آسیب هایی را برای نظام آموزشی و مدارس به همراه خواهد داشت.

در ادامه این مباحث، معاون فرهنگی ورزشی و اجتماعی شهردار کرج پیشنهاد مشروط کردن این لایحه را ارائه داد و گفت: می توان شرط اختصاص این مراکز تجاری را به مدارسی داد که در صورت بهره مندی از فضای کافی، بخشی از حیاط خود را به سالن ورزشی تبدیل کنند.

با این همه با توجه به شرایط موجود در بیشتر مدارس شهر کرج، لایحه با مخالفت اعضاء روبرو شد و به تصویب نرسید.

در ادامه این جلسه، موضوع عدم کیفیت سالن های ورزشی و صرف اعتبار مسابقات محلات در محلی غیر از موضوع مورد بحث و بررسی اعضاء قرار گرفت که با توضیحات معاون و مدیرعامل سازمان فرهنگی شهرداری کرج همراه شد.

لزوم افزایش نظارت بر عملکرد فرهنگسرای غدیر

همچنین رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج در خصوص نحوه اداره فرهنگسرای غدیر و اجرای طرح مشاوره قبل از طلاق به معاون فرهنگی تذکراتی را ارائه داد.

سعید فیروزگاه گفت: قرار بود ارائه مشاوره در این محل به صورت رایگان صورت گیرد؛ اما طبق اعلام شهروندان و بازدیدی که از این مرکز صورت دادیم مشخص شد از مراجعه کنندگان مبالغی دریافت می شود که به نظر می رسد این اقدام چندان مناسب با جایگاهی که برای این محل تعریف شده، نیست.

وی در پایان با یادآوری اینکه نقش عملکرد این فرهنگسرا در کاهش طلاق و سایر آسیب های فرهنگی و اجتماعی قابل تقدیر است، عنوان داشت: کمیسیون فرهنگی از آمادگی لازم برای تصویب هرگونه لایحه یا طرح که به اصلاح و بهبود شرایط فرهنگسرا و خدمات دهی به شهروندان در این خصوص کمک کند، برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *