• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۱۷:۲۶

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

فیروزگاه: طرح های عمرانی و معماری بناها تجلی گاه فرهنگ یک شهر است

روتیتر: رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر کرج، در بازدید از تعدادی پروژه های عمرانی شهر، تاثیرگذاری متقابل فرهنگ بر فضای عمرانی شهر را یادآور شد و بیان داشت: بخشی از رویکردهای فرهنگی یک شهر در فضای عمران، معماری و شهرسازی آن متجلی می شود و این حوزه ها در ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی روتیتر ،سعید فیروزگاه این مطلب را در حاشیه بازدید از تقاطع غیرهمسطح امام خمینی(ره) و زیرگذر مهرویلا (محتشم کاشانی)، مطرح کرد و افزود: نمی توان مباحث عمران، شهرسازی یا حمل و نقل را از موضوع فرهنگ جدا دانست؛ چنان که اگر در یک ساختار عمرانی، ملحقات و دغدغه های فرهنگی شهر و شهروندان لحاظ نشود، آثار بازگشتی و دستاوردهای تاسیس بنا یا احداث طرح، به سرعت جنبه منفی به خود گرفته و تا حد زیادی از اثرگذاری آن کاسته خواهد شد.

رئیس اسبق اداره شهرسازی و معماری استانداری البرز، اضافه کرد: همچنین میزان همسویی و همراهی مردم با مراحل مختلف اجرا و تحقق رویکردها و اهداف طرح هایی که با پیوست های فرهنگی بیگانه یا از آن دورند، در پایین ترین سطح خود قرار می گیرد.

وی به ذکر نمونه ای در این خصوص پرداخت و گفت: فرهنگ ترافیک زمانی در یک شهر به جلوه در می آید که زیرساخت های عمرانی و ساخت معابر در آن به شیوه ای حرفه ای و تخصصی صورت گرفته و امکان تردد سهل و متناسب با نیاز شهروندان در آن فراهم آمده باشد.

این عضو شورای اسلامی شهر کرج که سابقه مدیریت اجرایی شهر چهارباغ را در کارنامه خود به ثبت رسانده است، ادامه داد: در غیر این صورت برای مردمی که پیوسته در حلقه محاصره دیگر خودروها و میان دود و سر و صدای ترافیک اسیر شده اند، بروز رفتارهای هنجارشکنانه و غیرفرهنگی چندان دور از دسترس نیست.

فیروزگاه، احداث و بهره برداری از تقاطعات غیرهمسطح همچون دو تقاطع مورد بازدید خود را یکی از رویکردهای مدیریت شهری برای تامین این زیرساخت ها عنوان کرد و یادآور شد: در کنار احداث این طرح ها، باید پیوست های فرهنگی لحاظ شود که این امر در دو بخش پیش از اجرا و پس از آن بروز می یابد. مرحله پیش از اجرا، اقدامات اطلاع رسانی و معرفی پروژه و مرحله پس از آن به بررسی تاثیرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، ترافیکی و دیگر ابعاد اجرای طرح در جامعه می پردازد.

به گفته فیروزگاه، بکارگیری مصالح با کیفیت، اجرای دقیق و مهندسی طرح ها متناسب با چشم انداز آتی شهر، پیگیری مطالبات شهروندان در پیش بینی و اجرای طرح های عمرانی همه از نکاتی هستند که علاوه بر تاثیرگذاری و اصلاح ساختار عمرانی و ترافیکی شهر، بر فرهنگ جامعه تاثیرگذار خواهد بود.

وی تاکید کرد: رویکرد کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر در سومین سال برپایی دوره چهارم شورای شهر بر لحاظ این موارد در همه طرح های عمرانی استوار است.

فیروزگاه، بهره برداری زودتر از موعد تقاطع غیرهسمطح امام خمینی(ره) را که پنج ماه زودتر از زمان درج شده در قرارداد پیمانکار با شهرداری انجام خواهد گرفت را یک نمره مثبت در کارنامه شهردار کرج دانست و اذعان داشت: احترام به حقوق شهروندان و اجرای اصولی پروژه ها نباید جای خود را به هیچ گونه منفعت طلبی دهد؛ مدیریت شهری کرج نیز در سال های اخیر نشان داده که به این اصل پای بند و مقید است.

لازم به ذکر است تقاطع امام خمینی(ره) اوایل مهرماه با نزدیک به ۲۵۰ میلیارد ریال در مسیر بلوار  اعتبار به بهره برداری خواهد رسید. این تقاطع در میدان امام خمینی(ره) واقع در تقاطع بلوار یادگار امام با بلوار سرداران شهید احداث شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *