• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۱۱:۴۲

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

حسین سعیدی: تلاش برای احیای مشاغل سنتی و بومی و آموزش آن به نسل جدید

Byrotit

سپتامبر 10, 2015

روتیتر: مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کرج تلاش برای احیای مشاغل سنتی و بومی همچنین آموزش آن به نسل جدید را یکی از دغدغه های این مجموعه برشمرد و از تلاش در راستای حفظ فرهنگ اصیل ایرانی به عنوان ضرورتی جدی یاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی روتیتر ،حسین سعیدی سیرایی در بازدید از کارگاه سفال گری فرهنگسرای کوثر ضمن ابراز خرسندی از سطح کاری هنرآموزان، گفت: مشاغل سنتی نشانگر فرهنگ غنی ایران است و احیای این مشاغل تنها با برگزاری کلاس هایی از این دست امکان پذیر است چرا که هنرجویان به صورت کامل با این مشاغل آشنا می شوند.

این مدیرعامل با اشاره به اینکه احیای صنایع دستی با برگزاری کلاس های آموزشی علاوه بر ایجاد کار آفرینی و اشتغال زایی موجبات سرگرمی افراد را نیز به همراه دارد، افزود: سازمان در تلاش است تا این کلاس ها به صورت مستمر در فرهنگسراهای سطح شهر برگزار شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تعدادی از هنر آموزان این کلاسها با سعی و کوشش خود و مربیان پس از اتمام دوره به درجه استادی رسیده اند و در بازار کار مشغول به فعالیت هستند، عنوان کرد: این مهم نشان دهنده پویایی و کار آمدی این کلاسها است.

در حاشیه این بازدید علیخاه مربی کارگاه سفال فرهنگسرای کوثر با اشاره به سابقه تاسیس ۱۳ ساله و حضور خود در این کارگاه می گوید: در طول این سالها هنر آموزان زیادی را تعلیم داده که اکثر آنها بعد از کسب مهارتهای لازم توانسته اند در حرفه سفالگری مشغول به کار شوند.

علیخانی در تشریح عملکرد کلاسهای این کارگاه گفت: ساخت بدنه در این کارگاه به روش چرخ سفال می باشد بدین صورت که در ابتدا گل ورز داده شده را روی صفحه گردان چرخ قرار داده و توسط دست فرم دلخواه و مرد نظر ساخته می شود.

وی اضافه کرد: روز بعد از چرخ کاری مجددا فرمها روی چرخ تراش داده می شود تا شکل کامل خود را پیدا کند و بعد از خشک شدن نیز بوسیله سنباده سطح آنها صاف شده و سپس با ابر خیس صیغل و در صورت لزوم طراحی و نقاشی روی آن صورت می گیرد و پس از این مرحله است که بسیاری از کارهای هنرجویان امکان ارائه به بازار را دارند.

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *