• خرداد ۲۷, ۱۴۰۳ ۱۱:۳۶

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

ثبت جهانی محوطه ازبکی و کاروانسرای ینگی‌امام در دست اقدام

Byrotit

اکتبر 4, 2021

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز گفت: پرونده ثبتی محوطه ازبکی و کاروانسرای ینگی‌امام نظرآباد برای ثبت در فهرست میراث جهانی در دست اقدام قرار گرفته است.

به گزارش روتیتر: فریدون محمدی در حاشیه مراسم گرامیداشت هفته گردشگری در نظرآباد، اظهار کرد: در روزهای پیش‌رو استان البرز میزبان هیئت بررسی علمی و باستان‌شناختی خواهد بود که از محوطه باستانی ازبکی نظرآباد و کاروانسرای ینگی امام ساوجبلاغ با هدف ارزیابی برای قرار گرفتن در فهرست میراث جهانی بازدید خواهند کرد.

وی بیان کرد: محوطه باستانی ازبکی با قدمت ۹ هزار ساله که اولین خشت دست‌ساز بشر در سازمان ملل به نمایش گذاشته شده به عنوان میراث جهانی متعلق به تمام بشریت بوده و قدمت باستان‌شناختی و فرهنگ منطقه و ایران‌زمین را به رخ جهانیان می‌کشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز با تمجید از مردم و شهروندان فهیم، قدرشناس، مهمان‌نواز و به ویژه ایثارگر نظرآباد تصریح کرد: «این شهرستان همواره مهد تاریخ، فرهنگ و هنر محسوب شده و علاوه بر تپه ازبکی آثار تاریخی و طبیعی ارزشمند دیگری را در خود جای داده است.

وی اضافه کرد: کاروانسرای ینگی امام که چهار گنبد آن سال گذشته مرمت و بازسازی شد و در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته از جمله دیگر بناهای ارزشمند و تاریخی البرز است که پرونده ثبت جهانی آن نیز در حال تکمیل شدن است.

محمدی با تأکید بر لزوم همکاری نهادهای مربوطه و دستگاه‌های خدماتی یادآور شد: عملیات پاکسازی و آماده‌سازی هر دو مجموعه تاریخی به همت شهرداری به زودی آغاز شده و بدین منظور اعتباری برای انجام امور جاری در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *