• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۱۲:۴۰

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

فاطمه اسکندری:برگزاری نمایشگاه کتاب موجب گسترش و ارتقاء فرهنگ کتابخوانی در جامعه می شود

روتیتر: رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج گفت: ششمین نمایشگاه کتاب استان البرز از بزرگترین رخدادهای فرهنگی و هنری استان است که موجب گسترش و ارتقاء فرهنگ کتابخوانی در بین شهروندان می شود.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی روتیتر ،فاطمه اسکندری در حاشیه بازدید از ششمین نمایشگاه کتاب استان البرز عنوان کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب با همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز، یکی از بزرگترین رخدادهای فرهنگی و هنری در استان به شمار می رود که موجب بهره مندی و آشنایی هر چه بیشتر شهروندان با فرهنگ کتاب و کتاب خوانی می شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج اظهار داشت: با توجه به اینکه نمایشگاه کتاب در شهریور ماه سال جاری تنها در البرز برگزار می گردد، فرصت مناسبی را برای استان فراهم کرده است که علاوه بر ناشران بومی، ناشران سایر شهرها نیز در این فضای فرهنگی حضور به عمل آورده و در ۱۴۰ غرفه اصلی و ۶۰ غرفه بخش جنبی، ۲۰ هزار جلد کتاب را در زمینه های مختلف عرضه کنند.

اسکندری در ادامه بیان کرد: فرهنگ سازی برای گسترش فرهنگ کتابخوانی از نیازهای مردم است که برای نهادینه کردن این فرهنگ و بسترسازی آن، یک برنامه ریزی صحیح و منطقی لازم است که با ارایه راهکارها، فرهنگ کتابخوانی را در جامعه ایرانی عملی ساخته و به تداوم این فرهنگ در جامعه بیانجامد.

این مسئول گفت: اقوام و مللی که با مطالعه مانوس بوده و کتاب و کتابخوانی در میانشان رواج بیشتری داشته است، توانسته اند فرهنگی ماندگارتر و پویاتر از خود به جای بگذارند و میراث فرهنگی و گنجینه های معارف و دستاوردهای عالمان و فرهیختگان خود را به نسل های دیگر منتقل کنند.

وی یادآور شد: بالطبع یکی از راه های ترویج فرهنگ کتابخوانی، مردمی کردن و تامین منابع و ایجاد انگیزه در یکایک افراد جامعه است که از مهم ترین عوامل برای انجام این امر، ایجاد انگیزه و احساس نیاز به کتاب و کتابخوانی و ایجاد رفتاری به نام مطالعه میان مخاطبان در جامعه است.

عضو پارلمان شهری کرج تاکید کرد: برای ایجاد احساس نیاز و انگیزه کتابخوانی در مردم، نیاز به آگاهی و اطلاع رسانی آنها ضروری است که این مهم با همفکری و همدلی همه نهادها به ویژه فرهنگی، وسایل ارتباط جمعی، بروشورها و تبلیغات شهری و… برای مخاطبان ایجاد می شود.

اسکندری اضافه کرد: برای نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی در گام اول از خانواده ها باید شروع کرد. بعد از اینکه این فرهنگسازی از ابتدای تولد در خانواده شکل گرفت، می توان در مکان های آموزشی از جمله مهدکودکها، پیش دبستانی و بعد از آن در مدارس و دانشگاه توسط معلمان و اساتید دلسوز، فرهنگ مطالعه را نهادینه کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرج عنوان کرد: وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز می تواند با چاپ کتاب های مناسب و روزنامه ها و مهمتر از همه رسانه ملی با ساخت برنامه هایی در قالب فیلم و سریال و مستند به صورت غیرمستقیم فرهنگ مطالعه را ترغیب کند و رسانه ملی با ساخت فیلم هایی از زندگی دانشمندان بزرگ و نشان دادن میزان علاقه مندی آنها به مطالعه که در دستیابی آنها به این مقام بسیار مؤثر بوده می تواند فرهنگ مطالعه را در جامعه ارتقاء دهد.

این مسئول اظهار داشت: راهکار اصلی رشد فرهنگ مطالعه در جامعه کنونی این است که هیچ کس نباید مسئولیت خودش را فراموش کند زیرا یکی از ضعف های عمده موجود در جامعه ما این می باشد که وقتی به دنبال راه حلی می رویم خودمان یا نقش خودمان را فراموش می نماییم پس برای توسعه فرهنگ مطالعه هر کسی از خودش آغاز کرده و در خودش این فرهنگ را قوی تر، جدی تر و نهادینه تر نماید.

گسترش کتابخانه‌ ها و امکانات سخت‌افزاری از دیگر راهکارهای مناسب برای رشد کتاب خوانی در جامعه بود که اسکندری به آنها اشاره کرد و افزود: امید می رود بتوان با توجه به پتانسیل های موجود در استان البرز، استعدادهای بالقوه را به بالفعل رسانده و فرهنگ کتاب خوانی در بین شهروندان را تقویت کنیم و از آسیب های اجتماعی در شهر بکاهیم زیرا گسترش و نهادینه شدن فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی این آسیب ها را کاهش داده و موجب آگاهی افراد و رهنمون شدن آنها به سمت کمال و معنویت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *