• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۰۴:۵۹

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

آیت الله نوری همدانی: اخذ جریمه دیرکرد رقت بار و حرام است

Byrotitr

نوامبر 23, 2013

روتیتر:یکی از مراجع تقلید در قم با انتقاد شدید از نحوه عملکرد بانک ها در اخذ جریمه تاخیر اقساط معوقه گفت: اخذ دیرکرد، رقت بار و حرام است.

به گزارش روتیتر ،آیت الله حسین نوری همدانی در دیدار مدیران موسسه مالی و اعتباری کوثر با وی اظهار داشت: دین اسلام به همه ابعاد زندگی انسانها توجه دارد و برنامه ها و موازینی تنظیم کرده که هرکس بر اساس آن گام بردارد، جامعه ای مقتدر و و توانمند خواهد داشت.

او با اشاره به اقتدارکشور در ابعاد مختلف فرهنگی، نظامی و سیاسی عنوان کرد: در زمینه اقتصادی هم ، اقتصاد مسلمانان باید طوری باشد که از فقر و بیکاری اثری نباشد و مردم زندگی مرفهی داشته باشند چون فقر از مصیبتها و بلاهای جامعه بشری است؛ از این جهت در فرهنگ اسلامی از فقر مذمت شده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه فقر مرگ بزرگتری است، به روایتی از علی(ع) اشاره کرد و گفت: آن حضرت به محمد حنفیه فرمود: فرزندم از فقر پرهیز کن چون آدم فقیر وظایف دینی خود را نمی تواند درست انجام بدهد و از لحاظ عقل و فکر عقب مانده است و از طرفی مردم هم نسبت به فقیر آن احترام را قائل نیستند.

او در عین حال تاکید کرد: خلاصه فقر دچار مضیقه ها و مشکلاتی است و لذا اسلام می خواهد جامعه ای بسازد که از نظر اقتصادی توانمند ، عزتمند و قدرتمند باشد.
آیت الله نوری همدانی بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در دولت کنونی، رئیس جمهور و وزرا مطرح می کنند این است که پول در مملکت زیاد است اما در بانک هاست. حال اگر این میزان پول در کشاورزی، صنعت، تولید، دامپروری و… به کار افتد هم کار ایجاد می شود و هم تولید و عرضه فراوان می شود و هم بیکاری مرتفع می شود.

او مشکل کشورهای اسلامی را سیاسی دانست و افزود: در این کشورها، کسانی قدرت را در دست دارند که نوعا سرسپرده بیگانگان هستند و رهبری اسلامی کامل ندارند به همین دلیل نفوذی های بیگانگان آمده و حرکت ها را در این کشورها منحرف و لوث کردند.

استاد خارج فقه حوزه مشکل آمریکا را برخلاف کشورهای اسلامی اقتصادی دانست و عنوان داشت: در کشورهای اروپایی و آمریکا چون پول دست یک عده سرمایه دار و در بانک هاست، آنها روز به روز پولدارتر و آن ۹۹ درصد هم روز به روز فقیرتر می شوند.
او ربا را عامل خرابی در کشورها دانست و افزود: ربا غوغا می کند و هرکجا باشد، مخرب است. در اقتصاد اسلامی ربا و اسراف نباید باشد بلکه همه امکانات و منابع تولید باید زیر نظر ولی فقیه اداره شود.

آیت الله نوری همدانی انفال شامل دریاها، جنگل ها، نیزارها و… را منابع ثروتی در اسلام دانست که در دست پیامبر(ص)، امام معصوم و در زمان غیبت در دست ولی فقیه است و افزود: حاکم جامعه اسلامی از انفال در راستای از بین بردن فقر بهره می برد.

او در ادامه اخذ دیرکرد را نوعی رباخواری دانست و گفت: از ما سئوال می کنند که ماهیت دیرکرد چگونه است؟ در جواب باید گفت که اگر از اول که پول می دهی شرط کردی که اگر ندادی اینقدر به عنوان جریمه بردارد برای بار اول ایرادی ندارد اما اگر این مسئله باب شود مانند آنچه در کشور ماست حرام است. به طور کلی اخذ دیرکرد حرام و رقت بار است.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: کشور ما از نظر فرهنگی، سیاسی و نظامی قوی است لذا از نظر اقتصادی باید به گونه ای قوی شود که تحریم های آمریکا نتواند خللی ایجاد کرده و تاثیرگذار شود و ما اقتصاد عزتمندی داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *