• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۰۵:۱۱

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

اثر تاریخی سکونتگاه معتادان شد/ از ظرفیت فراموش شده گردشگری تا پیدا کردن مقصر

Byrotitr

جولای 29, 2013

در گوشه گوشه شهر کرج خرابه هایی برای رفع نیاز معتادان وجود دارد، با توجه به افزایش آمار اعتیاد، برخی مسئولان همچنان کم توجه فقط طرح بر روی کاغذ می نویسند و بس… ، در این میان اثر تاریخی پل صفوی در ورودی شهر کرج به گونه ای به حال خود رها شده که به جای جذب گردشگر سکونتگاه معتادان شده است.

به گزارش خبرنگار مهر: تاریخچه زندگی انسان ها را در خانه هایشان، تاریخچه افراد یک سرزمین را در همان سرزمین، و تاریخچه افرادی که در یک شهر زندگی می کنند را در همان شهر باید جستجو کرد. خانه بزرگ همه، شهری است که در آن زندگی می کنند، حال چه بر ما گذشته که اینقدر نسبت به بعضی از بخش های این خانه بی تفاوت شده ایم نمی دانم؟

در تاریخ ۱۶ تیرماه گزارشی با عنوان “البرز تکه ای از پارس قدیم/ پل تاریخی کرج چشم روشنی ورودی شهر” در خبرگزاری مهر منتشر شد. در این گزارش به موضوع مرمت و بازسازی پل تاریخی کرج پرداختیم در مصاحبه ای که با ابولفضل عبیدی معاونت فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی البرز داشتیم گفت: بعد از اتمام مرمت و باسازی پل قرار بر این شد که سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرج محوطه کنار پل را برای همشهریان عزیز آماده کند تا شهروندان کرجی و همینطور هم استانی های محترم بتوانند ساعات خوشی را در کنار خانواده در این فضای تاریخی به سر ببرند.

ولی متاسفانه بعد از گذشت ۲سال این پروژه به دست فراموشی سپرده شده و فضای کنار پل جولانگاه معتادین و کارتن خواب های سطح شهر شده است.

یک روز بر آن شدیم تا به آنجا سری بزنیم، از کنار پل که می گذشتم بچه ها در حال بازی با توپ بودند و زندگی جریان داشت ولی کمی آن طرف تر از دور مردی بر روی زمین خوابیده بود، سوژه را پیدا کرده بودم وارد محوطه زیر پل شدم بوی نامطبوعی به مشام می رسید. نزدیک تر شدم، همچنان آن مرد بر روی زمین افتاده بود و از حضور من باخبر نمی شد. گویی در عالمی دیگر چنان به او خوش می گذشت که حاضر نبود چشمی بگشاید یا تکانی بخورد.

آفتاب مستقیم بر چهره اش می تابید، از کنارش که می گذشتم این موضوع از ذهنم گذشت شاید این بخت برگشته روزی دانش آموزی بوده است و یک بار در عمرش انشایی با موضوع در آینده می خواهید چه کار شوید نوشته باشد، حتما انشای خود را با این جمله که می خواهم در آینده دکتر یا مهندس یا خلبان شوم شروع کرده، و دست روزگار و شرایط بد اقتصادی و اجتماعی او را به این ورطه کشانده است.

کمی آن سو تر در بین درختان مردی بی توجه به دور و بر خود در حال آماده کردن سرنگش است کمی ترس به سراغم می آید برای چند لحظه سر جایم میخکوب می شوم. طوری که او متوجه نشود از فاصله ای دور و از لابه لای شاخ و برگ درختان لحظه را ثبت می کنم!

کجایند آن آقایان و خانم های محترمی که قبل از تصاحب کرسی مورد نظر شعار می دادند، به عمل کار برآید..

از میان شما برای شما…

من درد مشترکم، مرا فریاد کن…

بار دیگر مردی از جنس مردم…

مردی که خوب حرف نمی زند ولی خوب عمل می کند…

مسئولان محترم، اگر توپ بازی همان بچه ها به زیر پل پرتاب شود آیا اندیشیده اید که چه فاجعه رخ خواهد داد، بچه های پاک و معصوم این آب و خاک پس از رفتن به زیر پل برای آوردن توپ با چه صحنه ای مواجه خواهند شد؟ به علت ازدحام سرنگ های آلوده اگر کفش مناسب به پا نداشته باشند حتما دچار مشکل خواهند شد.

اگر تا قبل از تاریک شدن هوا سری به آنجا بزنید حتما همان صحنه هایی را که ما دیده ایم شما نیز خواهید دید!

به سراغ ماجرای پروژه پل تاریخی کرج میرویم، بعد از پیگیری های زیاد و رفت و آمد های پی در پی، مسئولان لب به سخن گشوده و از ناکامی پروژه فضای سبز پل تاریخی کرج سخن گفته و گناه را بر گردن همدیگر انداختند.

برای روشنتر شدن این موضوع به سراغ عباس زارع مدیر سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرج رفتیم تا ببینیم این طرح چرا به اجرا در نیامده است.

زارع در ابتدا گفت: این طرح بین سازمان پارک ها و فضای سبز و اداره کل میراث فرهنگی البرز به صورت شفاهی بود و هیچوقت مکتوب نگردید.

زارع در ادامه افزود: تغییر مدیریت در اداره کل میراث فرهنگی البرز، شکایت از طریق مراجع قضایی توسط مسئولان همان اداره همه و همه دست به دست هم داد تا این پروژه راکد بماند.

وی در ادامه تاکید کرد: شهرداری با هزینه زیاد ایستگاه تاکسی کنار پل را سامان دهی کرد، و اقداماتی برای جلوگیری از سیل نیز صورت گرفت تا استحکام پل تهدید نشود.

زارع در پایان گفت: سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرج آمادگی لازم را برای شروع دوباره پروژه ایجاد فضای سبز پل تاریخی کرج دارد و منتظر ارائه طرح از طرف اداره کل میراث فرهنگی است.

بار دیگر به سراغ ادراه کل میراث فرهنگی البرز رفتیم و این بار حامل پیام سازمان پارک ها و فضای سبز برای اداره کل میراث فرهنگی شدیم.

فرزان احمد نژاد کارشناس باستان شناسی و مسئول تعیین حریم آثار استان در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بعد از اتمام مراحل مرمت و بازسازی پل تاریخی کرج قرار بر این شد که شهرداری گوشه ای از کار را بگیرد، مسئولان شهرداری نیز بیان کرده بودند که با یک شرکت پیمانکار (شرکتی که فرایند زیباسازی فضای سبز اطراف پل کارون در اهواز و پل خواجو و سی سه پل در اصفهان را بر عهده داشته است) در حال انعقاد قرارداد هستند.

از فرزان احمد نژاد ماجرای شکایت قانونی ادراه کل میراث فرهنگی البرز از شهرداری را جویا شدیم.

وی در ادامه تاکید کرد: از معاونت عمرانی شهرداری در خصوص اجرای پروژه پل روگذر، شکایت قانونی به عمل آمد، چون مسئولان شهرداری حریم پل تاریخی کرج و اصالت بنا را نادیده گرفته بودند. با شکایت قانونی، پروژه پل روگذر متوقف شد، ولی با تشکیل جلسه ای در اداره کل میراث فرهنگی، مسئولان، حریم پل تاریخی کرج را کاهش داده، تا پروژه پل روگذر از سر گرفته شود.

وی در ادامه افزود: برای احیای فضای پل تاریخی کرج تعامل بین بخشی باید دو سویه باشد یعنی هم شهرداری و هم اداره کل میراث فرهنگی دست به دست هم داده و گوشه ای از کار را بگیرند تا این طرح به سرانجام برسد.

احمد نژاد در ادامه اظهار داشت: اگر قرار بر آن باشد که شهرداری فضای پل تاریخی را احیا کند باید به حریم مصوب پل آسیبی وارد نشود. و اصالت بنا از بین نرود.

پل تاریخی کرج بیانگر دوره ای از حوادث تاریخی در دوران صفوی و قاجار است که قدمت این بنای عظیم به ابتدای قرن پنجم و ششم هجری باز می گردد و از نظر معماری و کاربرد هنرهای تزئینی در نوع خود بی نظیر است، در منابع خوانده ایم که در دوره صفوی مراسم های مختلفی در کنار پل برگزار می شده است، از جمله جشن آبریزگان یا همان آب پاشان، مردم برای شادی بر سر و روی هم آب می پاشیدند، ولی در حال حاضر چنان آب زیر پل آلوده است که باعث مرض، غم و اندوه می شود.

اگرما فقط به دنبال مقصر باشیم تا گناه را به گردن این و آن بیندازیم کاری از پیش نمی رود باید به دنبال راه حلی برای این بحران به وجود آمده باشیم تا این فضای تاریخی که به علت سهل انگاری مسئولان به این مرحله رسیده و بخشی از هویت ماست را نجات دهیم.

در تمامی شهرهایی که از اندک فضای طبیعی و رودخانه برخوردارند به سادگی با اجرای طرح های گردشگری از این فضاها بهره گرفته شده است، اما در کرج متاسفانه به دلیل عدم ثبات مدیریتی در برخی بخش ها اگر صحبت از چنین طرح هایی هم شده، خیلی زود به فراموشی شده است، آن چه که به صورت مستند در این گزارش از نظر گذشت بخشی از همین غفلت هاست.

گزارش و عکس: ساره نوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *