روتیتر: دکتر حسن روحانی رییس‌جمهور روز پنجشنبه در جمع شورای معاونین و مدیران کل استان‌های وزارت آموزش و پرورش بار دیگر بر لوزم ایجاد فضا و تربیت صحیح دانش آموزان برای نقد دولت و و ایجاد روحیه نقادی در دانش آموزان و آشنایی کامل آنها با حقوق شهروندی تاکید کرد و افزود : معلمی تنها یک شغل نیست، بلکه یک وظیفه بزرگ دینی، ملی و انقلابی است تا نسل آینده کشور، نسلی مشارکت‌جو، پاسخ‌گو و اخلاقی بار بیاید.

به گزارش روتیتر ، دکتر حسن روحانی با بیان این‌که «معلمان، علاوه بر متون درسی باید راه زندگی را نیز به دانش‌آموزان بیاموزند»، تصریح کرد: وظیفه آموزش و پرورش تربیت و هدایت دانش‌آموزان در جهتی است که آن‌ها پس از فارغ‌التحصیلی بتوانند در جامعه حضوری ثمربخش و نقادانه با ارایه پیشنهاد به مسوولان عالی رتبه نظام داشته باشند .

وی با نقد شیوه آموزشی که در آن دانش‌آموزان صرفاً به افزایش محفوظات خود می‌پردازند، گفت: ما می‌خواهیم دانش‌آموزان این حس و باور را داشته باشند که هرچه یاد می‌گیرند در افزایش مهارت‌های زندگی آن‌ها در اجتماع تاثیر داشته و کاربردی است و آن‌ها می‌توانند در توسعه کشور و بهبود زندگی خود و دیگران نقش تأثیرگذاری داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تهیه پیش‌نویس حقوق شهروندی از سوی دولت و مطالبات روزافزون مردم در این خصوص گفت: دانش‌آموزان ما باید بتوانند ضمن شناخت حقوق خود در جامعه از آن دفاع کنند و لازمه این امر ایجاد بسترهای مناسب برای آشنایی آن‌ها به حقوق شهروندی و امکان نقد سالم و سازنده در کلاس‌های درس است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن پیشنهاد تدریس مسائل مرتبط با حقوق شهروندی در مدارس کشور اظهار کرد: دانش‌آموزان باید حقوق سیاسی و نقش‌شان در اداره، مالکیت و آینده کشور را بشناسند و نحوه مناسبات میان دولت و مردم را کاملاً لمس و درک کنند و معلمان عزیز ما وظیفه‌ سنگینی در محقق شدن این هدف بر عهده دارند.

وی با اشاره به درخواستش از دانش‌آموزان در مهرماه سال جاری برای نگارش انشاءنامه به رییس‌جمهور، اجتناب از پرداختن به موضوعات کلیشه‌ای را مورد تاکید قرارداد و گفت: دلم می‌خواهد بدانم دانش‌آموزان سیستانی، خراسانی، آذری و همه دانش‌آموزان سراسر کشور نگاه‌شان به عملکرد دولت و رییس‌جمهور چیست؟

وی با تأکید بر این‌که «آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران امری همگانی و عادلانه است»، گفت: لباس، جایگاه اجتماعی، مذهب و دین و حتی قومیت نباید معیاری برای امتیاز دادن به افراد در کلاس‌های درس باشد.

روحانی بر لزوم تطبیق و نزدیک شدن رفتار معلمین با نگاه و روش هدایتگر پیامبر اعظم(ص) در مسئله تعلیم و تربیت افراد تاکید کرد و گفت: همه معلمان در کلاس‌ها هم وظیفه آموزش را به عهده دارند و هم وظیفه تربیت و پرورش را و باید این دو به صورت همزمان مد نظر قرار گیرد و بحث پرورش نباید منفک از آموزش باشد.

وی تأکید کرد: تربیت هنگامی تأثیرگذار است که توام با عمل مربی و روش های غیرمستقیم باشد به طوری که رفتار و منش و فن بیان معلمان به عنوان سرلوحه در ذهن و جان دانش‌آموزان حک شود

وی نقش و اهمیت سن در فرآیند یادگیری را با استناد به روایات ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد و با بیان این‌که «میزان و کیفیت یادگیری در سنین پایین به مراتب تاثیرگذارتر و ماندگارتر از سنین بالاتر است»، گفت: به همین دلیل نقش معلمان ابتدایی بسیار حائز اهمیت‌تر از سایر پایه‌هاست؛ چراکه معلمان ابتدایی همچون باغبانی هستند که نحوه رسیدگی آن‌ها به نونهالان باغ فرهنگ کشور، در چگونگی رشد و نمو محصول دادن آن‌ها در آینده تاثیر مستقیم خواهد داشت.

رییس‌جمهور همچنین لزوم ترویج فضای نقادی در مدارس و پرهیز از مطیع بار آوردن دانش‌آموزان را یادآور شد و گفت: اگر امروز فرزندان ما مطیع شدند و حق ابراز نقد نیافتند، ممکن است در سپهر اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه منحرف شوند.

وی خطاب به معلمان و مدیران وزارت آموزش و پرورش گفت: معلمی را تنها شغل ندانید بلکه معلمی را وظیفه بزرگ دینی، ملی و انقلابی خود بدانید تا نسل آینده کشور، نسلی مشارکت‌جو، پاسخ‌گو و اخلاقی بار بیایند.

وی در بخش دیگری از سخنانش بر نقش مکمل و ضرورت همسویی خانواده و نهاد آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: انجمن اولیاء و مربیان و نشست‌های خانواده و مدرسه نباید تشریفاتی و صرفاً با موضوع کمک اقتصادی به مدارس برگزار شود.

رییس‌جمهور افزود: برنامه‌ریزان و مدیران این وزارتخانه باید با بهره‌گیری از تجارب مثبت همه کشورهای دنیا، روز به روز زمینه‌های ارتقاء کیفی نظام آموزشی کشور را فراهم نمایند.

وی با اشاره به افزایش قابل توجه بودجه آموزش و پرورش کشور در سال ۹۳ با وجود مشکلات اقتصادی موجود اظهار امیدوری کرد که با توجه به اهتمام ویژه دولت به موضوع آموزش و پرورش و رفع تنگناها برای سال‌های آتی، بودجه قابل توجهی در اختیار این وزارتخانه قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: جای هیچ بحث و تردیدی نیست که بزرگترین عامل و سرمایه توسعه پیشرفت و تعالی کشور برخورداری از نیروی انسانی متبحر است که نظام آموزش و پرورش کشور در سال‌های گذشته زحمات بسیاری برای آن متقبل شدند.

پیش از سخنان رییس‌جمهور، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، اهتمام ویژه رییس‌جمهور به موضوع تعلیم و تربیت و مسائل جامعه فرهنگی کشور را خاطرنشان ساخت و با اشاره به شناسایی و اولویت‌بندی چالش‌های این وزارتخانه در ۴ ماهه گذشته هدف از این گردهمایی را اعلام سیاست‌های آموزش و پرورش در سال ۹۳ است.

وزیر آموزش و پرورش از ساماندهی بیش از یک میلیون نفر نیروی شاغل در این وزارتخانه به عنوان اولین هدف وزارت آموزش و پرورش یاد کرد و گفت: سیاستی جدی برای ساماندهی و حل مسائل این نیروها در سال ۹۳ پیش‌بینی و تدبیر شده است.

وی با تأکید بر عملیاتی کردن بودجه آموزش و پرورش به منظور افزایش بهره‌وری گفت: جذب مشارکت و توسعه کیفی برنامه‌های آموزشی در صدر اهداف این وزارتخانه قرار دارد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین مراحل تعلیم و تربیت فرزندان این مملکت در درون مدارس شکل می‌گیرد، برنامه‌های وزارت متبوعش برای ارتقاء کیفیت مدیریت آموزشگاه‌ها و ارتباط با اولیاء دانش‌آموزان خبر داد.

همچنین چند تن از معاونین و مدیران وزارت آموزش و پرورش برخی از چالش‌ها و اهداف و برنامه‌های این وزارتخانه برای سال ۹۳ را تبیین و تشریح کردند.

By rotitr

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *