• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۰۴:۵۷

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

شهردار کرج قفل درهای «گرمخانه» را گشود

Byrotitr

ژانویه 10, 2014

روتیتر:« کرج گرمخانه دار می شود » جمله ای که بر زبان شهردار کرج جاری شد تا پایانی بر پرونده قطور مکاتبات مسئولان شهری برای ساختن سقفی برای افراد بی خانمان باشد؛ آنان که در روزهای یخبندان و سرد زمستان سهمی از گرما و محبت خانه و آشیانه ندارند و ابهت سرما لرزه به اندام شان انداخته است.

به گزارش روتیتر،رونده احداث «گرمخانه» در کلانشهر کرج چند سالی است که روی میز مدیریت شهری قرار دارد و کارشناسان و رسانه های منتقد بارها گزارش ها و مطالبی درباره آسیب های اجتماعی و فرهنگی فقدان «گرمخانه» به عنوان سرپناهی برای کارتن خوابها و بی سرپناهان منتشر کرده اند؛ در برهه کنونی اما احداث این مکان به عنوان یکی از کلیدهای جا کلیدی شهردار جدید کرج برای تقویت امنیت روانی جامعه مطرح است و آن را باید نقطه عطفی در راهبرد فرهنگی – اجتماعی شهرداری کرج قلمداد کرد.
احداث « گرمخانه » شاید کمترین کاری است که می توان برای بی سرپناهان و آسیب دیدگان اجتماعی انجام داد تا به رویاهای ساکنان خانه های کارتنی برای داشتن چهاردیواری از جنس گچ و سیمان و آهن عینیت بخشید.
آنانی که شب ها به هر دلیل حتی از داشتن اتاقکی خشتی و محقر برای گذران شب و پشت سر گذاشتن ظلمت و تاریکی محروم اند و دستگاههای حمایتی نیز رسیدگی به مشکلات آنان را در زمین یکدیگر پاسکاری کرده و با دراز کردن انگشت اتهام به سوی هم، از پاسخگویی شانه خالی می کنند؛ گویی که یک کارتن خواب اصلا جزو آمار جمعیتی نیست و سهمی از دغدغه های مسئولان ندارد…

در فصل بی حسی و عادت برخی دستگاهها همچون بهزیستی که مدام از کمبود اعتبارات گلایه می کند؛ مدیریت شهری کرج برای حل مساله قدم علم کرد و برغم عدم همکاری ارگان های دخیل، عملیات اجرایی احداث «گرمخانه» را آغاز نمود؛ حرکتی که نویدبخش احداث گرمخانه های جدید در دیگر نقاط استان البرز و کلانشهر کرج خواهد بود تا دیگر زورِ ننه سرما به هیچ کارتن خوابی نچربد…
«شهرداری کرج» که می توان از او به عنوان مادر معنوی شهر یاد کرد؛ گرچه دیر هنگام اما بالاخره آغوشش را به روی کارتن خوابها گشود و برای ساماندهی آنها چاره اندیشی کرد. قطعا این تدبیراندیشی از چشم مردم و کارشناسان دور نخواهد ماند و موجب تلطیف دیدگاهها نسبت به این مجموعه خواهد شد.
شهردار کلانشهر کرج در همین زمینه اظهار داشت: احداث گرمخانه جزو وظایف ذاتی و مسلم مدیریت شهری کرج است و از معاونت خدمات شهری می خواهم به اقداماتش در احداث سرپناهی برای آسیب دیدگان اجتماعی و کارتن خواب ها سرعت بخشد.
“علی ترکاشوند” کرد: انجام برخی امور بر اساس قوانین موجود جزو وظایف ذاتی شهرداریها محسوب می شود که احداث گرمخانه و سرویس های بهداشتی در سطح شهر از جمله آن است و از اینکه در گذشته اقدامی درباره احداث گرمخانه صورت نگرفته است، متاسفم و آن را اقدامی لازم می دانم. معاونت خدمات شهری برنامه ای برای احداث نخستین گرمخانه شهر در دستور کار دارد که جزئیات را معاون مربوطه توضیح می دهد.

با اشاره شهردار کرج، سراغ معاون خدمات شهری شهرداری کرج رفتیم.

حسن مدیر روستا با اشاره به تاکید شهردار کرج مبنی بر تسریع در بهره برداری از نخستین گرمخانه شهر گفت: احداث گرمخانه در دستور کار مدیریت شهری است و برای ساختِ آن ۵۰۰ میلیون تومان در ردیف های اعتباری بودجه در نظر گرفته شده است که ۳۰۰ میلیون آن در مرحله آگهی مناقصه است و با تعیین پیمانکار، مراحل ساخت سوله در زمینی به مساحت ۱۰۰۰ مترمربع در شیخ آباد آغاز می شود.

“حسن مدیر روستا” درباره زمانِ بهره برداری از گرمخانه در کلانشهر کرج بیان داشت: ان شاء ا… تا پایان سال آتی این مهم محقق می شود و شاهد ساماندهی کارتن خوابها و آسیب دیدگان اجتماعی در این سرپناه گرم و امن برای آنان خواهیم بود.

درباره گرمخانه

«گرمخانه ها» به مراکزی اطلاق می گردد که امکان اقامت کوتاه مدت شبانه افراد بی خانمان را برای مدتی معین فراهم نماید.
افراد درمانده، معلو لین جسمی، بیماران روانی سرگردان، افراد مجهول الهویه، سالمندان و… از جمله افراد تحت پوشش گرمخانه ها هستند.
در گرمخانه ها خدمات متنوعی اعم از: استحمام، معاینات پزشکی، مشاوره و مدد کاری، اسکان شبانه، تغذیه و پذیرایی و امور فرهنگی ومذهبی ارایه می گردد.
پیشگیری از آسیب های جسمی روانی اجتماعی، کمک به افراد بی خانمان و سازماندهی آنها، برطرف کردن تشویش خاطر شهروندان، ارایه خدمات به افرادی که روزها توانایی اداره امور خود را دارند و شبها نیازمند سرپناه می باشند و… از اهداف اصلی احداث گرمخانه ها است که برخی شهرهای کشور همچون تهران، تبریز، اصفهان و شیراز با جدیت آن را دنبال کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *