• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۰۴:۰۳

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

نمایش اقتدار آتش نشانی شهرداری کرج /سربلندی مدیریت شهرداری کرج

روتیتر: این هفته را بی تردید می توان نمایش اقدار  شهرداری کرج در حوزه خدمات شهر و بویژه سازمان آتش نشانی ارزیابی کرد .

چه سازمان آتش نشانی شهرداری کرج توانست با در بهره گیری از تجهیزات مدرن همراه با دقت و سرعت عمل بالا  نیروهای متخصص و همچنین مدیریت و حمایتهای شهردار کرج و معاون خدمات شهری این شهرداری توان بالای خود را در نجات جان شهروندان و پیشگیری از گستردگی آثار ناشی از حوادثی همچون آتش سوزی نشان داد .

آتش نشانی کرج بزرگ در هفته ای که گذشت، کانون توجهات مقامات کرجی بود و در حادثه ای تلخ (آتش سوزی در انبار نگهداری جعبه های مقوایی و پیت های روغن پیتزا دی) که می رفت به یک حادثه تلخ با ابعاد وسیع تبدیل شود اما درایت مدیرعامل و فرماندهان عملیاتی سازمان آتش نشانی مدیریت مطلوب ماجرا و اطفای به موقع حریق را به همراه داشت که طی آن جانِ نزدیک به یکصد شهروند کرجی نجات داده شد.
 به گزارش روتیتر، فرماندار و رئیس پلیس راهور شهرستان کرج که به دلیل حساسیت موضوع از نزدیک شاهد تلاش آتش نشانان برای اطفای حریق بودند، پس از پایانِ موفق عملیات دستِ آتش نشانان را به گرمی فشرده و از آنان برای ایثار و فدارکاری هایشان صمیمانه قدردانی کردند.
در ادامه به مرور گزیده ای از مهمترین رویدادها و اخبار حوادث شهر کرج در ۷ روز هفته می پردازیم.
آتش سوزی گسترده در انبار پیتزا دی مهار شد
آتش سوزی گسترده در انبار نگهداری مواد غذایی و ظروف یکبار مصرف پیتزا فروشی دی واقع در بلوار جمهوری کرج که به سرعت در حال سرایت به طبقات فوقانی و مجتمع های همجوار بود، با سرعت عمل و حضور به موقع تیم های عملیاتی از ۴ ایستگاه آتش نشانی کرج بزرگ مهار و خاموش شد و آتش نشانان با استفاده از تجهیزات پیشرفته، دستگاههای توربوفن و نردبان ۳۲ متری جان ۱۰۰ شهروند را نجات دادند.

به دلیل زیاد بودن حجم آتش سوزی و امکان سرایت آن به طبقات فوقانی ساختمان و واحدهای همجوار دستورات لازم برای حضور تیم های عملیاتی از ۴ ایستگاه آتش نشانی ( ۱۰۵، ۱۰۷، ۱۰۸ و ۱۰۹) در بلوار جمهوری (محل آتش سوزی) صادر شد و همچنین حسن مدیر روستا (رئیس هیات مدیره سازمان)، سهراب شهبانی (مدیر عامل سازمان) و معاون خدمات شهری منطقه ۸ نیز برای فرماندهی عملیات و نظارت بر عملکرد نیروها در محل حضور یافتند.

در این حادثه، شعله های آتش (بخشی) و دود و غبار تمامی طبقات ساختمان را به محاصره خود در آورده بود و امکان خفگی ساکنین به دلیل استشمام دود و گازهای سمی و همچنین تماس با آتش وجود داشت که خوشبختانه با هوشیاری آتش نشانان و سرعت عمل در انجام ماموریت، ۶۲ شهروند حاضر در ساختمان بوسیله یک دستگاه نردبان ۳۲ متری از مهلکه جان سالم به در بردند؛ همچنین ۳۸ نفر از ساکنین قبل از حضور آتش نشانان ساختمان را ترک کرده بودند؛ این عملیات را باید نمایشی از اقتدار آتش نشانی کرج در بهره گیری از تجهیزات مدرن همراه با دقت و سرعت عمل بالا ارزیابی کرد.

سقوط کارگر جوان به چاهک آسانسور

سقوط یک کارگر جوان به چاهک (چاله) آسانسور یک ساختمان نیمه کاره چهار طبقه نیروهای عملیاتی از ایستگاه ۱۱۲ آتش نشانی کرج بزرگ را به محل حادثه کشاند.
به دنبال تماس تلفنی شهروندان کرجی با ستاد فرماندهی آتش نشانی (۱۲۵) و ارایه گزارش یک مورد حادثه سقوط فرد به درون چاهک آسانسور به آدرس: عظیمیه- میدان اسبی- انتهای خیابان الهام، بلافاصله هماهنگی های لازم برای حضور نیروهای امدادی در محل صورت پذیرفت.
بر اساس مشاهدات امدادگران، یک کارگر به هنگام فعالیت کاری و در اثر بی احتیاطی، از طبقه دوم یک ساختمان نیمه کاره چهار طبقه به درون چاله آسانسور سقوط کرده است که این حادثه تلخ صدمات جانی و شکستگی استخوان را برای وی به دنبال داشت.

آتش نشان با استفاده از طناب امداد و سایر تجهیزات لازم، کارگر جوان را به بیرون انتقال داده و وی را تحویل تیم پزشکی حاضر در صحنه دادند.

با انتقال کارگر مصدوم به مراکز درمانی، آتش نشانان موارد ایمنی را به کارگران شاغل در ساختمان متذکر شدند و از آنان خواستند با رعایت نکات ایمنی حین کار از بروز حوادث این چنینی و تبعات بعدی آن جلوگیری کنند.
آتش بی احتیاطی کارگاه مبل سازی را سوزاند/ حادثه ۲ قربانی گرفت

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج از وقوع حادثه آتش سوزی در یک کارگاه مبل سازی خبر داد و گفت: متاسفانه باری دیگر بی احتیاطی دامن شهروندان را گرفت و حادثه ای تلخ را در حصارک پایین رقم زد.
“امیر رنجی” که برای ارایه گزارش لحظه به لحظه در محل حادثه حضور یافته بود، در گفتگوی تلفنی با خبرنگار ما بیان کرد: به دنبال تماس تلفنی شهروندان با ستاد فرماندهی آتش نشانی کرج بزرگ و ارایه گزارش یک مورد آتش سوزی در کارگاه مبل سازی به آدرس: حصارک پایین- شهرک پردیسان- شهرک چمران، بلافاصله هماهنگی های لازم برای اعزام تیم های عملیاتی به محل آتش سوزی صورت گرفت و آتش نشانان در اسرع وقت خود را برای انجام عملیات اطفای حریق به کارگاه مبل سازی رساندند.

مدیر پایگاه خبری ۱۲۵ آتش نشانی کرج بزرگ در توضیح بیشتر حادثه گفت: دو کارگاه تولیدی مبل و لوازم چوبی به متراژ تقریبی ۲۸۰ مترمربع در مجاور یکدیگر بنا به دلایل در دست بررسی طعمه شعله های حریق شده اند که با توجه به حجم آتش و امکان سرایت آن به واحدهای تجاری و تولیدی اطراف پس از حضور تیم عملیاتی از ایستگاه ۱۱۰، نیروهای آتش نشان از ایستگاه های ۱۰۵، ۱۰۹، ۱۰۸، ۱۰۴ و ۱۱۴ برای پشتیبانی و کمک به انجام بهتر عملیات در محل حادثه حضور یافتند.
رنجی ادامه داد: آتش نشانان با استفاده از تجهیزات آتش نشانی و انواع خاموش کننده ها نسبت به کنترل و مهار آتش اقدام کردند، ضمن اینکه دو دستگاه  تانکر ۳۲ هزار لیتری آب جهت پشتیبانی آب در محل آتش سوزی حضور داشتند.
مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی بیان کرد: نیروها با رعایت نکات ایمنی و اتخاذ تدابیر عملیاتی نسبت به مهار و فروکش کردن شعله های آتش اقدام و پس از حصول اطمینان از اطفای حریق، با ارائه هشدار های مربوطه حاضران در صحنه را نسبت به عواقب تلخ و جبران ناپذیر بی احتیاطی آگاه ساختند.

یادآوری می شود در لحظات اولیه شکل گیری حادثه فوق دو شهروند (مذکر۴۷ و۵۱ ساله) در حین فعالیت کاری در کارگاه مربوطه دچار سوختگی شدید و متاسفانه فوت نمودند و یکی از مجروحین (مذکر۲۸ ساله) جهت مداوا توسط عوامل اورژانس به مراکز درمانی انتقال یافت.

نجات معجزه آسای کودک سه ساله / سقوط مرگبار کودک درون کانال آب چهار متری

کودک سه ساله که حین عبور از خیابان درون کانال چهار متری آب سقوط کرده بود، به طرز معجزه آسایی نجات یافت و آتش نشانان پس از انجام یک عملیات موفق و سریع، این فرشته کوچک را به آغوش مادر نگرانش که دیگر امیدی برای دیدار دوباره فرزندش نداشت، بازگرداندند.
کودک سه ساله که چندم قدم جلوتر از مادرش لِی لِی کُنان در حال بازی و شادی بود؛ سر به هوا خود را در دنیای بازی های کودکانه رها کرده و زیرِ لب زمزمه می کرد؛ «یه توپ دارم قلقلیه / سرخ و سفید و آبیه / می زنم زمین، هوا میره / نمی دونی تا کجا میره …»
ساعت از ۲۰ شب گذشته بود و مادر و فرزند بی اطلاع از دسیسه چینی حادثه برای آن دو، قدم زنان وارد محدوده خطر شدند و تاریکی شب نیز همچون پرده ای همه جا را در سیاهی و سکوت فرو برده بود.

… و ناگهان صدای جیغی بلند و پایان نایافتنی، جیغی که سکوت را در هم می شکست، به گوش رسید و مادر از ترس سر جایش میخ کوب شده بود؛ فرزند سه ساله اش درون کانال آب چهار متری مثلثی شکل سقوط کرده بود و تکانه های کوچک آب برای او برای جثه کوچکِ او حکم سِیلی ویرانگر را داشت که برای نابودی آمده بود…
پرده دوم
ساعت ۲۰ و ۲۷ دقیقه و ۲۶ ثانیه شامگاه چهارشنبه است که صدای تلفن ستاد فرماندهی آتش نشانی کرج بزرگ (۱۲۵) بلند می شود؛ هنوز اپراتور آتش نشانی «الو» نگفته، مادری نگران از پشت خطر شروع به گریه و زاری می کند که فرزند سه ساله اش درون کانال آب در حوالی میدان حصارک سقوط کرده و دیگر صدایی از او به گوش نمی رسد!

اپراتور با دعوت مادر به آرامش اما خودش کمتر از او برای کودک ناراحت و دلواپس نیست؛ در کمتر از چند ثانیه شرح حادثه در بی سیم فرماندهی برای تیم های عملیاتی بازگو شد و دستورات لازم برای اعزام نیروها از نزدیک ترین ایستگاه آتش نشانی به محل حادثه صادر شد.

لحظاتی بعد دو تیم عملیاتی از ایستگاه ۱۰۹ و یک اکیپ پشتیبانی از ایستگاه ۱۰۸ روانه محل حادثه شدند و با توجه به ترافیک سنگین حوالی میدان حصارک صدای آژیر خودروهای آتش نشانی برای کنار رفتن رانندگان و آزاد شدن مسیر بلند شد…

به فاصله هفت دقیقه از تماس مادرِ نگران با ستاد فرماندهی آتش نشانی کرج بزرگ، آتش نشانان در محل حضور یافتند.
پرده سوم
آب با شدتِ زیاد درون کانال جریان داشت و کودک را از این سو به آن سو می کشاند؛ او روی طناب مرگ و زندگی راه می رفت و فقط خدا می دانست چه سرنوشتی در انتظار کودک است. آب وارد شش و ریه هایش شده بود و رفته رفته مقاومتش برای کمک خواستن را از دست می داد؛ آیا به همین زودی زمانِ جدایی او از خانواده اش فرا رسیده بود؟!

بیقراری مادر برای فرزندش اما پایانی نداشت و گریه کُنان جمعیت را به محل حادثه کشاند؛ هر ثانیه از هفت دقیقه تا حضور آتش نشانان برای او مثل یک عمر گذشت…

در چشم به هم زدنی تمام خاطرات تلخ و شیرین زندگی مقابل چشمانش رژه رفت و از اینکه دستِ تقدیر چنین حادثه تلخی برای او رقم زده، بسیار ناراحت بود؛ راستی جواب انگشتِ اتهام دیگران که او را متهم به «بی احتیاطی» و «بی عاطفگی» خواهند کرد را چگونه باید پس بدهد… این مادرِ دل شکسته دستانش را رو به آسمان دراز کرد و خدایی را صدا زد که به هر که بخواهد بی حساب می بخشد!

پرده چهارم
همزمان با رسیدن آتش نشانان به محل حادثه، “سعید پولادی” – فرمانده ایستگاه ۱۱۲ و افسر جانشین سازمان آتش نشانی کرج بزرگ در شامگاه چهارشنبه- نیز خود را به موقعیت رساند تا آخرین تلاشها برای نجاتِ جان کودک و بیرون کشیدن او از دهانِ نهنگِ حادثه در دستور کار قرار گیرد.

به دلیل حساسیت مساله، “پولادی” شخصا برای نجات کودک وارد عمل شد و با استفاده از طناب و لوازم نجات آبی پا به کانال آب چهار متری گذاشت؛ جایی که علاوه بر تاریکی و نمور بودن، امکان خفگی با گازهای سمی و بوی تعفن ناشی از فاضلاب در آنجا وجود داشت.
فرمانده ایستگاه ۱۱۲ با قرار گرفتن در عمق چاه، کودک بی جانی را مشاهده کرد که روی آب پایین و بالا می شود و به سختی نفس می کشد.
فرمانده عملیات مات و مبهوت از محبت الهی، در مقابل چشمانش شاهد معجزه ای بزرگ بود؛ کودک سه ساله پس از قرار گرفتن روی دستان پولادی، به سرعت جانی دوباره گرفت و نفس هایش به حالت اولیه بازگشت.

برق خوشحالی در چشمان فرمانده موج می زند و از اینکه کودکی را با سلامت از دلِ حادثه بیرون کشیده بود، احساس رضایت داشت.

وقتی فرمانده عملیات مادر و حاضران در صحنه را از زنده بودن کودک مطلع ساخت، آرامش خاصی در فضا حاکم شد و همه برای شجاعت آتش نشانان کف می زدند.
با اشاره او، آتش نشانان فرمانده و کودک را بالا کشیدند و سپس عوامل اورژانس سریعا برای انجام مراقبت های لازم کودک را تحویل گرفتند؛ مادر فریاد خوشحالی سر داده بود و فرزندش را بوسه باران می کرد.
تنها چیزی که بین آتش نشانان و مادر رد و بدل شد؛ نگاهی آمیخته از تشکر و مهربانی بود…
در کمتر از چند ثانیه، خبر نجات معجزه آسای کودک از پشت بی سیم به اطلاع دیگر تیم های عملیاتی ایستگاه های هفده گانه آتش نشانی که دلشان برای پسر بچه شور می زد، رسید و همچون برق شادی، روحیه مضاعفی به مجموعه تزریق کرد.

آتش و دود در ۷ روز هفته /
آتش با طعم پیتزا در پیتزا دی / مرگ تلخ دو شهروند در آتش سوزی کارگاه مبل
   سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج هفته متفاوتی را پشت سر گذاشت و شاهد عملیات های گسترده نیروهای آتش نشان برای اطفای حریق و نجات جان و مال همشهریان بودیم؛ آتش سوزی در پیتزا دی، مرگ تلخ دو شهروند در آتش سوزی کارگاه مبل و نجات معجزه آسای یک کودک ساله تیتر مهمترین اخبار حوادث شهر در ۷ روز هفته است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مدیریت شهری کرج، آتش نشانی کرج بزرگ در هفته ای که گذشت، کانون توجهات مقامات کرجی بود و در حادثه ای تلخ (آتش سوزی در انبار نگهداری جعبه های مقوایی و پیت های روغن پیتزا دی) که می رفت به یک حادثه تلخ با ابعاد وسیع تبدیل شود اما درایت مدیرعامل و فرماندهان عملیاتی سازمان آتش نشانی مدیریت مطلوب ماجرا و اطفای به موقع حریق را به همراه داشت که طی آن جانِ نزدیک به یکصد شهروند کرجی نجات داده شد.

فرماندار و رئیس پلیس راهور شهرستان کرج که به دلیل حساسیت موضوع از نزدیک شاهد تلاش آتش نشانان برای اطفای حریق بودند، پس از پایانِ موفق عملیات دستِ آتش نشانان را به گرمی فشرده و از آنان برای ایثار و فدارکاری هایشان صمیمانه قدردانی کردند.
در ادامه به مرور گزیده ای از مهمترین رویدادها و اخبار حوادث شهر کرج در ۷ روز هفته می پردازیم.

آتش سوزی گسترده در انبار پیتزا دی مهار شد

آتش سوزی گسترده در انبار نگهداری مواد غذایی و ظروف یکبار مصرف پیتزا فروشی دی واقع در بلوار جمهوری کرج که به سرعت در حال سرایت به طبقات فوقانی و مجتمع های همجوار بود، با سرعت عمل و حضور به موقع تیم های عملیاتی از ۴ ایستگاه آتش نشانی کرج بزرگ مهار و خاموش شد و آتش نشانان با استفاده از تجهیزات پیشرفته، دستگاههای توربوفن و نردبان ۳۲ متری جان ۱۰۰ شهروند را نجات دادند.

به دلیل زیاد بودن حجم آتش سوزی و امکان سرایت آن به طبقات فوقانی ساختمان و واحدهای همجوار دستورات لازم برای حضور تیم های عملیاتی از ۴ ایستگاه آتش نشانی ( ۱۰۵، ۱۰۷، ۱۰۸ و ۱۰۹) در بلوار جمهوری (محل آتش سوزی) صادر شد و همچنین حسن مدیر روستا (رئیس هیات مدیره سازمان)، سهراب شهبانی (مدیر عامل سازمان) و معاون خدمات شهری منطقه ۸ نیز برای فرماندهی عملیات و نظارت بر عملکرد نیروها در محل حضور یافتند.

در این حادثه، شعله های آتش (بخشی) و دود و غبار تمامی طبقات ساختمان را به محاصره خود در آورده بود و امکان خفگی ساکنین به دلیل استشمام دود و گازهای سمی و همچنین تماس با آتش وجود داشت که خوشبختانه با هوشیاری آتش نشانان و سرعت عمل در انجام ماموریت، ۶۲ شهروند حاضر در ساختمان بوسیله یک دستگاه نردبان ۳۲ متری از مهلکه جان سالم به در بردند؛ همچنین ۳۸ نفر از ساکنین قبل از حضور آتش نشانان ساختمان را ترک کرده بودند؛ این عملیات را باید نمایشی از اقتدار آتش نشانی کرج در بهره گیری از تجهیزات مدرن همراه با دقت و سرعت عمل بالا ارزیابی کرد.

سقوط کارگر جوان به چاهک آسانسور

سقوط یک کارگر جوان به چاهک (چاله) آسانسور یک ساختمان نیمه کاره چهار طبقه نیروهای عملیاتی از ایستگاه ۱۱۲ آتش نشانی کرج بزرگ را به محل حادثه کشاند.

به دنبال تماس تلفنی شهروندان کرجی با ستاد فرماندهی آتش نشانی (۱۲۵) و ارایه گزارش یک مورد حادثه سقوط فرد به درون چاهک آسانسور به آدرس: عظیمیه- میدان اسبی- انتهای خیابان الهام، بلافاصله هماهنگی های لازم برای حضور نیروهای امدادی در محل صورت پذیرفت.

بر اساس مشاهدات امدادگران، یک کارگر به هنگام فعالیت کاری و در اثر بی احتیاطی، از طبقه دوم یک ساختمان نیمه کاره چهار طبقه به درون چاله آسانسور سقوط کرده است که این حادثه تلخ صدمات جانی و شکستگی استخوان را برای وی به دنبال داشت.

آتش نشان با استفاده از طناب امداد و سایر تجهیزات لازم، کارگر جوان را به بیرون انتقال داده و وی را تحویل تیم پزشکی حاضر در صحنه دادند.

با انتقال کارگر مصدوم به مراکز درمانی، آتش نشانان موارد ایمنی را به کارگران شاغل در ساختمان متذکر شدند و از آنان خواستند با رعایت نکات ایمنی حین کار از بروز حوادث این چنینی و تبعات بعدی آن جلوگیری کنند.

آتش بی احتیاطی کارگاه مبل سازی را سوزاند/ حادثه ۲ قربانی گرفت

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج از وقوع حادثه آتش سوزی در یک کارگاه مبل سازی خبر داد و گفت: متاسفانه باری دیگر بی احتیاطی دامن شهروندان را گرفت و حادثه ای تلخ را در حصارک پایین رقم زد.

“امیر رنجی” که برای ارایه گزارش لحظه به لحظه در محل حادثه حضور یافته بود، در گفتگوی تلفنی با خبرنگار ما بیان کرد: به دنبال تماس تلفنی شهروندان با ستاد فرماندهی آتش نشانی کرج بزرگ و ارایه گزارش یک مورد آتش سوزی در کارگاه مبل سازی به آدرس: حصارک پایین- شهرک پردیسان- شهرک چمران، بلافاصله هماهنگی های لازم برای اعزام تیم های عملیاتی به محل آتش سوزی صورت گرفت و آتش نشانان در اسرع وقت خود را برای انجام عملیات اطفای حریق به کارگاه مبل سازی رساندند.

مدیر پایگاه خبری ۱۲۵ آتش نشانی کرج بزرگ در توضیح بیشتر حادثه گفت: دو کارگاه تولیدی مبل و لوازم چوبی به متراژ تقریبی ۲۸۰ مترمربع در مجاور یکدیگر بنا به دلایل در دست بررسی طعمه شعله های حریق شده اند که با توجه به حجم آتش و امکان سرایت آن به واحدهای تجاری و تولیدی اطراف پس از حضور تیم عملیاتی از ایستگاه ۱۱۰، نیروهای آتش نشان از ایستگاه های ۱۰۵، ۱۰۹، ۱۰۸، ۱۰۴ و ۱۱۴ برای پشتیبانی و کمک به انجام بهتر عملیات در محل حادثه حضور یافتند.

رنجی ادامه داد: آتش نشانان با استفاده از تجهیزات آتش نشانی و انواع خاموش کننده ها نسبت به کنترل و مهار آتش اقدام کردند، ضمن اینکه دو دستگاه  تانکر ۳۲ هزار لیتری آب جهت پشتیبانی آب در محل آتش سوزی حضور داشتند.

مدیر روابط عمومی سازمان آتش نشانی بیان کرد: نیروها با رعایت نکات ایمنی و اتخاذ تدابیر عملیاتی نسبت به مهار و فروکش کردن شعله های آتش اقدام و پس از حصول اطمینان از اطفای حریق، با ارائه هشدار های مربوطه حاضران در صحنه را نسبت به عواقب تلخ و جبران ناپذیر بی احتیاطی آگاه ساختند.

یادآوری می شود در لحظات اولیه شکل گیری حادثه فوق دو شهروند (مذکر۴۷ و۵۱ ساله) در حین فعالیت کاری در کارگاه مربوطه دچار سوختگی شدید و متاسفانه فوت نمودند و یکی از مجروحین (مذکر۲۸ ساله) جهت مداوا توسط عوامل اورژانس به مراکز درمانی انتقال یافت.

نجات معجزه آسای کودک سه ساله / سقوط مرگبار کودک درون کانال آب چهار متری

کودک سه ساله که حین عبور از خیابان درون کانال چهار متری آب سقوط کرده بود، به طرز معجزه آسایی نجات یافت و آتش نشانان پس از انجام یک عملیات موفق و سریع، این فرشته کوچک را به آغوش مادر نگرانش که دیگر امیدی برای دیدار دوباره فرزندش نداشت، بازگرداندند.

کودک سه ساله که چندم قدم جلوتر از مادرش لِی لِی کُنان در حال بازی و شادی بود؛ سر به هوا خود را در دنیای بازی های کودکانه رها کرده و زیرِ لب زمزمه می کرد؛ «یه توپ دارم قلقلیه / سرخ و سفید و آبیه / می زنم زمین، هوا میره / نمی دونی تا کجا میره …»

ساعت از ۲۰ شب گذشته بود و مادر و فرزند بی اطلاع از دسیسه چینی حادثه برای آن دو، قدم زنان وارد محدوده خطر شدند و تاریکی شب نیز همچون پرده ای همه جا را در سیاهی و سکوت فرو برده بود.

… و ناگهان صدای جیغی بلند و پایان نایافتنی، جیغی که سکوت را در هم می شکست، به گوش رسید و مادر از ترس سر جایش میخ کوب شده بود؛ فرزند سه ساله اش درون کانال آب چهار متری مثلثی شکل سقوط کرده بود و تکانه های کوچک آب برای او برای جثه کوچکِ او حکم سِیلی ویرانگر را داشت که برای نابودی آمده بود…

پرده دوم

ساعت ۲۰ و ۲۷ دقیقه و ۲۶ ثانیه شامگاه چهارشنبه است که صدای تلفن ستاد فرماندهی آتش نشانی کرج بزرگ (۱۲۵) بلند می شود؛ هنوز اپراتور آتش نشانی «الو» نگفته، مادری نگران از پشت خطر شروع به گریه و زاری می کند که فرزند سه ساله اش درون کانال آب در حوالی میدان حصارک سقوط کرده و دیگر صدایی از او به گوش نمی رسد!

اپراتور با دعوت مادر به آرامش اما خودش کمتر از او برای کودک ناراحت و دلواپس نیست؛ در کمتر از چند ثانیه شرح حادثه در بی سیم فرماندهی برای تیم های عملیاتی بازگو شد و دستورات لازم برای اعزام نیروها از نزدیک ترین ایستگاه آتش نشانی به محل حادثه صادر شد.

لحظاتی بعد دو تیم عملیاتی از ایستگاه ۱۰۹ و یک اکیپ پشتیبانی از ایستگاه ۱۰۸ روانه محل حادثه شدند و با توجه به ترافیک سنگین حوالی میدان حصارک صدای آژیر خودروهای آتش نشانی برای کنار رفتن رانندگان و آزاد شدن مسیر بلند شد…

به فاصله هفت دقیقه از تماس مادرِ نگران با ستاد فرماندهی آتش نشانی کرج بزرگ، آتش نشانان در محل حضور یافتند.

پرده سوم

آب با شدتِ زیاد درون کانال جریان داشت و کودک را از این سو به آن سو می کشاند؛ او روی طناب مرگ و زندگی راه می رفت و فقط خدا می دانست چه سرنوشتی در انتظار کودک است. آب وارد شش و ریه هایش شده بود و رفته رفته مقاومتش برای کمک خواستن را از دست می داد؛ آیا به همین زودی زمانِ جدایی او از خانواده اش فرا رسیده بود؟!

بیقراری مادر برای فرزندش اما پایانی نداشت و گریه کُنان جمعیت را به محل حادثه کشاند؛ هر ثانیه از هفت دقیقه تا حضور آتش نشانان برای او مثل یک عمر گذشت…

در چشم به هم زدنی تمام خاطرات تلخ و شیرین زندگی مقابل چشمانش رژه رفت و از اینکه دستِ تقدیر چنین حادثه تلخی برای او رقم زده، بسیار ناراحت بود؛ راستی جواب انگشتِ اتهام دیگران که او را متهم به «بی احتیاطی» و «بی عاطفگی» خواهند کرد را چگونه باید پس بدهد… این مادرِ دل شکسته دستانش را رو به آسمان دراز کرد و خدایی را صدا زد که به هر که بخواهد بی حساب می بخشد!

پرده چهارم

همزمان با رسیدن آتش نشانان به محل حادثه، “سعید پولادی” – فرمانده ایستگاه ۱۱۲ و افسر جانشین سازمان آتش نشانی کرج بزرگ در شامگاه چهارشنبه- نیز خود را به موقعیت رساند تا آخرین تلاشها برای نجاتِ جان کودک و بیرون کشیدن او از دهانِ نهنگِ حادثه در دستور کار قرار گیرد.

به دلیل حساسیت مساله، “پولادی” شخصا برای نجات کودک وارد عمل شد و با استفاده از طناب و لوازم نجات آبی پا به کانال آب چهار متری گذاشت؛ جایی که علاوه بر تاریکی و نمور بودن، امکان خفگی با گازهای سمی و بوی تعفن ناشی از فاضلاب در آنجا وجود داشت.

فرمانده ایستگاه ۱۱۲ با قرار گرفتن در عمق چاه، کودک بی جانی را مشاهده کرد که روی آب پایین و بالا می شود و به سختی نفس می کشد.

فرمانده عملیات مات و مبهوت از محبت الهی، در مقابل چشمانش شاهد معجزه ای بزرگ بود؛ کودک سه ساله پس از قرار گرفتن روی دستان پولادی، به سرعت جانی دوباره گرفت و نفس هایش به حالت اولیه بازگشت.

برق خوشحالی در چشمان فرمانده موج می زند و از اینکه کودکی را با سلامت از دلِ حادثه بیرون کشیده بود، احساس رضایت داشت.

وقتی فرمانده عملیات مادر و حاضران در صحنه را از زنده بودن کودک مطلع ساخت، آرامش خاصی در فضا حاکم شد و همه برای شجاعت آتش نشانان کف می زدند.

با اشاره او، آتش نشانان فرمانده و کودک را بالا کشیدند و سپس عوامل اورژانس سریعا برای انجام مراقبت های لازم کودک را تحویل گرفتند؛ مادر فریاد خوشحالی سر داده بود و فرزندش را بوسه باران می کرد.

تنها چیزی که بین آتش نشانان و مادر رد و بدل شد؛ نگاهی آمیخته از تشکر و مهربانی بود…

در کمتر از چند ثانیه، خبر نجات معجزه آسای کودک از پشت بی سیم به اطلاع دیگر تیم های عملیاتی ایستگاه های هفده گانه آتش نشانی که دلشان برای پسر بچه شور می زد، رسید و همچون برق شادی، روحیه مضاعفی به مجموعه تزریق کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *