• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۰۳:۵۳

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

معیار شورای کرج برای انتخاب شهردار چیست : تقسیم پست ها یا تجربه ، تخصص و تعهد

Byrotitr

آگوست 21, 2013

 روتیتر ، سید محمد میرحبیبی : تجربه، تخصص و تحصیلات از اصلی ترین مولفه هایی است که بی تردید غلظت تعهد و استقلال رای از ذینفوذان را افزایش می دهد بویژه در بین نمایندگان مردمی چه در شوراهای اسلامی شهر ها و روستاها و چه در مجلس شورای اسلامی. هرچه این مولفه ها در بین اعضای شوراهای شهر بیشتر باشد استقلال و درستی تصمیمات آنها در برنامه های مهم و سرنوشت ساز بویژه انتخاب شهردار بیشتر رخ می نمایاند و چه بسا می تواند راهگشای آنها در اتخاذ بهترین تصمیم باشد.

پاشنه آشیل شورای شهر کرج در انتخاب شهردار ؛ضعف تجربه ، تخصص و تحصیلات در برخی از اعضا

در این شرایط می بایست اعضایی که از تجربه ، تخصص و تجربه و تحصیلات کمتری برخوردارند از نظر سایر اعضا از یک سو و از نظر عموم مردم در اتخاذ تصمیمات خود از جمله انتخاب شهردار استفاده و بهره ببرند . در شورای کرج اما برخی از اعضای شورای شهر کرج به رغم اینکه به شورای شهر راهیافته اند از مولفه های لازم برای انتخاب شهردار برخوردار نیستند ومی بایست به آرای عمومی ونظرات مردم و همچنین آرای کارشناسان و سایر اعضای با تجربه و متخصص تن درهند و راه بیراهه خود بینی را برنگزینند حتی اگر از جلسات پنهانی در جاده چالوس و رستوران ها بهرهمند شوند و دل به لابی های رانت خوار و رانت زا بسته باشند .

اتکا به آرای مردم در تصمیماتی همچون انتخاب شهردار نه تنها محدود به اعضای با تجربه نمی شود که بیشتر متوجه اعضای بی تخصص است که همین کم رنگ بودن تخصص شاید زمینه ساز چرخش منابع تغزیه ای تعهد را از آرای مردم به لابی های فاسد فراهم سازد.

اعضای شورای کرج چون با اتکا به رای مردم انتخاب شده اند هموارهمی بایست ارتباط موثر و تنگاتنگ خود را با مردم و نخبگان در تمامی برهه های زمانی ، مکانی و کاری حفظ وحتی قویتر سازند چون قطع ارتباط با بدنه جامعه در انتخاب شهردار بی تردید زمینه ساز اتخاذ تصمیماتی خلاف مصالح شهر را به دنبال خواهد داشت . مسوولان انتخابی بی تردید از این جهت که وامدار آرای مردم هستند می بایست نظرات موکلان خود را در تمامی تصمیمات در نظر گرفته و اخذ و به آن عمل نمایند .

حتی تصور اینکه با ورود به شورای کرج می توانند در پشت در های بسته به لابی گری برای انتخاب شهردار بپردازند و خود را بی نیاز از اخذ نظرات مردم ونخبگان بدانند اقدامی است که اعتبار نامه آنها در افکار عمومی را از بین برده و عملا ماهیت و مشروعیت عضویت آنها در هر نهاد انتخابی را به زیر سوال و حتی از بین می برد و زمینه سلب عضویت از شورای شهر را بی تردید فراهم می آورد .

چه قطع ارتباط با مردم و احساس بی نیازی از مشورت با مردم و نخبگان یعنی قطع اتصال با منبع انتخاب کننده ومشروعیت دهنده به عضویت آنها و قطع این ارتباط یعنی سلب عضویت در اذهان و افکار عمومی . که عدم اقبال بسیاری از اعضای شورای کرج در چند دوره گذشته مفهومی مبرهن از این واقعیت است.   از این جهت است که بایسته و لازم است کهاعضای بی تجربه و کم تحصیلات و بی تخصص می بایست به آرای مردم ، نخبگان و سایر اعضای با تجربه رجوع وتوجه و با آنها مشورت کنند.

لزوم علنی کردن لابی اعضای شورای کرج برای انتخاب شهردار و افشای اسامی کاندیداهای شهرداری: آیا شورای چهارم مردم را نا محرم می داند

عدم علنی کردن لابی های انتخاب شهردار از سوی برخی از اعضای شورای شهر کرج  نشان از وجود رانت ها و لابی های رانت  زا و تلاش برای به مسلخ بردن شهردار جدید در انتصابات جدید و مجبور کردن شهردار جدید برای انتصاب مسوولان ستاد ها و رفقای برخی از اعضای شورا دارد . چراکه اگر روند انتخاب شهردار منطقی و به دور از اخذ امتیاز ها و پیش شرط ها از شهردار جدید باشد بی تردید جلسات و رایزنی ها می بایست علنی و آشکار باشد . چه فعالیت های قانونی و عرفی نیازی به پنهانکاری و لابی های رانتی ندارد اما اگر در پس پرده درخواست های امتیاز گیری و اخذ پست و امتیاز باشد قطعا تلاش برای برگزاری جلسات پنهانی امری عادی و الزامی اجتناب ناپذیر می شود.

از این جهت اگر اعضای شورای شهر کرج از شهردار جدید قصد اخذ امتیاز ندارن و کاندیداهای شهردار شدن افرادی مستقل ، کارآمد و توانمند و با تجربه هستند می بایست اسامی افرادی که معرفی می شوند و در جلسات پس پرده و پنهانی مورد بررسی قرار می گیرند را افشا و اعلام کنند تا مردم بدانند که اعضای شورای شهر و منتخبانشان در چه روندی قصد دارند چه افرادی را به عنوان شهردار معرفی و انتخاب کنند.

از سوی دیگر فضای لازم برای ورود رسانه ها به اعلام اسامی کاندیداها و بررسی ارتباط آنها با لابی های قدرت و ثروت و افراد غیر موجهی که در صدد معرفی شهردار مورد نظر خود و دستیابی به متامع و مقاصد خود هستند ، باید فراهم شود.

در این میان اخبار بسیاری مبنی بر تلاش برخی از مسوولان و افراد غیر موجه برای انتخاب فرد مورد نظر خود به عنوان شهردار کرج وجود دارد که منابع آگاه بسیاری بر این مهم مهرتایید زده اند و این تنها نشات گرفته از جلسات غیر علنی و لابی گری های رانت زای برخی از اعضای شورای است.

در بین این افراد اسامی برخی از مسوولان متخلف کرج و استان البرز  و افراد شکست خورده ای در عرصه های دیگر به چشم می خورد .

برخی از اعضای شورای شهر کرج باید رسما اعلام کند که افرادی همچون میر وکیلی ، یزدی و ایران نژاد که کارنامه ای با انتقاد های فراوان دارند و سوال های بسیاری بر عملکرد آنها وارد است را بر چه اساسی می خواهد به عنوان شهردار معرفی کنندو به چه دلیلی برخی از اعضا  از مشورت برخی از شکست خوردگان سیاسی استفاده می کنند و به جای اخذ نظر مردم نظر آنها را اطاعت می کنند.

اعضای شورا  برای ورود به شورا  وامدار مردم هستند یا برخی از متخلفان . اگر وامدارو امانتدار مردم هستند که هستند پس چه لزومی دارد که با افراد بی صلاحیت و متخلف به مشورت می نشینند.

شورای چهارم اگر به دنبال خدمت به مردم است باید نظر مردم را جلب و تخصص ، تجربه و تعهد شهردار آینده را قربانی تمکین به خواسته های غیر منطقی خود نسازد . انشاءالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *