• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۰۵:۳۶

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

با آماده باش کامل نیروها؛ تدابیر سازمان آرامستانها قفل «ترافیک» را گشود / ترافیکِ حضور، ترددِ روان

Byrotitr

مارس 17, 2014

روتیتر:تدابیر سازمان آرامستانها برای میزبانی شایسته از زائرین اهل قبور در دو پنج شنبه پایان سال کارساز شد و قُفل «ترافیک» مبادی و خروجی آرامستان بهشت سکینه (س) را گشود و برغم ترافیکِ حضور شهروندان از گوشه گوشه استان برای تجدید دیدار با عزیزان سفر کرده اما شاهد تردد روان خودروها و جلب رضایت شهروندان بودیم.

به گزارش روتیتر،اغلب ایرانیان طبق یک سنت دیرینه اسلامی – ایرانی خود را در پنج شنبه آخر سال به آرامستان های شهر می رسانند تا ساعتی را با عزیزان سفر کرده خود سپری کنند و با برقراری این ارتباط عاطفی به آرامشی خاص دست یابند.

البته امسال که سالِ قدیم و جدید در روز پنج شنبه دست به دست می شوند، تفاسیر مختلفی برای تعیین پنج شنبه پایان سال وجود دارد و عملا آرامستانهای شهر دو پایانِ هفته شلوغ و پُر رفت و آمد را شاهد خواهند بود.
در پنج شنبه و جمعه ای که گذشت، پیر و جوان، کودک و زن با وسایل نقلیه عمومی و خصوصی خود را به بهشت سکینه (س) رسانده بودند تا در آستانه سال جدید بر سر مزار عزیزان سفر کرده حاضر شوند و از دلتنگی ها و دغدغه های زندگی بدون آنها برایشان بگویند.

زائرین ضمن قرار دادن سبزه با روبان های سیاه بر سر مزار اموات شان و همچنین با خرید گلدان های رنگارنگ از گلفروشی های ثابت و سیار مستقر در محوطه آرامستان، قطعه های بهشت سکینه (س) را همچون دشتی از گل های بهاری کرده بودند…

بارش باران و وزش باد شدید در ظهر پنج شنبه از وفای زائران به عهد و پیمانِ خود با عزیزان سفر کرده نکاست و آنان زیر بارش رحمت الهی خود را غرق در نیایش با یگانه معبود عالم هستی ساخته بودند و برای امواتِ خود طلب غفران و آمرزش می کردند.

قدم به قدم آرامستان مملوء از کسانی بود که برای توزیع خیرات بر یکدیگر سبقت می گرفتند و با تعارف محترمانه حلوا و خرما و کیک و شیرینی و شکلات به زائران برای فرستادن یک صلوات یا فاتحه التماس دعا داشتند.

وضع مقررات ویژه ترافیکی و برنامه ریزی مناسب برای حضور شهروندان در آرامستان بر آرامش معنوی زائرین افزوده بود و آنان از تلاش مسئولان سازمان آرامستانها برای زیباسازی و ایجاد زیر ساخت های عمرانی در بهشت سکینه (س) ابراز رضایت کردند.
در این میان زیارت قبور شهدا حال و هوای دیگری داشت و از معنویت خاصی برخوردار بود؛ پدران و مادرانی قد خمیده، همسرانی تنها و فرزندانی که دیگر رشید شده اند به دیدار عزیزانشان می آیند و با پاشیدن گلاب، شستن قبور با آب زلال و نثار گل و ذکر صلوات و ختم سوره یاسین سعی در زنده نگه داشتن یاد و خاطره آنان دارند.

آنان به گونه ای دیگر به استقبال بهار می روند به طوری که برخی با چیدن هفت سین بر روی مزار شهید گمنام با آرمان های والای امام و شهدا تجدید بیعت کردند.

در این بین، سازمان آرامستانهای شهرداری کرج امسال با رویکردی کاملا متفاوت و کارشناسی نسبت به ایجاد مقدمات مراسم پنج شنبه پایان سال اقدام کرده و با تشکیل دو کمیته درون و برون سازمانی، هماهنگی های لازم را همزمان در دو جبهه داخل و خارج برای میزبانی شایسته از زائران اهل قبور انجام داده است.

این سازمان با بهره برداری از دهها طرح و پروژه عمرانی در محوطه و اطراف سازمان خود را برای رقم خوردن متفاوت ترین پنج شنبه پایان سال در این کلانشهر مهیا کرده است؛ رویدادی که به جرات می توان گفت در دو دهه گذشته تاریخ سازمان بی سابقه بوده و فصل جدیدی از حیات را در شهرِ خاموش رقم زده است.
مدیرعامل سازمان آرامستانهای شهرداری کرج که برای نظارت بر عملکرد نیروها و نحوه خدمات رسانی به زائرین در محل حضور داشت، طی سخنانی با اشاره به سنت حسنه زیارت اهل قبور و گلزار شهداء در پنج شنبه پایان سال اظهار داشت: از ابتدای ورود خودروها به مبادی ورودی آرامستان هدایت آنها در مسیرهای مربوطه، جلوگیری از توقف غیر ضروری خودروها، هدایت خودروها به پارکینگ های در نظر گرفته شده و سپس هدایت برای خروج مناسب آنها از سازمان در درجه نخست مد نظر است.
“مجتبی اسکندری” از احداث ۱۱ پارکینگ موقت در آرامستان بهشت سکینه (س) با توجه به افزایش چند برابری خودروهای ورودی به سازمان خبر داد و بیان کرد: نقش پلیس راهور در روان سازی بار ترافیک و هدایت خودروها به مسیرهای مناسب در جلوگیری از تصادفات احتمالی و ایجاد راهبندان موثر بود و همیاران پلیس نیز همراه نیروهای پلیس بودند.

مدیرعامل سازمان آرامستانها تاکید کرد: عوامل انتظامی با حضور محسوس و نامحسوس در آرامستان بهشت سکینه (س) و انجام گشت های زنی های لازم امنیت زائران اهل قبور و خودروهای آنان را تامین کردند تا شهروندان با خیالی آسوده به زیارت اهل قبور بروند.

به گفته وی، سازمان اتوبوسرانی کرج و حومه با استقرار ۲۴ دستگاه اتوبوس مقدمات لازم جهت رفت و آمد آسان زائران از نقاط مختلف سطح شهر به آرامستان بهشت سکینه (س) را ایجاد کرد.

زیرسازی و آسفالت کاری جاده بهشت سکینه (س)

وی افزود: انجام زیرسازی و آسفالت کاری جاده بهشت سکینه (س) به مساحت چهار هزار متر مربع با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ششصد میلیون ریال جزو مهمترین پروژه های عمرانی است که به منظور رفاه حال زائران انجام شد.

اسکندری ادامه داد: با توجه به افزایش حجم تردد خودروها در معابر داخل سازمان در پنج شنبه پایان سال اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیون ریال برای مرمت و لکه گیری آسفالت آنها تخصیص یافت و همچنین بالغ بر دو میلیارد ریال برای بازسازی پیاده روهای قدیمی و احداث پیاده روهای جدید هزینه شد.

این مقام مسئول، از هزینه کرد یک میلیارد ریال برای جایگزینی جداول قدیمی معابر بهشت سکینه (س) خبر داد و افزود: همچنین سازمان آرامستانها با آزادسازی بالغ بر ۳۰۰ هزار مترمربع از اراضی مجموعه نسبت به ایجاد یازده پارکینگ موقتی اقدام کرد که در ساماندهی خودروهای ورودی و خروجی به سازمان موثر بود.

به گفته وی، بازسازی مبادی و خروجی بهشت سکینه (س) به منظور روان سازی رفت و آمد خودروها و جلوگیری از ایجاد ترافیک و راهبندان های طولانی انجام شده است.

اسکندری خاطر نشان کرد: ایجاد رمپ ورودی در قطعات قدیمی، خط کشی معابر فرعی و اصلی سازمان، خریداری و نصب تلویزیون شهری در محوطه سازمان با اعتباری بالغ بر پانصد میلیون ریال، ایجاد نقش برجسته و زیباسازی سالن معراج و سایر سالن های اداری با تخصیص سیصد میلیون ریال،  نصب کیوسک جستجوی متوفیان در سه نقطه از آرامستان با هزینه کرد سیصد میلیون ریال، مرمت و بازسازی دو باب مغازه با اعتباری بالغ بر پانصد میلیون ریال به منظور دسترسی آسان شهروندان به انواع مایحتاج، لایروبی کانال های آب به منظور هدایت آبهای سطحی و… تنها گوشه ای تلاش های عمرانی سازمان آرامستانهای شهرداری کرج برای برگزاری آبرومندان مراسم پنج شنبه پایان سال است.

تکمیل پروژه احداث المان اصحاب شهداء

وی، همچنین با اشاره به احداث المان اصحاب شهداء در جوار گلزار شهدای این سازمان، از آسفالت کاری و جدول کاری معابر اطراف المان، ایجاد فضای سبز و زیباسازی محیط اطراف آن با اعتباری بالغ بر یکصد و پنجاه میلیون تومان خبر داد و گفت: سازمان آرامستانها امیدوار است رضایت خاطر زائران اهل قبور و مراجعه کنندگان گرامی را تامین کرده و خادمی صادق برای مردمی باشد که سرمایه های اصلی شهرمان هستند، بوده باشد.

غرص ۶۰۰ اصل نهال در آرامستان های بهشت سکینه

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: استقرار تانکرهای آب سیار در بهشت سکینه از دیگر طرح هایی است که به منظور افزایش سطح خدمات رسانی به زائران اهل قبور اجرایی شد.

وی شستشوی معابر، رنگ آمیزی سطل های زباله، هرس درختان همچنین پاکسازی محوطه بهشت سکینه را یادآور شد و افزود: از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط این سازمان در خصوص استقبال از بهار و میزبانی زائران اهل قبور، بازسازی تجهیزات بصری از جمله آبنماهای فعال است.

به گفته اسکندری، تسهیل در عبور و مرور، حفظ نظم و امنیت، سهولت در تردد،کمک به مکان یابی به ویژه هدایت شهروندان برای خروج از بهشت سکینه (س)، انتقال آرامش به رانندگان و در یک کلام خدمت به مردم در روزهای پایانی سال اولویت اصلی این سازمان است.

به هر روی روزهای پایانی سال است و شهروندان از گوشه گوشه استان برای زیارت اهل قبور و گلزار شهداء روانه آرامستانها می شوند و با نثار فاتحه و تقدیم تاج گل، یاد عزیزان از دست رفته را زنده می کنند و با دل کندن از دنیا و مادیات، ساعاتی در برابر یاد مرگ زانو به زمین می زنند و از نزدیک سرنوشت کسانی که در سالهای قبل برای خود برو بیایی داشته اند را مشاهده می کنند.

زیارت اهل قبور در پنج شنبه پایان سال یکی از سنت های حسنه و رسوم مورد توجه ایرانیان از گذشته تا امروز است ختم قرآن، تسبیح و ذکر صلوات، زیارت اهل قبور و شستشوی مزار عزیزان با گل و آراستن آن با گل های رنگارنگ، کمک به نیازمندان، حضور در خانه های سالمندان و… از سنت های حسنه پنج شنبه پایان است.

به باور عامه، پنج شنبه پایان هر سال به اموات تعلق دارد و اگر در طول سال برای یاد کردن از آنها و نذری دادن به نیت شادی روح شان غافل مانده ایم، این روز بهترین زمان برای جبران همه چیز است و با حضور در آرامستانها و گلزارهای شهداء می توانیم زنده بودن یادشان را متذکر شویم و برای آرامش ابدی آنها قرآن و فاتحه بخوانیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *