• خرداد ۲۸, ۱۴۰۳ ۱۴:۴۹

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

اهمیت ازدواج در اسلام

Byrotit

سپتامبر 5, 2017

روتیتر: بشر از نخستین روزهای حضور خود بر عرصه خاک و شکوفایی جوانه های تامل و تدبیر بر شاخسار حیات،به خوبی دریافته است که خانواده بهترین مامن انسان و شایسته ترین کانون برای تبلور سکون و اطمینان است. این امر نشان می دهد که خانواده یکی از اساسی ترین و طبیعی ترین نیازهای انسان به شمار می اید .

به گزارش روتیتر ، بسیاری از مشکلات روانی حاصل از تنش های زندگی رومزه توسط یک خانواده سالم و بهنجار ،التیام یافته و جبران می شود.ازدواج به عنوان سنگ بنای اولیه خانواده و به عنوان عاملی اساسی برای زوجیت و همدلی دو جوان و زمینه بالندگی و پیشرفت همسران به شمار می اید و انسان ها می توانند در سایه اندیشه و ایمان واقعی و در پناه زوجینی شایسته ،با اطمینان و صلابت ، بر ناکامی ها و فراز و نشیب های زندگی چیره شوند.

بهترین سن ازدواج برای دختر و پسر چه زمانی است؟

ازدواج برای دختر و پسر امری است غریزی و فطری .هنگامی که جوانان همزمان با رشد سنی ،عقلی و اجتماعی نیاز فوق را در درونشان احساس کنند ،زمان ازدواج آنان است.نیاز به ازدواج اکثرا بعد از سن بلوغ شرعی ایجاد میشود .اما زمان ظهور این مقوله در افراد متفاوت است.اگر جوانی به «بلوغ جسمی»و «بلوغ عقلی»رسیده باشد آماده ازدواج است.

در افراد مومن و باهوش بلوغ جسمی و عقلی زودتر حاصل می شود .پس سن ازدواج چیزی است نسبی که در افراد و جوامع مختلف متفاوت است.

رشد عاطفی:رشد عاطفی شخص مستلزم بروز و ظهور رفتارهای آشکاری همچون قدرت برقراری و حفظ روابط شخصی با دیگران ،درگیر شدن در تعاملات عاطفی ،توان درک احساسات متقابل و توسعه و حس همدلی و قدرت ابراز علاقه و محبت به همسر است.

تردیدی نیست که موفقیت ازدواج وابسته به برخورداری همسران از استعدادها و ظرفیتهای عاطفی بالا برای تبادل احساسات مثبت در تعاملات مشترک خانوادگی است و هر قدر تبادل عواطف بین دو عنصر اصلی خانواده یعنی زن و شوهر بیشتر باشد،خانواده از استحکام بیشتر و بالندگی بهتر برخوردار خواهد بود.

ازدواج یکی از کهن ترین سنت ها در تاریخ بشریت بوده است که تحت هیچ شرایطی تا به امروز مورد نفی قرار نگرفته است .همه انسان ها با هر نوع تعالیم دینی که دارند با موضوع ازدواج درگیر و برای آن ارزش قائلند به نظر می رسد در این راستا آشنایی جوانان با فواید مادی و معنوی ازدواج امری اجتناب ناپذیر است.

ولی توجه به این نکته ضروری است که به صرف بیان آثار مثبت نمی توان در جهت دعوت جوانان به ازدواج موفقیت حاصل نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *