• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۱۷:۲۸

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

افق معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری ؛برگرفته از دیدگاه رهبرمعظم انقلاب در مهندسی فرهنگی کشور است

Byrotitr

مارس 17, 2014

روتیتر:مصطفی رضا حسینی، معاون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج طی گفتگویی به بیان مهم ترین دغدغه های جامعه بشری یعنی مقوله فرهنگ پرداخت و گفت: افقی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری ؛برگرفته از دیدگاه رهبرمعظم انقلاب در مهندسی فرهنگی کشور است

به گزارش روتیتر،از اینکه فرصتی در اختیار ما گذاشتید تا در خصوص فرهنگ و مشکلات فرهنگی ایران کوچک با هم گفتگو کنیم بسیار سپاسگزارم،

همانطوریکه مستحضرید یکی از وظایف مدیران ، شناخت نقاط ضعف فرهنگی و جایگزین و پرکردن خلاء های فرهنگی در جامعه از طریق اشاعه فرهنگ های سازنده است .
معاونت فرهنگی شهرداری کرج در این خصوص چه اقداماتی انجام داده ؟

ضمن تشکر از شما که به بیان یکی از مهم ترین دغدغه های جامعه بشری یعنی مقوله فرهنگ پرداختید و آنرا به عنوان نیاز درونی کشور عزیزمان ایران ولحاظ این موضوع در نماد ایران ، یعنی ایران کوچک « کرج » سعی دارید تا با ریشه یابی نقاط قوت و ضعف از آخرین اطلاعات موجود آگاه و آن را به شکل صحیح منتقل نمائید. این کار ارزشمندی است که یک رسانه دلسوز به دنبال آن است و جا دارد به شما دست مریزاد بگویم.

عنایت داشته باشید فرهنگ پدیده ای نسبی است نه مطلق ، یعنی این که به عنوان یکی از موضوعات اجتماعی از جامعه تا جامعه ای دیگر فرق می کند. «شاید جامع ترین تعریف از نظر صاحب نظران این باشد که فرهنگ : « مجموعه ای از رفتارها ، کردارها ، گفتارهای بشری است که در طول زمان جمع شده شکل گرفته ، تبدیل به هنجار آدمی گردیدهاین هنجار به خرده فرهنگ تبدیل و سپس فرهنگ کامل گردیده است. »

 آیا این فرهنگ که توسط خود بشر به وجود آمده است ثابت است ؟ لا یتغیر است؟ انتقال ناپذیر است ؟ خاص یک جامعه یا کشور یا جمعیت است ؟

بایستی عرض شود خیر فرهنگ بنا به خاصیت و ماهیت یک ریشه نیمه ثابت دارد که برگرفته از دین و آیین مردم یک سرزمین است و یک ریشه در نوگرایی یابه عبارتی یک ریشه بومی یک ریشه وارداتی و غیر بومی.

نمی توان با قاطعیت گفت که فرهنگ داخلی و بومی بهتر است یا فرهنگ وارداتی یا غیر بومی چون ممکن است یک فرهنگ اشتباه ، غلط یا نا صحیحی در یک جامعه شکل گرفته باشد که بومی معنا می دهد اما فرهنگی جایگزین پیدا شود که هر چند وارداتی است اما در بحث کرامت انسان ، خدمت به انسان ، رفاه و آسایش انسان مفید فایده باشد خب طبیعی است که عقل بشری و فطرت ذاتی او میل به استفاده از تمامی مواهب خوب و سالم و پیشرونده به سوی خود دارد.

برای اینکه ببینیم آیا فرهنگ موجود در کرج کامل است ؟ناقص است؟ نیاز به اصلاح دارد؟ ضعفی دارد یا خیر بایستی ابتدا بررسی شود فرهنگ شهر کرج مبتنی بر چیست ؟ بر چه پایه ای استوار است ؟ بعد از ریشه یابی به کامل یا ناقص بودن ، ضعیف یا قوی بودن آن بپردازیم.

اول باید بپذیریم که کرج امروز به عنوان یکی از کلانشهر های مهم کشور آن هم در همسایگی پایتخت و قرار گرفتن در یک موقعیت جغرافیایی حساس و حلقه وصل بسیاری از استان های کشور با پایتخت با انفجار جمعیتی که بعد از انقلاب مواجه شده به نوعی که این شهر به تنهایی جمعیتی نزدیک به جمعیت برخی استان ها را دارد و این خصایص که از جمع شدن اقوام مختلف در آن ایجاد شده به همراه خود خرده فرهنگ های متفاوتی را نیز دریافت نموده است.

متولی فرهنگ و مباحث آن در کشور و به تبعیت آن در کرج کیست ؟

به لحاظ شکلی و رسمی ما وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را داریم. اما براستی این وزارت ، ادارات کل آن در استان ها یا ادارات شهرستان ها می تواند این رسالت را به تنهایی به دوش بکشد؟ آیا بودجه لازم و کافی در اختیار دارد ؟ آیا تنها همین دستگاه ها به امر مهم فرهنگ در کشور عزیزمان ایران می پردازد ؟ با قاطعیت تمام عرض می کنم خیر

نه این وزارتخانه  در این برهه و شرایط از زمان می تواند ، نه امکانی برایش وجود دارد. کمی ابعاد موضوع را به شهر کرج می کشانیم که معتقدم از جمله مباحثی است که هم می شود از کل به جزء و هم برعکس به آن نگاه کرد و تحلیل نمود. خبرنگارراه مردم: متولی فرهنگ و بحث های فرهنگی اجتماعی در کرج کیست ؟ در شرح وظایف کدام این مهم تعریف شده و در بودجه کدام اعتبارات مرتبط با آن دیده شده است ؟

۱-    اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲-سازمان تبلیغات اسلامی ۳-شهرداری ۴-فرمانداری ۵-بسیج و سپاه ۶-نهاد نمایندگی ولی فقیه ۷- دانشگاه ها ۸- آموزش و پرورش ۹- امور مساجد ۱۰- اداره اوقاف ۱۱- اداره ورزش و جوانان ۱۲- کانون فرهنگی کودکان و نوجوانان ۱۳- نهاد عمومی کتابخانه ها ۱۴- نیروی انتظامی ۱۵- شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ۱۶- ستادهای مقطعی در مناسبت ها  ۱۷- موسسات خصوصی ، هیات ها  ۱۸- اداره بهزیستی  ۱۹-صدا و سیما  ۲۰- شورای اسلامی شهر  ۲۱-…….

۲-    کدامیک ؟ آیا می توان پاسخ صحیحی برای آن یافت ؟ آیا اگر به عنوان یک کارشناس آنرا بشکافم مورد هجمه نخواهم بود ؟ عرض می کنم سوای از این که کدام متولی است و نمی خواهم به آن بپردازم فقط به آن چه اتفاق می افتد اشاره می کنم. همه مدعی اجرای این مهم ترین رفتار بشری هستند . همه خود را دخیل می دانند این دخالت از یک بعد برمی گردد به روحیه میهن دوستی انقلابی ارزشی و تلاش برای خدمت ، یک بعد بر می گردد به سیستم اداری و تقاضا و خواست مافوق در وزارت خانه چقدر امکانات برای آن در نظر می گیرند ، چقدر در بودجه سالیانه خود برای آن ردیف با بند بند نیازها می بینند.

۳-    دشمن این نظام هزینه ای نجومی می کند برای مسخ فرهنگی این مردم برای الینه کردن ، برای بی هویت کردن ، برای رواج رفتار ، گفتار ، کردار ، پوشش ، خوراک ، مدنظر خود به این آب و خاک . آب و خاکی که ریشه تمدنی غنی و قوی دارد بویژه آن که اسلام این کامل ترین دین الهی با دنیایی از معرفت نسبت به موجود انسانی به عنوان اشرف مخلوقات ، نیازهای او و کرامت او برنامه دارد و راهکار دارد. اما در مقابل ما چه کرده ایم ، در کجای فرهنگ با هم به توافق رسیده ایم ؟ ما در کرج زندگی شهرنشینی آغاز کردیم و اکنون یک کلان شهر هستیم چقدر و چگونه در رسوم مشترک شهروندی به نتیجه رسیده ایم. خیلی خیلی کم.

آیا بودجه و اعتبارات دستگاه ها کم است ؟ یا دستگاه های متولی یا مدعی این مقوله زیاد هستند ؟ آیا مشکل تداخل کاری و موازی کاری است ؟ یا مدیریت واحد نداریم ؟

بله همه این آیاها درست است ما در کلان بحث مدیریت واحد شهری نداریم ، شاید اگرهمین اعتبارات اندک هر دستگاه جمع شود بتوان با یک برنامه ریزی ، مدیریت و خلاقیت، شناخت نیازهای ضروری و زیر بنایی خیلی کارها کرد اما افسوس که چنین نیست. امروز تمامی دستگاه ها نگاه و چشمشان به شهرداری دوخته شده و در تمامی امور فرهنگی و اجتماعی منتظر هستند که این قلک پر پول به کمک آنها برای برنامه ها بیاید.

اینکه همه می خواهند کار بکنند و نقشی ایفا نمایند خیلی خوب است این نقطه قوت است این ظرفیت نیروی انسانی به عنوان اصلی ترین شاخص یک کشور می باشد ، اما این که سایر سازمان ها اعتبارات ندارند یا کم دارند و می خواهند در همه امور شهرداری وارد بشه خوب نیست.

چرا خوب نیست؟ چون شهرداری هم مثل همه آن متولیان یک شرح وظایف دارد ، در قانون هم دیده شده از طرفی درست است که شهرداری کرج از سایر یا برخی دستگاه ها و ادارات درآمد بیشتری دارد اما این درآمد از بودجه عمومی دولت تامین نمی شود بلکه حاصل جمع شدن ریال به ریال عوارض پیرمرد و پیرزن و کارگر و کارمند ، پولدار و فقیری است که شامل من و تو می شود و بایستی صرف شهر سازی ، عمران ، آبادانی و مهیا نمودن فضا و مکان راحت و آسایش برای مردم ساکن در آن باشد.

مشکل ما مشکل نبود مدیریت واحد شهری در همه امور ، نبود یکپارچگی در تبلیغات و برنامه های فرهنگی و اجتماعی است. مشکل موازی کاری و سلیقه های فردی و دستگاهی است. مشکل رودربایسی و تعارفات است. مشکل سر عدم توان نه گفتن آنجا که باید نه بگوییم است. مشکل ورود برخی اشخاص در این عرصه و اجرای برنامه های فرهنگی اجتماعی با نیت دیگری است که غیر از اصالت و هدف اصلی برنامه ریزان فرهنگی است.

مشکل پول قابل علاج بود. اگر همه اعتبارات جمع شود حتی اعتبارات جدیدی چند برابری هم برای آن تعریف کنیم اما مدیریت واحد فرهنگی ، برنامه ریزی و چشم انداز نداشته باشیم راه به جایی نخواهیم برد.

خود شما به عنوان معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری چه کرده اید و چه برنامه هایی دارید ؟

ابتدا افقی را برای خودمان ترسیم کرده ایم افقی که برگرفته از دیدگاه رهبرمعظم انقلاب در مهندسی فرهنگی کشور و چشم انداز ۲۰ ساله نظام است. برای رسیدن به این هدف لازم بود تا ابتدا از برخی ریخت و پاش های این بخش که تحت عناوین مختلف به برخی افراد ، NGO ها ، موسسات دولتی و غیر دولتی انجام می گردید وخروجی هم در بر نداشت ممانعت به عمل می آوردیم ، به لطف خدا این انجام شد. هر چند سخت و طاقت فرسا، اما لازم بود که یک جا و یک نفر هزینه آن را پرداخت کند . ما خودمان را سپر کردیم با قطع برخی مسائل غیر فرهنگی به شدت مورد هجمه و حمله قرار گرفتیم .به ما در برخی نشست ها ، برخی رسانه ها تهمت های ضد ولایت ، ضد بسیج ، ضد فرهنگ زدند ، ما را ضد دین معرفی کردند اما هیچکدام از این تهدیدات باعث نشد که عقب نشینی کنیم چون می دانستیم باید از بیت المال حفاظت کرد باید یک نظم و انظباتی حاکم شود ، تلاش کردند تا حد حذف معاون فرهنگ اجتماعی شهرداری هم جلو رفتند اما چون ما با توکل بر خدا و هدف و نیت انقلابی و اصلاحی وارد شده بودیم خدا هم کمک کرد بعد در گام دوم به برخی متولیانی که در حوزه های اجتماعی فرهنگی صاحب نظر و صاحب اثر و همکاری با آنان برایمان مهم بود نشست گذاشتیم از آنان دعوت کردیم کار مشترک شروع کردیم که خیلی هم راضی هستیم مانند همکاری با حوزه علمیه البرز که یک کارهای زیربنایی در حوزه فرق و ادیان کرده ایم و نتایج آن ممکن است سالها بعد مشخص شود ، همکاری با سازمان تبلیغات ، صدا و سیما ، و …

سازمان فرهنگی ورزشی را به عنوان یکی از ارکان فرهنگی بر اساس شرح وظایف ذاتی شهرداری راه اندازی نمودیم تا به بحث مهم مدنظر روح ، معنی و تخصص ببخشیم برای فرهنگسراها و اماکنی ورزشی برنامه تعریف کردیم تا ورزش همگانی و عمومی را عینیت بخشیم.

خیلی مهم است که همگان از نتیجه کار و تلاش دسته جمعی ، با برنامه ، تحت یک مدیریت مطلع شوند و فکر می کنم دهه فجر امسال گوشه ای از مدیریت واحد به نمایش گذاشته شد در این برنامه ستاد دهه فجر و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی را یک نفر مدیریت و اداره کرد. با حجت الاسلام والمسلمین روحی در اولین نشست ها قرار گذاشتیم تا بر خلاف سنوات قبل شهرداری که تامین کننده اصلی هزینه های ما و امکانات دهه فجر می باشد به جای پرداخت وجه و یا تامین نیاز تک تک و موردی دستگاه ها ، نهادها. ادارات و متقاضیان آنها و تنها ستاد دهه فجر را ملاک قرار دهند و به هیچ دستگاه دیگری کمک مالی ننماید. پای این تصمیم هم ماندیم و با جلسات متعدد با ستاد دهه فجر از یک کار واحد بدون موازی کاری جلوگیری شد و عمده مردم هم با حضور به موقع و شایان توجه نتیجه را به بهترین نحو ممکن موجب گردیدند. این یک کار و الگوی خوب از آنچه باید در تمامی مناسبت ها صورت پذیرد می باشد.

ما در حوزه شهروندی اقدامات فراوانی انجام دادیم . آموزش شهروندی را به مجموعه آپارتمان های چندین واحدی کشاندیم تا مردم را تشویق به آموزش نماییم. مساجد را به عنوان محور قرار دادیم تا در قالب مسجد محوری چند اقدام را با هم انجام داده باشیم از یک طرف اهمیت و جایگاه مسجد را برای نسل های جدید و بعدی زنده نگاه داریم ، به کاربرد مسجد در گذشته و حال توجه نماییم و آموزش های مختلف شهروندی را نیز به مساجد کشاندیم تا به مهندسی فرهنگی از این بعد نگاه کرده باشیم.

در پارک ها و در مراکز فرهنگی خانه های سلامت را برپا نمودیم تا از نزدیک با مردم و برای مردم همراه و یاور خوبی باشیم. در مناسبت های ملی و مذهبی اقدامات در خور توجه و عملیاتی با همکاری دستگاه های مرتبط انجام دادیم.

ما در یک شهر بزرگ ، کلانشهری به نام کرج یا به تعبیر مقام معظم رهبری “ایران کوچک “زندگی می کنیم .

نیازمند یک اطاق فکر فرهنگی اجتماعی متشکل از همه صاحب نظران هستیم مثلا هیچ گاه از هنرمندان نوگرا و جوان دعوت نمی شود ، از آنانی که ممکن است ظاهر و پوشش متفاوتی با ما داشته باشند دعوت نمی شودو این یعنی آنان را ذیحق در فرهنگ کشور نمی دانیم یعنی به آنان توجه نکرده و آنان را از مرکز میدان به حاشیه رانده و دو دستی تقدیم فرهنگ وارداتی غرب و دشمن نموده ایم تا آنها از توان ، علاقه و ذوق این قشر، هرگونه که دلشان می خواهد استفاده کنند. بعد هم کلی پول خرج کنیم هزینه کنیم داد و فریاد بزنیم که در تهاجم فرهنگی به سر می بریم . این غلط است ، باید از همه دعوت کرد ، حرفشان را بزنند اگر خوب بود استفاده کنیم اگر نبود ما روی آنها اثر بگذاریم و ارشاد کنیم.

درپایان چه چشم اندازی برای فرهنگ استان ترسیم میفرمایید؟

باید نگاه ها را به مقوله فرهنگ عوض کرد ببینیم مقام معظم رهبری ، حضرت امام (ره) ، دین مبین اسلام چه میگویند همه به یک نکته مشترک می پردازند جاذبه و دافعه اسلامی – پرهیز از افراط و تفریط – پرهیز قضاوت و پیش داوری – پرهیز از تهمت و افترا.

باید نیت ها را خالص کنیم ؛ باید برای مطبوعات کرامت قائل شویم ، باید در شورای فرهنگ عمومی برنامه ریزی کرد باید از نیروی عظیم بسیج بهره برد آن بسیجی که حضرت امام (ره) علیه بنیان نهاد همان “ارتش بیست میلیونی” همان بسیجی که مقام معظم رهبری به آن افتخار می کند. نگذاریم این قوه عظیم انقلابی و مردمی دستخوش تحریف شود.

حوزه اجتماعی و سازمان فرهنگی نیز برنامه هایی در دست اجرا دارد امیدواریم مورد رضایت مردم شریف کرج و میهمانان عزیز در آستانه سال نو باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *