• خرداد ۲۸, ۱۴۰۳ ۰۸:۲۸

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

ورزش نشاط اجتماعی می آفریند

Byrotit

اکتبر 19, 2017

روتیتر: ورزش تنها دارویی است که بدون هزینه، به درمان بیماری های روحی و جسمی هر فرد کمک می کند و تلاش برای توسعه ورزش از سوی مسئولان مربوطه باید با جدیت بیشتری پیگیری شود.

به گزارش روتیتر: خیابان های شلوغ با رفت و آمدهای طولانی و بدون حتی اندکی توقف. صداهایی که به آن عادت کردیم. حرف هایی که معنی آن به جز آرامش است، ” آقا عجله کنید من دیرم شده”، ” این همه سرعت!! مگه سر آوردی؟ “، “بچه جان عجله کن دیرشد” و …

کمتر کسی را می بینیم که صبح زود با کودک خود در حال ورزش کردن باشد، بازی های گروهی در پارک ها به ندرت دیده می شود و تنها افراد میانسال برای ورزش صبحگاهی به صورت گروهی به پارک ها مراجعه می کنند.

ورزش صبحگاهی در مدرسه اولین گام برای نهادینه کردن ورزش همگانی میان کودکان و شهروندان آینده است اما به نظر نمی رسد این موضوع در همه مدارس به صورت یکسان پیگیری شودو جامعه امروز به شدت نیازمند توجه به ورزش همگانی، نهادینه کردن فرهنگ ورزش و توسعه آن است.

امروزه تکنولوژی های نوین فراتر از کارایی خود میان جوانان رواج یافته به گونه ای که جایگزین تحرک کودکان و حتی بزرگسالان شده است. به ما یاد داده اند که تکنولوژی موجب پیشرفت است ولی کسی آموزشی در خصوص اینکه چقدر و چگونه از تکنولوژی استفاده کنیم تا باعث پیشرفت شود با ما سخن نگفته است.

بازی های رایانه ای و صعود به مراحل بالاتر در این بازی ها شعف کودکان را دو چندان می کند و این در حالی است که همین کودکان تلاشی برای تحرک و شرکت در بازی ها و ورزش های گروهی ندارند.

بازی‌ها و ورزش‌های گروهی سنتی دارای کارکرد آموزشی، اقتصادی و تربیتی بوده و امروزه نیز می‌تواند نقش آفرینی موثری در فرآیند جامعه پذیری و درونی کردن هنجارهای اجتماعی، انسجام و همبستگی اجتماعی داشته باشد. بر همین اساس نیاز است تا ورزش همگانی توسعه یابد.

پایین بودن سرانه های ورزشی، کمبود زیرساخت ها همچنین دریافت هزینه های بالا برای استفاده از وسایل ورزشی موجب شده تا جوانان علاقه بیشتری به بازی های رایانه ای و نشستن در کافه ها نشان دهند و این یک معضل به شمار می رود که افزایش آسیب های اجتماعی را نیز به دنبال دارد.

بنا به اطلاعات جمع آوری شده از اداره کل ورزش و جوانان استان البرز، کلانشهر کرج، به لحاظ ظرفیت قهرمانی در رده پنجم کشوری و در عملکرد حوزه ستادی در گروه دوم کشور است این در حالی است که در سنجش سرانه ورزشی و زیرساختهای ورزشی در کشور، کرج از شهرهای محروم به شمار می رود.

قدرت الله شمیرانی، معاون توسعه منابع انسانی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز در این خصوص می گوید: زیرساخت های ورزشی در استان با توجه به نرخ مهاجر پذیری، بسیار ضعیف است.

وی در تشریح راهکاری برای تقویت زیرساخت ها، می افزاید: برای رسیدگی به این معضل ظرفیت های قانونی تعریف شده که طبق ماده ۲۷، قانون الحاقی ۲ می توان از بخش خصوصی کمک گرفت.

این مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۲ پروژه نیمه کاره در کرج وجود دارد، بهره گیری از بخش خصوصی برای اجرا و اتمام طرح های نیمه تمام را گامی برای یاری رساندن دولت در تامین فضاهای ورزشی اعلام کرد و افزود: تسهیل در سرمایه گذاری حوزه ورزش باید جدی گرفته شود تا علاقه مندان این عرصه بدون مانع و با دلگرمی وارد این حوزه شوند.

شمیرانی در ادامه از پیش بینی سالن ۶ هزار نفره در کرج سخن گفت و با بیان اینکه ساخت این سالن نیازمند ۳۰ میلیارد تومان بودجه است، عنوان کرد: در صورت تامین اعتبار و تحقق این مهم، کرج می تواند میزبان رویدادهای ملی ورزشی باشد و این امر نقش بسزایی در توسعه ورزش و ترغیب جوانان به آن دارد.

رفع کمبودها در ورزش بانوان یکی از مهمترین اقداماتی است که باید انجام شود، با توجه به این مهم و همچنین وجود استعدادها و ظرفیت‌های بالا در ورزش بانوان، نیاز است، مسئولان و متولیان امر اهتمام ویژه‌ای برای فراهم آوردن زمینه‌های حداکثری بهره‌گیری بانوان از این مقوله داشته باشند.

معاون توسعه منابع انسانی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان البرز در خصوص رفع معضلات ورزش بانوان می گوید: رسیدگی به ورزش بانوان در کشور نیازمند تحرک جدی تری در حوزه ساختاری دارد. تعریف معاونت ورزش برای بانوان می تواند پیشنهادی مطلوب برای رفع این معضل باشد.

وی با بیان اینکه در استان البرز رشد قابل توجهی در ورزش بانوان داشتیم، می افزاید: بر همین اساس، پیش بینی مکان های اختصاصی برای بانوان و اصلاح جایگاه ساختاری ورزش بانوان باید در دستور کار قرار گیرد.

با توجه به اینکه پرورش استعداد های ورزشی از سنین کودکی نقش قابل توجهی در توسعه فرهنگ ورزش و ارتقای سلامت شهروندان آینده دارد، تحقق این مهم نیز باید مورد توجه مسئولان مربوطه باشد.
شمیرانی در این خصوص با اشاره به اینکه تا کنون در کلانشهر کرج به لحاظ تجهیز و راه اندازی پایگاه قهرمانی پیشتاز بودیم، می گوید: برای فراگیری بیشتر در این زمینه نیاز به حمایت دولت و دیگر دستگاه های اجرایی داریم.

طبق مطالعات صورت گرفته، مجموعه مدیریت شهری نیز در توسعه ورزش همگانی نقش آفرینی موثری کرده است که از جمله اقدامات این مجموعه می توان به ساخت ۱۱ سالن چند منظوره ورزشی در کرج اشاره کرد.

امیر نصیری، مسئول نگهداری، تجهیز و توسعه اماکن ورزشی تفریحی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کرج، در خصوص نقش مدیریت شهری در نهادینه کردن فرهنگ ورزش، عنوان می کند: شهرداری کرج در این زمینه اقدام به ساخت باشگاه، زمین چمن و سالن های ورزشی متعدد در مناطق ۱۰ گانه کرده است.

وی با اشاره به اینکه سعی شده تا امکانات ورزشی در تمام مناطق به صورت یکسان توزیع شود، می افزاید: در حال حاضر هشت زمین چمن طبیعی و مصنوعی از سوی مجموعه مدیریت شهری در سطح شهر ساخته شده است.

این مسئول از برنامه های شهرداری کرج برای توسعه ورزش همگانی به برگزاری همایش پیاده روی همزمان با روز تربیت بدنی اشاره و بیان می کند: همچنین شهرداری کرج در این زمینه اقدام به افزایش ایستگاه های ورزشی برای ترغیب شهروندان به شرکت در ورزش صبحگاهی کرده است.

همکاری مطلوب دستگاه های اجرایی در زمینه ترویج فرهنگ ورزش و دوری از آسیب های اجتماعی، موجب افزایش نشاط اجتماعی میان شهروندان می شود و نیاز است تا علاوه بر شهرداری، دیگر دستگاه ها نیز در این زمینه فعالیت کنند.

امید است در آینده ای نه چندان دور شاهد همبستگی و وحدت رویه میان دستگاه های اجرایی در زمینه های مختلف خدماتی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *