• مرداد ۶, ۱۴۰۳ ۱۱:۴۵

روتیتــر

پایگاه خبری، تحلیلی

مردم بدانند؛شورای چهارم شهر کرج کدام یک را برمی گزیند؛ تداوم آبادانی یا انتخاب برخی مدیران ناکارآمد دهه۸۰ به عنوان شهردار

Byrotitr

آگوست 24, 2013

روتیتر،سید محمد میرحبیبی :مدیریت شهری کرج در آستانه شوکی عظیم قرار دارد ؛اگر شورای چهارم فقط تنها برای اثبات توان رای خود شهردار فعلی را با سرپرستی موقت برخی مدیران یا انتخاب برخی از مدیران ناکارآمد دهه ۸۰  و ضعیف درجه چندم سایر شهرها و استانها معاوضه کند. و  مدیریت شهری را وارد دوران بی ثباتی و بی تدبیری کند؟.؟

انتخاب  شهردار یکی از  اصلی ترین  مهمترین و ظایف شوراهای شهر به شمار می رود که می تواند پابه گذار رشد و تعالی شهر و یا بدعت گذار عقب ماندگی و   تنها تحقق برخی از خرده فرمایشات و انتصابات مورد نظر برخی از اعضای شورای شهر را فراهم آورد. بدعت گذاری برخی از انتصاب ها از این جهت موجب عقب ماندگی شهر می شود که در صورت دخالت و نه نظارت اعضای شورای شهر، هیچگاه بر اساس شایسته سالاری انجام نخواهد شد . و تنها ناظر و معطوف به خواسته هایی است مدیران با ثبات و تثبیت شده به آنتن نمی دهند.

پیش شرط برخی از اعضای شوراهای شهر برای رای به شهرداران و گزینه ها و کاندیداها تنها زمینه انتصاب شهرداران ضعیف را فراهم خواهد کرد و اعضایی که با لیست مدیران مورد نظر خود به جلسه انتخاب شهردار می آیند بی تردید هر فکری دارند جز آبادانی و ثبات مدیریتی که زمینه ساز و شرط اصلی رشد و توسعه هر شهری بویژه کلانشهرها به شمار می رود.

در شهر کرج در دوره سوم شورا و در همان ابتدای مسیر برخی از اعضا لیست به دست به مقدسی رای دادند و بسیاری از مدیران مورد نظر خود را برگزیدند آنها دغدغه  اول و آخرشان انتصاب مدیران نا لایق مورد نظرشان بود تا رشد و توسعه کرج که همین تصور و تفکر که منجر به انتخاب مقدسی  شد زمینه ساز انتصاب های رفاقتی را تا حدی فراهم آورد که در ابتدایی ترین این امتیاز ها رییس ستاد انتخاباتی یکی از اعضا مدیرعامل سازمانی شد که بعد ها اعتراضات فراوانی را فراهم کرد.

این افراد گمان می کردند که راه توسعه کرج از جاده انتصاب رفقای خود که به زعم آنها سالم بودند و کار آمد .اما غافل از آنکه سلامت و تعهد در تخصص نهفته است و مدیر بی تخصص نمی تواند کارآمد باشد و متعهد ،چون تخصصی ندارد که به آن تعهد داشته باشد.

در این دوره از شورای شهر کرج (دوره چهارم) فارغ از عملکرد مهندس آقازاده که ما نیز انتقاد های بسیاری بر عملکرد وی وارد می دانیم شوراییان نباید به دنبال اثبات تاثیر آرای خود از طریق انتخاب شهردار جدید به هر قیمتی باشند که آنها می توانند توان آرا و برش نظرات خود را از طریق انتخاب گزینه های قوی و یا از طریق ثبات مدیریت شهری به اثبات رسانند .

مدیریت شهری عرصه سیاسی نیست که نیاز به تغییرات بنیادین داشته باشد و انزوای مدیران آزمون پس داده .مدیریت شهری عرصه ثبات است و تداوم ارایه برنامه های متعالی و توسعه بخش. کرج بیش از اینکه نیاز به تغییر مدیران شهری داشته باشد نیاز به برنامه های برآمده از شورایی متخصص و متعهد دارد که به هرقیمتی تن به استفاده از امانت مردم که توان عزل و نصب شهردار است را ندهند . شورای شهر کرج اگر به آرای موکلان خود  پایبند باشند -البته اگر باشند- و بخواهند بر اساس آن امانت رفتار کنند  می بایست زمینه تعالی مدیریت شهری و ثبات مدیریتی را فراهم آورند و شهر  و شهرداری کرج را وارد حواشی و و نابسامانی که در ابتدای شورای سوم به آن مبتلا شده بود ، نکنند. تخصص ، تجربه و توان و عدم سوابق سوء مدیریتی از مولفه هایی است که جزء ابتدایی ترین شاخصه های شهردار کرج  باید باشد . و تا به اینجای راه در بین گزینه هایی که در لابی و راهروهای شهرداری و شورای شهر شنیده می شود، مشاهده نمی شود.

تغییر ناگهانی شهردار کلانشهر ها که دارای این مولفه ها هستند و رنگ آنها در مختصات عملکردشان کمرنگ نشده است بی تردید نشان از تلاش برخی از اعضا برای انتصاب فردی ضعیف به منظور تحقق خواسته های خارج از قانون و و انتصاب مدیران و رفقای خود در پست های مدیریتی است . تثبیت شهردارانی که عملکرد به نسبه موفقی داشته اند بی تردید راه امتیاز خواهی اعضای شوراهای شهر را بویژه در کلانشهرها می بندد و آنها را در این مسیر به بن بست می کشاند چه شهرداری که چهار سال سابقه مدیریت داشته باشد در صورت تثبیت هرگز به خواسته های نا مشروع و غیر قانونی اعضای شورای شهر بویژه در انصاب ها تن در نمی دهد و کارنامه خود را آغشته به تمکین خرده فرمایشات برخی اعضای شورای شهر نمی کند.

شهردارانی که از آزمون کلان نگری و تخصص مداری و شایسته سالاری در زمان مدیریت خود سربلند بیرون آمده اند بی تردید در صورت وقوع خواسته های نا متعارف و خارج از قانون از سوی برخی از اعضای شورای شهر  پاسخی جزء مقاومت و ایستادگی نمی دهند و این پاشنه آشیل همان اعضایی است که انتصاب رفقا و حقق خواسته هایشان چراغ راهشان است تا صرف و صلاح مردم و شهر.

اگر انتخاب سرپرست به جهت انتخاب شهرداری قویتر بهانه شورای شهر برای باز کردن دروازه بی قواره و بی پاسخگوی بی ثباتی در راس هرم مدیریت شهری است شورای شهر می تواند با انتخاب شهردار فعلی به عنوان سرپرست هم مانع از به حاشیه راندن شهرداری کرج شود و هم می تواند نگرانی مردم را در زمینه توقف تداوم آبادانی و انجام پروژه ها را رفع کند چه  شهرداری که سابقه چهار سال فعالیت در همین شهر را در عصر جدید و  دهه ۹۰ و نه دهه ۸۰ دارد  ، برای تداوم آزمونی است که صدها بار از آن موفق بیرون آمده است.
سرپرست جدید شهرداری جزء یک ماشین امضاء برای انجام برخی از انتصاب ها نیست و شورایی که در سپردن شهرداری به دست سرپرستسیکه می داند شهردار نیست تعجیل دارد بی تردید در مواجهه با سوال های متعدد مردم با بی پاسخی و عدم اعتماد مواجه خواهد شد.شورای شهر کرج هرچند تا کنون و پس از گذشت قریب به ۳ ماه از انتخبش نتوانسته شهردار خود را انتخاب و معرفی کند بی تردید با نوعی گم کردگی در معیار های انتخاب شهردار روبرو شده است. چه  نه مدیری در حد توان آقازاده در استان وجود دارد که اگر هم وجود دارد پیغام “شهردار نمی شود “را فرستاده و نه تا کنون با مدیران مطرح و قوی و متخصص و با تجربه کشوری که از آقازاده توانمند تر باشد صحبت و رایزنی شده که اگر هم شده ما و مردم و موکلان شورانشینان از آن بی اطلاع هستند.

شورای شهر کرج اگر به دنبال افزایش حجم و کیفیت خدمات شهرداری به شهروندان است بی تردید کمی بایست شهردار و سرپرستی را برانگیزد که در شهری بزرگتر از کرج با بودجه ای بیشتر و سازمانی گسترده تر سابقه فعالیت را داشته باشد . چه در غیر این صورت مزیت انتخاب شهرداری کم تجربه تر و نا موفق تر نسبت به آقازاده فقط می تواند زمینه امیتاز خواهی از شهردار را داشته باشد و بس . شهر کرج باید تنها در شرایطی زیر بار سنگین و پر هزینه بی ثباتی شهرداری رود که گزینه ای قویتر و موفق تر  جایگزین شهردار شود .

بی تردید شورای شهر نمی تواند و نباید بدون جلب آرای مردم و نظر نخبگان و دلسوزان اقدام به انتخاب شهردار جدید کند چراکه اتصال شوراییان و حتی نمایندگان مجلس به صورت مداوم و موثر با موکلان خود شرط دوام ، قوام و تداوم اعتماد مردم به آنها است و بی توجی به صلاح مردم بر اساس نظر مردم و نخبگان یعنی توهین به شعور و بی اهمیتی به اعتماد مردم.

بی تردید مردم در صورت آگاهی از نیات و تلاش افرادی که تا دیروز به دنبال مطرح کردن فرماندار معزول و عضو مستعفی به عنوان شهردار کرج بودند و امروز به دنبال انتخاب فردی امتیاز ده و ناکارآمد که در دهه ۰ کرج معضلات مدیریت وی در شهرداری کرج را درک  کرد و توانش را داد ، هستند ، زودتر از موعد آرای خود را از این افراد باز پس می گیرند و رسانه در آگاهی بخشی به این مهم نقشی حیاتی و  مهم دارند.

امید است شورای شهر کرج با دقت لازم نسبت به این مهم آرا و اعتماد مردم  را در تحقق ثبات مدیریتی و یا انتخاب فردی بسیار قوی تر مورد استفاده قرار دهند . که جز این نیز انتظاری از اعضای فهیم و دلسوز شورای شهر کرج که همگی متعهد و پاسخگو هستند نمی رود .انشاءالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *